H o n d a
SH 150
Městský kolibřík
Testovaný SH 150 a jeho slabší varianta SH125 patří bezesporu svou koncepcí
do kategorie praktických skútrů dnešní doby, vhodných do městských a příměstských aglomerací. SH 150 se
vyznačuje především štíhlými liniemi a velkými šestnáctipalcovými koly. To samozřejmě přináší zřejmé výhody
ve snadnější ovladatelnosti a pohodlí při jízdě. Nevýhodou naopak může být specifický vzhled, který lehce
bourá zažité klišé, což může samozřejmě některé zákazníky zprvu zaskočit.
Vývoj a design:
Vývojově model SH 150 není úplnou novinkou, když tedy nepočítáme jeho uvedení do ČR. V Evropě je tento skútr
v prodeji od roku 2001, kde je v nabídce navíc ještě výše zmiňovaná slabší verze o objemu 125 cm3. SH 150 patří
do nové kategorie skútrů většího objemu, které Honda vyvinula speciálně pro evropský trh. Důvodem jejich uvedení
byl především požadavek zákazníků na výkonnější dopravní prostředek do měst, který by spadal ještě do kategorie
A1, tedy 11 kW. Jako vzor si při vývoji vzali konstruktéři slabší SH50/SH100 (u nás známo jako Scoopy, či City
Express) a později novější verzi Sky.
Vzhledově SH 150 směřuje dle mého názoru spíše do retra, nicméně vše je chytře doplněno o řadu
moderních prvků. Nejnápadnější jsou litá kola, oblá kapotáž v podsedlové části nebo moderní, dobře viditelné
blinkry zapuštěné do přední části stroje. Za klasické lze naopak považovat světlo umístěné na řidítkách,
přehledné analogové budíky, kterým nechybí ukazatel teploty motoru, ukazatel paliva a samozřejmě ukazatel
rychlosti s tachometrem a denním počítadlem km. Ukazatele jsou navíc doplněny o digitální hodiny a trojici
standardních kontrolek (blinkry,světla dálka, olej). Vše je přehledné a jezdec tak má dostatečné informace o
všech důležitých údajích. Ovládací prvky jsou standardní, jen se zapínáním světel si nemusíte lámat hlavu,
kontrolka vypnutí záměrně chybí ( je tomu tak u všech modelů Honda 2003) vzhledem k tomu, že je u nás svícení
na motocyklu nařízeno celoročně. Motocykl byl vyvíjen hlavně jako praktický pomocník, proto je brán jako
samozřejmost bytelný zadní nosič, na který lze připevnit velký “Top Box“. Další úložný prostor je tradičně
pod zamykatelným sedlem a malou přihrádku na drobnosti naleznete pod řidítky. Pro mě osobně byl prostor pod
sedlem trochu zklamáním, jelikož pojme pouze menší otevřenou helmu a pár dalších drobností. Málo místa je zřejmě
způsobeno většími koly, díky nímž je vcelku objemná palivová nádrž posunuta výše pod sedlo a zabírá tak prostor,
který by jinak mohl sloužit pro zavazadla. Přihrádka pod řidítky je dle očekávání skutečně jen sporadickou
záležitostí (tak na mobil a peněženku). Její hlavní výhodou ovšem v našem případě i trochu nevýhodou je to,
že je rovněž uzamykatelná. To je samozřejmě dost praktická funkce, nicméně zamykání alespoň u našeho stroje
bylo dost problematické (dvířka vyžadovala výrazné zatlačení , aby zámek zapadl). Usazení na SH 150 je spíše
vzpřímené. Zpětná zrcátka jsou dobře nastavitelná a je z nich slušný výhled. O dění kolem stroje tak má jezdec
stále dostatečný přehled. Pozornost si zaslouží rovněž i pohodlné dvojsedlo, které bez větších problémů pojme
spolujezdce. Ten rozhodně nebude trpět nedostatkem pohodlí, kromě pohodlného usazení mu SH nabízí i dostatečný
prostor pro nohy v podobě širokých vyklápěcích stupaček. Ochrana proti nepřízni počasí je díky širší karotáži
v předu dostatečná, jen vyšším jezdcům, bych doporučil v případě koupě investovat do vyššího plexi.
To zajišťuje bezpochyby lepší ochranu proti nepřízni počasí. SH150 je přeci jen stejně jako ostatní skútry
s vyšším objemem poněkud svižnějším strojem s vyšší provozní rychlostí, a proto lze více než doporučit hlavně
při standardním plexi integrální helmu. K zahození rovněž nebudou rukavice, kalhoty a pevnější obuv. Velice
nepříjemný hlavně v letních měsících může být letící hmyz, který při rychlosti kolem 100-110km již leckdy
ucítíte na holé pokožce jako velice nepříjemné štípnutí.
Motor a jízdní vlastnosti:
Srdcem tohoto zajímavého skútru je kapalinou chlazený čtyřtaktní jednoválec SOHC o objemu
152,7 cm3. Ten dosahuje maximálního výkonu 11,6 kW ( 16 k) při 8500 ot/min a maximálního točivého momentu
14,2 Nm při 7000 ot/min. Motor má rovnoměrný zátah od nízkých otáček a rozhodně nemá tendence nepříjemně
překvapit. Chod motocyklu je tedy kultivovaný a z pohledu hlučnosti je až překvapivě tichý. Kladem SH 150 jsou
dle mého názoru hlavně velká 16“ kola, která nemalým dílem přispívají k dobrým jízdním vlastnostem. Je však
pravdou, že pro jezdce je jízda zpočátku vzhledem k celkovým proporcím motocyklu trochu nezvyk, ale když se se
strojem sžijete, je průjezd zatáček o dost lepší než na skútru s malými koly. Jediné, co je třeba si u SH
pohlídat, je odpružení podvozku (vzadu s dvěma pružícími jednotkami seřiditelné do tří poloh) podle zatížení, protože nerovnosti jsou u tohoto stroje až překvapivě dost znát. Převodovka je řešena vcelku tradičně
variátorem (V-Matic) a o samotný přenos síly se stará uvnitř klínový řemen. Brzdy jsou, jak se na Hondu patří,
na velmi vysoké úrovni i přes to, že motocykl nemá rozhodně přehnané závodní ambice. Vpředu je osazen kotoučovou
brzdou o průměru 220 mm a vzadu je klasický buben. Navíc jsou ještě brzdy osazeny podpůrným brzdovým systémem
CBS (combined brake system), který napomáhá jezdci výrazně při brždění. Zkratka a logo je jedna věc a praxe
samozřejmě druhá. Jak to ve skutečnosti vlastně funguje? Vězte, že nadmíru dobře. Když zmáčknete páčku přední
brzdy, odezva je pouze na přední kotouč a vše probíhá jako u konvenční brzdové soustavy. Změna nastává při
brždění zadním bubnem, tedy levou páčkou. Ihned je aktivován brzdící systém a kromě zadní bubnové automaticky
rovnoměrně brzdí i přední kotouč a pravá páka u plynu je v tu chvíli zcela volná. Výhody jsou zřejmé, jednak
motocykl rychleji a plynule bez smyku zastaví a začátečníkům výrazně usnadní brždění na předek, které pro ně
někdy díky rukojeti s plynem může být problém. Usazení jezdce je, jak jsem psal již výše, spíše vzpřímené.
Výška sedla je 780 mm, což SH předurčuje i pro jezdce menší postavy. I vzhledem k hmotnosti 122 kg by neměly
mít problém tento skútr zvládnou rovněž ženy. K lepší ovladatelnosti nahrávají i štíhlé proporce, motocykl
nemá při manipulaci na místě tendenci se nijak výrazně naklánět, či padat do stran. Jedinou výhradu bych možná
měl k stojanu, který je sice velice funkční, ale vzhledem k tomu, že se jedná o větší skútr nebyl by na škodu
i tzv. policajt, který by pro někoho mohl být praktičtější při častějším parkování, se kterým se při jízdě po
městě či nákupech počítá. SH 150 je laděn spíše na cestovní vlnu, ale trhat rychlostní rekordy s ním rozhodně
nebudete, nicméně hlavně méně zkušení jezdci by měli být vzhledem k vyšším rychlostem stále ostražití. SH 150
je tak díky svým proporcím předurčen i k delším cestám a větší nádrž není tedy překvapením. Ta pojme 8,3 l a
přitom naměřená spotřeba se stále pohybuje kolem 3,4l / 100km, což je myslím pro větší výlet více než příznivá hodnota.
Honda SH 150 |
Motor |
čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec SOHC, 153 cm3
|
Největší výkon |
11,6 kW (16k) při 8500ot/min |
Točivý moment |
14,2 Nm při 7000 ot/min |
Kompresní poměr |
11:1 |
Vrtání × zdvih |
58 x 57,8 |
Převodovka |
V-Matic (variátor) |
Vnější rozměry ( mm ) |
2020×
705 × 1145 |
Světlá výška |
126 mm |
Rozvor kol |
1335 mm |
Výška sedla |
780 mm |
Hmotnost |
123,1 kg |
Objem palivové nádrže |
8,3 l |
Maximální rychlost |
100-110 km/h |
Rám |
trubkový |
Přední vidlice/zdvih |
teleskopická 33 mm / 120 mm |
Zavěšení zadního kola/zdvih |
kyvná vidlice s dvěma pružícími jednotkami / 70 mm |
Pneumatiky vpředu/vzadu |
100/80-16 / 120/80-16 |
Brzdy vpředu/vzadu |
kotouč - dvoupístková 220 mm / buben 130 mm |
Sekundární převod |
klínový řemen |
Průměrná spotřeba palivav testu |
3,4 l / 100 km |
Základní cena testovaného modelu |
95 000 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 30.červnu 2003. |
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr:
SH 150 se jeví jako vhodný dopravní prostředek pro jezdce, kteří hledají praktický stroj
pro každodenní jízdu. Skútr užijete, jak pro dojíždění za prací do města, kde oceníte hlavně jeho hbitost a
ovladatelnost, tak i pro výlet na delší trať, kde zas potěší pohodlné usazení pro dva jezdce a dostatečný
akční rádius. Jedinou nevýhodou na delším cestování může být menší úložný prostor, který Vám při jízdě se
spolujezdcem asi dostačovat nebude. Na druhou stranu je kladem široká paleta doplňků, která Vám rozhodně
zpříjemní jízdu. Za zvážení stojí zejména větší plexi, Top Box na nosič (45l), bezpečnostní systém proti
krádeži H.I.S.S (imobilizér), či vyhřívané rukojeti řidítek. Vybírat lze rovněž z mnoha barevných provedení.
V nabídce je čtveřice metalických barev (stříbrná, modrá, světlemodrá a černá) a jedna klasická červená.
Skútr SH 150 je v nabídce Honda ČR letos představen jako novinka a přichází s cenou 95 000 Kč.
Video ke stažení zde:
Honda SH 150 (6 MB-mpeg)
Text: Lukáš
Růžička / foto: Lukáš Růžička |
|
|
|