Honda FJS 600 Silver Wing vs Yamaha XP 500 TMAX
Kdo z koho?
Pro rok 2002 se zdá, že trh s motocykly v
Evropě bude drobně stagnovat. Co však platí pro "velké" motocykly, zdaleka se nedá
tvrdit v kategorii skútrů. Dynamický vývoj v této oblasti trhu již trvá delší dobu a
zdá se, že v tomto ohledu nejsou vývojářům v motocyklových firmách kladeny žádné
zábrany. Výsledkem této situace je dnes již všem známá koncepce skútrů se střechou,
jako je BMW C1 nebo Benelli Adiva. Na druhou stranu kromě neotřelého designu a
různých nekonvečních řešení slaví v této oblasti úspěch i dobře známý pojem, že
objem ničím nenahradíš. Právě do této sorty patří dvojice skútrů, jenž se nám
sešla tentokrát v redakci. Jedná se o dva objemově největší skútry na trhu, a to
Honda Silver Wing a Yamaha TMAX. Neváhali jsme tedy ani na okamžik a podrobili jsme
oba vzájemnému "souboji".
Vývoj a design:
V prvé řadě si je třeba uvědomit, že cílem vývoje těchto velkých skútrů není primárně
sloužit jako alternativní dopravní prostředek do zaměstnání. Ne, že by snad v městech
s hustým provozem měli tyto skútry příliš velké potíže s kličkováním, ale svým
pojetím a celkovými vlastnostmi jsou koncipovány více jako stroje na delší cesty ve
dvou. Velké skútry slouží tedy spíše jako alternativa plnohodnotným motocyklům. Tomu
následně odpovídá i jejich objem a dostatečný výkon. Ovšem hlavní výhodu spatřuji
především v komfortu a pohodlí, které poskytují pro oba jezdce. Další významnou
devizou je ochrana proti rozmarům počasí a poměrně velký zavazadlový prostor v
základním provedení. Všemi těmito vlastnostmi tak konkurují často o dost větším
cestovním strojům. Dá se tedy směle říci, že tyto stroje vytvářejí zcela novou
skupinu cestovních motocyklů, která se na trhu doposud neobjevila.
Co se týče propracování designu,
oba rivalové razí poněkud odlišný styl. Honda Silver Wing sází na celkovou uhlazenost
a eleganci v každém detailu, zatímco Yamaha XP 500 TMAX se drží osvědčenějšího
sportovního vzhledu, který je pro skútry více typický.
Silver Wing doslova dýchá elegancí a již na první
pohled je vidět, že vývojáři si pohráli doslova s každým detailem. Důkazem toho
jsou například přesně do zákrytu zapadající stupačky spolujezdce nebo celkovou
linii kopírující zploštělá koncovka výfuku. Sedadla jsou pro oba jezdce velice
pohodlná a disponují vcelku pohodlnou opěrkou zad. Velkou devizou tohoto stroje jsou
světlomety. Tedy lépe řečeno jeden dvojitý, multireflexní světlomet se světli nad
sebou, který má opravdu výbornou svítivost. Dále hlavně při zhoršené viditelnosti
oceníte vpředu i vzadu v kapotáži zapuštěné trojúhelníkové ukazatele směru jízdy,
které na vás dostatečně v předstihu upozorní ostatní řidiče. Vývojáři si také dali
hodně práce s ochranou proti větru a výsledkem je velice aerodynamická příď, která
spolu s mohutným větrným štítem zaručuje pouze jemný vánek v prostoru jezdce. Pro
odstranění nežádoucích turbulencí zde slouží vzduchové otvory po stranách světlometu
v přední masce. Co se týče odkládacích prostor, v nabídce Silver Wingu jsou tři
schránky. Jedná se o dvojici přihrádek nad koleny, z nichž ta vlevo je o něco větší
a je uzamykatelná. Největší úložný prostor však najdeme pod sedlem, kde je dostatek
místa pro dvě helmy nebo jedno větší zavazadlo. K podsedlové části je přístup přes
zámek a sedadlo je zdviháno teleskopickou vzpěrou. Trochu futuristicky vzhlížející
přístrojová deska nám nabízí tři oválné ukazatele, dva analogové a jeden digitální.
První dva slouží pouze coby rychloměr a otáčkoměr. Zatímco z digitálního se dozvíme
stav paliva, teplotu chladící kapaliny, čas, denní a celkové kilometry. K jinak
výborné přístrojové desce bych chtěl říci jen tolik, že podle mého názoru zde
trochu ztrácí na smysluplnosti otáčkoměr vzhledem k tomu, že je stroj vybaven
variátorem. Naopak za praktickou záležitost zlepšující bezpečnost lze považovat
parkovací brzdu. Vcelku rozumně je také umístěno hrdlo nádrže, které je ukryto pod
plastovým krytem v prostoru mezi nohama jezdce pod řidítky.
