M a z d a T r i b u t e 3 ,
0 V 6 S p o r t
Všude jako doma
Řada lidí obdivuje vozy
kategorie off-road, ale kupříkladu horší jízdní vlastnosti na silnici či vysoká
cena je od koupě takového automobilu odrazují. Proto vznikla kategorie sportovně užitkových
vozidel, k nimž se svým modelem Tribute nedávno zařadila i japonská Mazda.
Design:
Spíše konzervativnější linie této mazdy jsou líbivé a stylisticky čisté. Vozu
dominuje výrazná pětiúhelníková maska s velkým logem jasně
prokazující příslušnost
k japonské značce. Rozměrné přední světlomety s čirou optikou dodávají
automobilu přátelský výraz. Jednoduše ztvárněný profil přechází ve střízlivě
pojatou záď s rozměrným oknem v zadních dveřích. Testovanému vozu na vzhledu
přidal přední chromovaný rám i boční stupačky.
Interiér: Uvnitř je automobil dostatečně prostorný ve všech směrech. Celý vůz je
orientován na komfort, takže počínaje měkkými sedadly nebo chcete-li spíše křesly,
přes výborný výhled až po zcela intuitivní ovládání. Dílenské zpracování je
velmi dobré, snad jen barva plastů by mohla být tmavší, aby interiér nepůsobil tak
šedým dojmem V celém interiéru se nachází spousta odkládacích míst, počínaje
schránkami na brýle a objemným boxem mezi předními sedadly konče. Pochválit je třeba
zdařilé odhlučnění. Zavazadlový prostor, přístupný pátými dveřmi se zvlášť
výklopným oknem, má základní objem 457 l, který lze zvětšit až na úctyhodných
2245 l. Zcela rovná podlaha a minimální výstupky činí zavazadelník maximálně
skladným. Ocenil jsem čtyři pevná oka k fixaci nákladu.
Motor a jízdní vlastnosti: Třílitrový šestiválec, pohánějící testovaný automobil, se vyznačoval
sametovým chodem a se svým výkonem 145 kW (197 k) při 6000 ot/min a točivým momentem
265 Nm při 4750 ot/min si s těžkým vozem dokázal vždy hravě poradit. Motor se dodává
výhradně ve spojení se čtyřstupňovou automatickou převodovkou (s ovládáním v
americkém stylu pod volantem). Řazení je měkké a bez rázů. Negativem silného agregátu
je ovšem průměrná spotřeba paliva, která se v testu v kombinovaném režimu vyšplhala
na 14,4 l/100 km. Co se pohonu týče, vůz je vybaven systémem Select 4WDrive, tedy viskózní
spojkou, nacházející se v přední části zadního diferenciálu, reagující na rozdíly
v obvodových rychlostech jednotlivých kol změnou svornosti. Při běžné jízdě je většina
točivého momentu přenášena na přední kola, pomocí tlačítka na přístrojové
desce lze zapojit elektromagnetickou uzávěrku mezinápravového diferenciálu, jež
zajistí trvalý rovnoměrný přenos točivého momentu mezi obě nápravy (50 : 50).
Pohodlná houpavá jízda je příjemná pro posádku, chování vozu je jisté a náklon
v zatáčkách je na rozumné úrovni. Podvozek pochopitelně dává najevo sklon k nedotáčivosti,
ale ta se dá snadno zvládnout. Svými vlastnostmi a velkou světlou výškou vůz obstojí
i v lehčím terénu - na polních či lesních cestách či na sněhu. Ke zdolávání náročných
pasážích však určen není: samonosná karoserie bez pevného příhradového rámu,
nezávislé zavěšení kol vpředu a víceprvková zadní náprava a absence redukční převodovky
nebo uzávěrů diferenciálů to jednoduše neumožňuje.
Mazda Tribute 3,0 V6
Sport |
Motor |
zážehový 3,0 l V4 16V |
Největší výkon |
145 kW (197 k) při 6000 ot/min |
Točivý moment |
265 Nm při 4750 ot/min |
Pohon |
stálý 4×4 |
Převodovka |
samočinná čtyřstupňová |
Vnější rozměry |
4395 × 1825 × 1765 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1590/485 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
368 l |
Objem palivové nádrže |
62 l |
Maximální rychlost |
190 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
11,8 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
14,4 l/12,8 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
1 059 900 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 8. dubnu 2002. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr: SUV Mazda Tribute dobře poslouží všem, kteří občas potřebují vyjet někam
mimo silnice nebo se jim líbí styl terénních vozů, ale ke zdolávání nejtěžších
překážek se nikdy nedostanou. V testovaném provedení je vůz k mání za 1 059 900 Kč,
zkoušený automobil měl navíc příplatkové kožené čalounění sedadel, které vás
vyjde na 40 000 Kč. Základní výbava zahrnuje ABS, EBD, čtyři airbagy, centrální
zamykání, manuální klimatizaci, výškově stavitelný volant i sedadlo řidiče, kožený
potah volantu, tempomat, elektricky ovládaná okna a vnější zpětná zrcátka, kola z
lehkých slitin, přední mlhovky a střešní ližiny s nastavitelnými příčníky.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb