Y a m a h a
F Z S 600 F a z e r
Osvědčené náčiní v novém ohozu
Fazer FZS 600 je motocyklem, který není příliš dlouho na českém trhu, nicméně
za dobu své působnosti si zde přesto získal mnoho desítek fanoušků. Pro letošní rok si Yamaha připravila
modernizaci tohoto stroje. Především vzhledově Fazer nyní připomíná svého většího jmenovce, který je na trhu
od loňského roku.
Vývoj a design:
Hlavní změna se odehrála v oblasti designu, kde byla původní maska, která dávala motocyklu dojem agresivně
vyhlížejícího streeta, nahrazena novou, téměř totožnou se silnější tisícovkou. Co se vzhledu týče, je to oproti
starší verzi na první pohled výrazná změna a i když stroji taky velmi sluší, na mnoho lidí, kteří byli zvyklí na
starší verzi, může působit dost nezvykle. Nádrž se jeví na první pohled podobně, i když se o něco zvětšila a již
není na vrchní straně tak plochá. Osobně mám jisté výtky k černému krytu mezi nádrží a podsedlovou částí, který
se tam podle mě moc nehodí. Na zádi k žádným výrazným změnám nedošlo.
Motor a jízdní vlastnosti:
Motor nového Fazera zůstal zcela beze změn. Stále se jedná o řadový čtyřdobý kapalinou
chlazený čtyřválec o výkonu 69,9 kW (95 k). Je pravda, že tomuto motocyklu tento motor plně postačuje a má
výborný zátah po celém rozsahu otáček, i když k tomu největšímu výkonu dochází až při 11 500 ot/min. Podle mého
názoru to je trochu způsobeno tím, že motor pochází původně z dnes už všem dobře známé YZF 600R Thundercat a to
je spíš sportovní stroj. Převodovka je šestistupňová a lze na motocyklu řadit opravdu až nečekaně lehce a přesně.
Co si nový Fazer zachoval zcela bez problémů jsou také jízdní vlastnosti. Lehkost, s jakou se
tento motocykl vodí zatáčkami, si můžete vychutnat jak sólo, tak i se spolujezdcem. Perfektně drží stopu a nemá
sebemenší náklonnost k někdy nepříjemným vibracím. Brzdy, podvozek i pneumatiky zůstaly beze změn a plní svou
funkci výtečně, i když předek motocyklu jde při brždění dost dolů, stejně jako u starší verze.
Při prvním usednutí za řidítka je pocit z jízdy vcelku příjemný. Řekl bych, že především sedlo
je o dost lepší než dříve. Motocykl Vám padne skvěle do ruky a budíky v nové polokapotáži jsou nyní o trochu
přehlednější. Problémem je, že díky zvětšení palivové nádrže z 20l na 22l benzínu, což je jistě pozitivní zpráva,
může bohužel na druhou stranu někdo mít trochu problém srovnat podél ní nohy. Pro spolujezdce je i nadále
cestování pohodlnou záležitostí, jen zadní stupačky díky vibracím brní občas trochu do nohou. Celkově lze říci,že
nová polokapotáž ještě výrazněji chrání jezdce před větrem a deštěm. Také v zrcátkách je perfektně vidět za sebe
jako u tisícovky, ale na úkor toho, že dost vyčnívají do stran. Ovšem já bych v tomto detailu zas až takový
problém neviděl, přeci jen se nejedná o supersport.Budíky jsou převzaty ze silnějšího Fazera a jak již jsem nastínil
výše, jsou perfektně přehledné. Ovládací prvky na řídítkách zůstaly beze změn. Zde bych měl trochu výhrady k
tlačítku startéru, které by si zasloužilo novou podobu tak, aby padlo lépe pod palec. Co zůstává, tak jak bylo,
je na tuto třídu ojedinělá možnost pouštět výstražné blinkry.
Závěr:
Závěrem tedy zbývá tradiční hodnocení. Tak tedy FZS 600 Fazer je všestranně využitelný
motocykl s dostatečným pohodlím pro oba jezdce i slušným výkonem. Od staršího modelu se tento nový příliš
neliší. Změny jsou jen v oblasti vzhledu, osobně bych si troufl tvrdit, že spíše k lepšímu. Jak je u Yamahy
zvykem, nehrne se do motorů s elektronickým vstřikováním a zůstává u mnoho let používaných karburátorů, což má
své pro i proti. Současná aktuální cena na trhu je 238 890 Kč
Yamaha FZS 600 Fazer |
Motor |
kapalinou chlazený řadový čtyřdobý čtyřválec DOHC, 16 ventilů, objem 599 ccm
|
Největší výkon |
69,9 kW (95k) při 11500 ot/min |
Točivý moment |
61,2 Nm při 9500 ot/min |
Kompresní poměr |
12:1 |
Vrtání × zdvih |
62 x 49,6 |
Převodovka |
šestistupňová |
Vnější rozměry |
2080 ×
x 710 x 1170 |
Světlá výška |
130 mm |
Rozvor kol |
1415 mm |
Výška sedla |
790 mm |
Hmotnost |
189 kg |
Objem palivové nádrže |
22 l |
Maximální rychlost |
220 km/h |
Rám |
kolébkový |
Přední vidlice/zdvih |
teleskopická / 120 mm |
Zavěšení zadního kola/zdvih |
monocross / 120 mm |
Pneumatiky vpředu/vzadu |
110/70-17 / 160/60-17 |
Brzdy vpředu/vzadu |
dva kotouče 298 mm / jeden kotouč 245 mm |
Sekundární převod |
O-kroužkový řetěz |
Průměrná spotřeba palivav testu |
cca 5,7 l / 100 km |
Základní cena testovaného modelu |
238 890 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 15. září 2002. |
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
|
|
|
|