Druhý z rivalů, sportovněji vyhlížející TMAX si
příliš servítky nebere. Na designu je patrné, že oproti konkurenci se vývojáři
soustředili především na účelnost a co největší jednoduchost. Vzhled se více drží
klasické kompaktní koncepce skútrů. I zde je kladen důraz na dostatečnou ochranu
jezdce proti nástrahám počasí, což jsem opravdu ocenil při jedné letní bouřce. Ani
svítivostí si TMAX se soupeřem nic nezadá a s dvojicí předních světlometů (kombinace
potkávací/dálkový) vás určitě nezklame. O klasičtější vzhled se stará také plastová
imitace hliníkového rámu. Ptáte se proč imitace, pak vězte, že u obou představených
strojů je pod kapotáží ukryt konvenční trubkový rám a také uchycení motorů je ryze
motocyklové. Co se ovládacích prvků týče, nevymyká se TMAX nijak od svých soukmenovců.
Oproti Silver Wingu se ovládání a sledování jízdy liší asi hlavně v umístění zrcátek,
které jsou zde přímo v přední masce, zatímco u konkurence na řidítkách. Z pohledu jezdce
vám vždy na každém z dvojice něco chybí nebo naopak přebývá. Avšak celkově vzato samotný
pocit z jízdy je na každém z nich dostatečnou zárukou pohodlného a příjemného cestování.
Oproti soupeři chybí TMAXOVI např. parkovací brzda a také odkládací prostor je o trochu
skromnější. Na druhou stranu parkovací brzda je sice fajn a zlepšuje pocit bezpečí,
ale člověk na ni dost často zapomene a centrální stojan, který oba skútry samozřejmě
mají, je pro mě dostačující zárukou bezpečného parkování. Je však pravdou, že pokud
Yamaha někde ztrácí, pak je to v případě odkládacího prostoru. Po pravé straně nad
kolenem jezdce je pouze malá nezamykatelná schránka. Pod sedlem je to lepší a místa
je dostatek podobně jako u Silver Winga. Za příjemné lze také považovat osvětlení a
praktický vyjímatelný koberec v podsedlové části, díky němuž lze snadno vysypat
nečistoty. I zde je pro zdvih sedla použito teleskopické vzpěry. Odlišné je otevírání,
zde přímo ze spínací skříňky. Sedadlo je dostatečně široké a pohodlné, jen u spolujezdce
by mohla být také opěrka, ale je pravdou, že by možná trochu kazila celkový vzhled zádě
s velkým světlometem. Přístrojová deska je jednoduchá a velmi přehledná. Ukazatele jsou
vyvedeny v červené barvě na bílém pozadí, což ještě více zvyšuje jejich snadnou čitelnost.
Dominuje především rychloměr spolu s ukazateli paliva a teploty. Podobně jako u Hondy
je hrdlo palivové nádrže ukryto pod odklápěcím plastovým krytem. Ten je v případě Yamahy
umístěn pod přední částí sedla mezi nohama jezdce.
Scooter Honda FJS 600 Silver Wing |
Motor |
kapalinou chlazený čtyřdobý řadový dvouválec
DOHC s 8 ventily o objemu 582 cm3 |
Největší výkon |
36 kW (49 k) při 7500 ot/min |
Točivý moment |
50 Nm při 6000 ot/min |
Kompresní poměr |
10,2:1 |
Vrtání × zdvih |
72 × 71,5 mm |
Převodovka |
variátor V-Matic |
Vnější rozměry ( d x š x v ) |
2265 × 765 × 1395 mm |
Světlá výška |
140 mm |
Rozvor kol |
1595 mm |
Výška sedla |
740 mm |
Hmotnost |
204 kg |
Objem palivové nádrže |
16 l (včetně 3,5 l rezervy) |
Maximální rychlost |
173 km/h |
Rám |
prostorový rám z ocelových trubek |
Přední vidlice/zdvih |
teleskopická 41 mm/120 mm |
Zavěšení zadního kola/zdvih |
kyvná vidlice s dvěma tlumiči nastavitelné 5-ti stupňové předpětí pružiny/120 mm |
Pneumatiky vpředu/vzadu |
120/80-14 / 150/70-13 |
Brzdy vpředu/vzadu |
systém Dual CBS,kotoučová (třípístkový třmen)256mm/kotoučová (dvoupístkový třmen)
130 mm |
Sekundární převod |
řemen (variátor) |
Průměrná spotřeba paliva
v testu |
6 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
295 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 16. březnu 2002. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Motor a jízdní vlastnosti
Co se objemu motoru a použitých technologii týče, je na tom Honda asi o něco lépe, ale Yamaha nezůstává příliš
pozadu a v mnoha případech šlape soupeři pěkně na paty.
