F i a t S t i l o 1 , 9
J T D A c t i v e
V novém stylu
Nástupcem úspěšných dvojčat
bravo/brava se v modelové nabídce Fiatu stal zbrusu nový vůz, pojmenovaný Fiat Stilo.
K redakčnímu testu nám byla zapůjčena pětidvéřová verze, poháněná úsporným
vznětovým motorem.
Design:
Fiat u svých nových vozů čím dál tím více uplatňuje hodnoty vlastní doposud
zejména automobilům německým. A tak je vzhled sice atraktivní a designérsky čistý,
avšak již ne tolik emocionální a rozevlátý. Namísto extravagance se ke slovu
dostává spíše robustnost, preciznost, účelnost a funkčnost. Zkrátka, časy se
mění. Nechci ale v žádném případě tvrdit, že novému fiatu chybí elegance.
Obliny minulé generace nahradily ostré hrany a vůz tak vzbuzuje dojem dravosti.
Interiér: Rovněž vnitřní prostor postrádá dřívější jižanský nápaditý
design, neboť návrháři se vydali cestou volkswagenovské strohosti. Avšak materiály
jsou velice kvalitní, totéž lze říci o dílenském zpracování a ergonomii. Navíc
zásluhou nemalé výšky automobilu je v interiéru nebývale mnoho místa, a to platí i
o prostoru pro hlavu vzrostlejších cestujících vzadu. Zadní sedadla lze navíc
posouvat vpřed a vzad (dokonce i měnit sklon jejich opěradel) a
uzpůsobovat tak podle
potřeby rozdělení prostoru mezi zadní cestující a zavazadla. Objem zavazadlového
prostoru se tedy pohybuje mezi 335 a 410 l.
Motor a jízdní vlastnosti: Dostatečně výkonný a přitom značně úsporný - takový je zkoušený
motor, přeplňovaná vznětová devatenáctistovka s výkonem 85 kW (115 k) při 4000
ot/min a točivým momentem 255 Nm při 2000 ot/min. Zdařile odhlučněný agregát se
vstřikováním paliva Common Rail táhne již od nejnižších otáček, rád se
nechává vytáčet (ocenil jsem kratší zpřevodování) a i při razantnější jízdě
spotřeba nestoupá do závratných výšin: v testu si z nádrže odčerpal v průměru
6,4 l/100 km, a to jsem stilo vůbec nešetřil. Jen samou chválu zaslouží jízdní
vlastnosti. Komfortní odpružení zajišťuje posádce dokonalé pohodlí, ale zároveň
není větší překážkou sportovní jízdě. Jen posilovač řízení by mohl být při
větších rychlostech méně účinný. Výborná je manévrovatelnost automobilu, snadný
pohyb v úzkých uličkách přeplněných měst zajišťuje výborný výhled z vozidla a
tím i přehled o okolním provozu.
Fiat Stilo 1,9 JTD
Active |
Motor |
přeplňovaný vznětový 1,9 l
V4 8V |
Největší výkon |
85 kW (115 k) při 4000 ot/min |
Točivý moment |
255 Nm při 2000 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4253 × 1756 × 1525 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1395/435 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
370 l |
Objem palivové nádrže |
58 l |
Maximální rychlost |
190 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
10,7 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
6,4 l/5,4 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
539 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 8. dubnu 2002. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr: Fiat Stilo je veskrze moderním automobilem, mezi jehož přednosti patří
dynamický a přitom elegantní vzhled, prostorný a pohodlný interiér, výborné
jízdní vlastnosti, vysoká úroveň bezpečnosti, snadné ovládání a u testovaného
provedení rovněž velice nízká spotřeba paliva. Jako milovníkovi aut, vzbuzujících
emoce, mi ale trochu chybí méně upjatý, nápaditější styling. Cena zkoušeného
vozu činí 539 000 Kč. Bohatá základní výbava zahrnuje ABS+EBD, ASR+MSR, airbagy
řidiče, spolujezdce, okenní a boční vpředu, posilovač řízení Dualdrive,
výškově a podélně nastavitelný volant, elektrické ovládání předních oken a
vnějších zpětných zrcátek či autorádio s kazetovým přehrávačem.
Text: Daniel Srb / foto: Fiat