H o n d a
C B 9 0 0 F H O R N E T
Schopný kaskadér
Motocykly kategorie naked získávají čím dál tím více
příznivců na evropském kontinentu, kteří je používají jak ke každodennímu užívání
tak jako sportovní náčiní. Honda má ve výrobním programu tuto kategorii vcelku
vyrovnaně zastoupenou od své, začátečníky obdivované CB500 až po skutečně
technologicky vyspělou X11. Trochu vybočil z kategorie klasických naháčů už menší
Hornet, ve kterém byl, jak je dobře známo, použit motor ze starší CBR 600F, a letos
přišla Honda i s velkým Hornetem, který je rovněž opatřen motorem z CBR, tentokrát
však z 900RR Fireblade "98".
Vývoj a design:
V oblasti designu přebírá devítistovka základní rysy malého Horneta. Ty se vyznačují
elegantní štíhlostí boků a svalnatě tvarovanou palivovou nádrží. Celá záď je velice
štíhlá a vykukují pod ní dva mohutné tlumiče výfuků, jenž dávají na první pohled
najevo, že tato vzhledem malá šelmička má síly na rozdávání.
Motor a jízdní vlastnosti:
Jak už jsem zmínil na začátku, tahounem je motor z CBR 900RR
Fireblade. Ten je patřičně přepracován pro tento styl motocyklu. Je zde kladen větší
důraz na dojem z akcelerace a točivý moment v nízkých až středních otáčkách na místo
výkonu v těch nejvyšších. Výkon i přes svoji dynamiku a výbušnost je lehce zvládnutelný
i při každodenním provozu. Jeho průběh je plynule narůstající po celém rozsahu otáček
a není soustředěn do otáček nejvyšších, jak je tomu u supersportovních motocyklů, a
tím zaručuje i kvalitní pocit z jízdy. Nejvíce změn oproti originálnímu motoru Fireblade
bylo provedeno v oblasti hlavy válců a rozvodů. Karburátory byly nahrazeny digitálním
počítačem řízeným vstřikováním paliva PGM-FI. Je tak dosaženo silnější a přesnější
reakce na otevření škrtících klapek a samozřejmě je i nižší hladina emisí. Upraven
je tvar a průměr sacích kanálů, těleso vstřikování je blíže motoru a díky tomu je
plynulejší nárůst otáček při prudkém otočení plynové rukojeti. Snížen byl i kompresní
poměr. Výfukový systém mající konfiguraci 4-2-1-2 vyústěný do dvou velkoobjemových
tlumičů vydává vcelku skvostný zvuk. Příspěvkem k tomuto hluku je solenoidem ovládaná
klapka zabudovaná do sacího otvoru komory vzduchového filtru, která se otevírá a
zavírá v nízkých otáčkách motoru a redukuje rušivý hluk sání během prudké akcelerace
zatím, co udržuje lineární výkon motoru. I u tohoto modelu, jako i u mnoha ostatních,
je přiváděn do výfukového kanálu čerstvý vzduch garantující kompletní shoření vystupujících
škodlivých plynů a lehce je tak splněna přísná emisní norma EURO-1.
Podvozek zajišťuje velkou tuhost a citlivé ovládání. Lehký,
jednoduchý páteřový rám je tvořen čtyřhrannou, ocelovou trubkou Mono-Backbone.
Tloušťka této trubky je 2,3mm. Vyztužená je hlava řízení a přispívá tak k jistějšímu
ovládání i v těch největších náklonech. Posed jezdce i jeho partnera je vcelku
uspokojivý. Je však pravda, že jezdec sedí na motocyklu dost vepředu a tak je nutno
si na to agresivnější vedení v zatáčkách trochu déle zvykat. Naopak tento posed
zabezpečuje, že i při prudkém otočení plynu nedochází tak lehko k zvednutí předního
kola. Řídítka padnou dobře do ruky, jsou dost široká a dávají tak větší jistotu při
ovládání v malých rychlostech. Tento model je podle mého názoru schopen zvládat i
kaskadérské kousky bez větších úprav, ale musí být v sedle ten správný jezdec.
Kaskadérská show SFD je toho důkazem. Odpružení je vpředu obstaráno teleskopickou
vidlicí průměru 43mm a vzadu je kyvná vidlice tvořena velkou odlitou partií uložení
čepu a dvěmi rameny z tříkomorového profilu zakončenými drobnými úchyty osy zadního
kola. Rám si díky této vidlici zachová špičkově vyváženou tuhost a ovladatelnost s
výtečným držením stopy. Brzdy jsou shodné jako na CBR 900RR Fireblade "96". Ráfky
jsou obuté do širokoprofilových pneumatik shodné s těmi, co používá Hornet 600.
Trochu horší, teda spíš žádná není ochrana proti větru a dešti,
ale to je u naháčů vcelku pochopitelné. Třeba časem i zde přijde na trh verze S.
Příliš se mi nelíbí kulaté budíky, které jsou v černém plastovém krytu, a myslím si,
že chromovaná imitace by jim slušela lépe. Také jsou dost položené a postrádám na
nich ukazatel paliva, který někteří konkurenční výrobci na srovnatelných modelech
mají. Hůře se sundává sedlo, ale tento problém byl už i u malého Horneta. Přehledná
jsou zpětná zrcátka a svým vzhledem tak napravují, již zmiňované, ne příliš zdařené
provedení budíků.
Závěr:
Můj osobní názor je takový, že CB 900F Hornet je jedním z
nejvšestrannějších motocyklů na českém trhu. Je schopen zvládat cestování ve dvou,
pomalou jízdu v městském provozu, rychlejší dovádění v zatáčkách a snad i ty
nejdivočejší kaskadérské kousky. To poslední nemůžu osobně potvrdit, ale alespoň
se to o něm mezi odborníky říká. Mezi konkurencí je mu asi nejblíže Yamaha FZS 1000 Fazer,
která je ale na trhu pouze ve verzi s polokapotáží.
Honda
CB 900 F Hornet |
Motor |
kapalinou chlazený řadový čtyřdobý čtyřválec DOHC, 16 ventilů, objem 919 ccm
|
Největší výkon |
81 kW
(110 k) při 9000 ot/min |
Točivý moment |
92 Nm při
6500 ot/min |
Kompresní poměr |
10,8:1 |
Vrtání × zdvih |
71×
58 mm |
Převodovka |
šestistupňová |
Vnější rozměry |
2125 ×
750 × 1085 mm |
Světlá výška |
145 mm |
Rozvor kol |
1460 mm |
Výška sedla |
795 mm |
Hmotnost |
194 kg |
Objem palivové nádrže |
19 l (včetně 4 l rezerva) |
Maximální rychlost |
>230 km/h |
Rám |
páteřový |
Přední vidlice/zdvih |
teleskopická 43 mm/120 mm |
Zavěšení zadního kola/zdvih |
monoshock/128 mm |
Pneumatiky vpředu/vzadu |
120/70-17/
180/55-17 |
Brzdy vpředu/vzadu |
dva kotouče 296 mm/jeden kotouč 240 mm |
Sekundární převod |
O-kroužkový řetěz |
Průměrná spotřeba palivav testu |
cca 6 l / 100 km |
Základní cena testovaného modelu |
279 000 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 2. listopadu 2002. |
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Text: Pavel
Růžička / foto: Lukáš Růžička |