Silver Wing je vybaven výkonným řadovým kapalinou
chlazeným dvouválcem, který již samotným objemem 582 cm3 je pasován mezi skútry na
nekorunovaného krále. Maximální výkon 36 kW (49 k) dosahuje při 7500 ot/min. Maximální
točivý moment činí 50 Nm při 6000 ot/min, čímž směle konkuruje i některým velkým
motocyklům. Motor se vyznačuje čtyřmi ventily v každé hlavě válců a dvěma vačkovými
hřídeli (DOHC). Hlava motoru svírá s horizontální osou motoru 25°. Motor je, jak již
jsem zmiňoval výše, umístěn v rámu z ocelových trubek. Vzhledem k objemu a následným
vibracím se upustilo od uložení přímo na kyvném rameni zadní vidlice. Uchycení agregátu
v rámu je řešeno pomocí gumových silent bloků, což právě nežádoucí vibrace do jisté
míry tlumí. Vysoce přesný digitální elektronický systém vstřikování paliva PGM-FI,
který je v současné době používán u všech modelů od Hondy, zajišťuje především
bezproblémové startování, hospodárný provoz a spolu se systémem přídavného přívodu
vzduchu i nízké emise škodlivin. Kvůli případným nenechavcům je stroj vybaven také
bezpečnostním systémem zapalování H.I.S.S. O plynulé lineární zrychlení za všech
okolností se stará osvědčený variátorový převod "V-Matic". Brždění stroje je opravdu
excelentní, Dual-CBS pracuje bezchybně a stroj v předu s 14" a vzadu s 13" koly zastaví
téměř okamžitě. Tento systém je vhodný především pro méně zkušené jezdce. Velikost
palivové nádrže činí 16 l (3,5 l rezerva).
Scooter Yamaha XP 500 TMAX |
Motor |
kapalinou chlazený čtyřdobý(4-ventilový) dvouválec
DOHC o objemu 499 cm3 |
Největší výkon |
29,4 kW (40 k) při 7000 ot/min |
Točivý moment |
45,8 Nm při 5500 ot/min |
Kompresní poměr |
10,1:1 |
Vrtání × zdvih |
66 × 73 mm |
Převodovka |
automatická s variátorem |
Vnější rozměry (d x š x v ) |
2235 × 775 × 1410 mm |
Světlá výška |
140 mm |
Rozvor kol |
1575 mm |
Výška sedla |
795 mm |
Hmotnost |
197 kg |
Objem palivové nádrže |
14 l |
Maximální rychlost |
160 km/h |
Rám |
prostorový rám z ocelových trubek |
Přední vidlice/zdvih |
teleskopická 38 mm/120 mm |
Zavěšení zadního kola/zdvih |
kyvná vidlice v bloku s motorem/120 mm |
Pneumatiky vpředu/vzadu |
120/70-14 / 150/70-14 |
Brzdy vpředu/vzadu |
kotoučová 282 mm / kotoučová 267 mm |
Sekundární převod |
hřídel sloužící také jako osa zadní vidlice a dvojitý řetěz v kyvném rameni zadní vidlice s olejovou náplní |
Průměrná spotřeba paliva
v testu |
do 6 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
289 662 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 16. březnu 2002. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Srdcem konkurenčního zástupce tří ladiček Yamahy
XP 500 TMAX je vodou chlazený čtyřdobý řadový dvouválec o objemu 499 cm3. Agregát
obsahuje dva vačkové hřídele uložené v hlavách válců a taktéž stejně jako konkurence
má čtyři ventily na válec. Vzhledem k absenci vstřikování jsou dále ve výbavě dva
karburátory Mikuni o průměru 30 mm. Netradičně je řešen přenos výkonu na zadní kolo.
Automatická spojka běží v olejové lázni. Řemenový variátor s plynulým převodem přenáší
29,4 kW (40 k) při 5500 ot/min na zadní kolo přes hřídel, která slouží zároveň jako osa
zadní vidlice, a přes dvojitý řetěz ukrytý v kyvném rameni zadní vidlice s olejovou
náplní. Maximální točivý moment dosahuje slušivých 46 Nm při 5500 ot/min. O dostatečné
brždění 14" kol z lehkých slitin se stará dvojice kotoučových brzd v předu o 282 mm a v
zadu o 267 mm. Velikost palivové nádrže je 14 l , což zajišťuje slušný dojezd.
Ovladatelnost na místě obou rivalů je zcela úměrná
jejich hmotnosti. Hmotnost SilverWing (204 kg) a TMAX (197 kg) je zcela srovnatelná
s velkými motocykly. Takže pokud máte zkušenosti s menšími skútry, je třeba si zvyknout
nejprve na větší váhu stroje. Nicméně oproti klasickému motocyklu je ovladatelnost
určitě snažší už jenom vzhledem k způsobu ovládání a brždění. Výška sedla není u obou
nijak závratná, ale oproti klasickému sedlu ostatních motocyklů je třeba brát v úvahu,
že sedlo hlavně v případě Yamahy je poněkud širší, což sice zaručuje větší pohodlí,
ale může na druhou stranu způsobit jezdci menší postavy potíže dosáhnout na zem. Jízdní
vlastnosti obou strojů jsou na velice vysoké úrovni. Nabízí určitě o dost větší stupeň
jízdního komfortu a pohodlí oproti běžným motocyklům. Při nižších rychlostech se oba
stroje příliš neliší. Ovšem při svižnější jízdě jsou již rozdíly patrné. Příjemně
nás překvapila Yamaha především svou výbornou stabilitou při ostřejším průjezdu zatáčkou
a při razantnějším brždění. Tyto vlastnosti jsou dány především výborným rozložením
hmotnosti celého stroje a umístěním motoru co nejníže v rámu. Honda v tomto ohledu na
tom sice není tak výborně, nicméně vše vynahrazuje svojí robustností a větším výkonnostním
potencionálem. Také průjezd větších nerovností, jako je např. silnice s kostkami, zvládá
vzhledem k lepšímu naladění podvozku s větší elegancí a pohodlím pro jezdce. Výhoda
obou strojů kromě zmíněných prvků komfortu spočívá samozřejmě především v jejich výkonnostním
potenciálu. Směle můžete na vyjížďku s ostatními konvenčními bikery, jelikož údaje,
jenž vykreslí váš tachometr vám může mnoho ostatních jezdců tiše závidět. V případě
Hondy je strop na 173 km/h a u Yamahy dle očekávání trochu méně tedy 160 km/h. Zde bych
vás rád upozornil na menší úskalí, které tento aspekt přináší. Mnoho demencí postižených
řidičů v plechovkách na čtyřech kolech často těžce nese fakt, že by je mohl mimo město předjet
"skútr", a tudíž jejich reakce jsou často dost nevyzpytatelné, takže pozor. Co se týče spotřeby,
jsou na tom oba stroje podobně. Průměrná spotřeba činila v testu 6 l/100km. I když je
pravdou, že v případě Yamahy se dá opravdu vyváženou jízdou na delší trať ještě něco
srazit dolů.
Závěr:
Co říci závěrem? Osobně se domnívám, že na českém trhu si tyto stroje teprve své zákazníky
hledají. Vzhledem k tomu, že jsou v prodeji teprve rok a mnoho lidí se s nimi doposud ani
nesetkalo, je to vcelku pochopitelné. Nicméně za sebe mohu říci, ať jsme se s nimi
kdekoliv objevili, sklidily zdaleka nejvíce zájmu především od střední až starší generace.
Úskalím bude na našem trhu trochu asi jejich cena, která je srovnatelná s velkými
motocykly. Mnohý potenciální kupec tak dnes asi často sáhne spíše po klasickém stroji,
zatímco zákazník s tzv. rodinné sféry by zřejmě zájem měl, ale často vzhledem k rodině
nemá prostředky na alternativu výletního motocyklu pro sebe a manželku a radši koupí
vůz pro všechny nebo odkoupí byt od družstva. Nicméně, pokud se vaším favoritem stal
některý z těchto skútrů již dnes a chcete i na motocyklu cestovat první třídou, TMAX
nebo SilverWing je pro vás jistě správnou volbou. Na trhu je největším konkurentem
asi Suzuki Burgman a nově Aprillia Atlantic 500. Cena Hondy Silver Wing činí 295 000 Kč
a Yamaha XP 500 TMAX je pro letošní rok 2002 snížena z loňských 309 797 Kč na 289 662 Kč.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička |
|
|
|