F i a t S e i c e n t o S X
Zlatíčko
S nejmenšími fiátky mají čeští motoristé
dlouholeté pozitivní zkušenosti. Proto myslím, že jejich pokračovatel, nynější
zástupce minivozů ze stáje turínské automobilky - Fiat Seicento, má na co navázat.
Design:
Přestože rozměry jeho předků byly ještě o něco skromnější, patří seicento v
současné době k nejmenším vozům na trhu. Po letmém pohledu by nezasvěcený
člověk jen těžko uvěřil, že se do tohoto broučka s trochou námahy naskládá pět
dospělých osob a ještě převezou nějaké to drobnější zavazadlo. Dále jistě
nemusím zdůrazňovat, jaké výhody má mimořádně úzká a krátká karoserie s
minimálními převisy při parkování ve městě. Zvenčí pozorovatele upoutají
roztomilá světla, v mém případě výsledný dojem dotvořila oranžovozlatá barva,
která byla vskutku nepřehlédnutelná.
Interiér: Ačkoli svou postavou nepatřím k nejmenším, musím se přiznat, že jsem se
uvnitř fiátka necítil nijak zvlášť stísněně. Co mi však zpočátku vadilo, byly
příliš malé pedály, umístěné navíc dosti blízko sebe. Časem jsem si ale zvykl.
I když je Fiat proslulý výborným využitím obestavěného prostoru, není vzhledem k
velikosti vozu ani na předních, tím méně na zadních sedadlech místa nazbyt. Stejně
tak nevelký zavazadelník (přístupný příjemně vysoko se otevírajícími dveřmi)
poslouží k odložení dvou, tří tašek, ne ke stěhování rodiny na chatu. Nicméně
autíčko je prvořadě určeno pro městský provoz a tam je bezpochyby králem.
Vnitřní prostor má zajímavé designové ztvárnění: kapličkou s rychloměrem,
ukazatelem stavu paliva a hodinami počínaje a velikou praktickou prohlubní (sloužící
k uložení věcí) před spolujezdcem konče. Použitá sedadla s alespoň částečným
bočním vedením mají správně dlouhé opěradlo (sedák by mohl být o něco delší).
Dílenské zpracování nemá - navzdory očekáváním - žádné viditelné vady.
Motor a jízdní vlastnosti: Pohonná jednotka, zážehová čtyřválcová jedenáctistovka s výkonem 40 kW
(54 k) vozu udílí rozumnou dynamiku zejména v městském provozu, při vytáčení do
otáček je až nečekaně agilní. Jízdní vlastnosti jsou díky nižší stavbě
karoserie a širokému rozchodu kol na dobré úrovni. Hodnotu průměrné spotřeby 6,5 l
naturalu na 100 km při převážné většině jízd ve městě potom považuji za
rozumnou.
Fiat Seicento SX |
Motor |
zážehový 1,1 l V4 8V |
Největší výkon |
40 kW (54 k) při 5500 ot/min |
Točivý moment |
86 Nm při 2750 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
3337 × 1508 × 1420 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
735/465 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
170 l |
Objem palivové nádrže |
37 l |
Maximální rychlost |
150 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
14,5 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
6,7 l/6,0 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
217 900 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 29. lednu 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
|
|
|
Závěr: Fiat Seicento je ideální vozítko do města: malé rozměry, dobrá
manévrovatelnost (i bez posilovače řízení) a příjemný interiér hovoří
jednoznačně pro tento miniautomobil. Testovaný vůz v ceně 217 900 Kč byl ve výbavě
SX, která v sobě mimo jiné zahrnuje centrální zamykání, elektrické ovládání
předních oken, tónovaná skla, imobilizér, dělené zadní sedadlo a nárazníky v
barvě karoserie. Malý fiátek však můžete mít již od 203 900 Kč se slabším
motorem a o něco chudší výbavou.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb
F i a t S e i c e n t o S p
o r t i n g
Drakoušek
Nejmenší fiátek nepřichází k zákazníkům jen v
"civilní" verzi, ale má i své sportovně laděné provedení, které
zachovává praktické vlastnosti vozu a přidává možnost svižného svezení.
Seicento Sporting po designové stránce odlišuje jinak
tvarovaný přední i zadní nárazník a kola z lehkých slitin (o rozměru 165/55 R13).
V mém případě to byla ještě jásavě žlutá barva, která malému ďáblíkovi
opravdu slušela. Nápaditě pojatý interiér s výborně využitým obestavěným
prostorem působí příjemně a přehledně. Nečekaně pohodlná sedadla, která vás
podrží i v zatáčkách, se velice povedla. Ocenil jsem do ruky padnoucí kůží
obšitý volant i hlavici řadicí páky, zvykat jsem si však musel na velice blízko
sebe umístěné pedály. Zavazadelník sice poskytuje skromný objem pouhých 170 l, ale
je skladný a dobře přístupný zadními výklopnými dveřmi. Je třeba zmínit, že
pod jeho podlahou se skrývá plnohodnotné rezervní kolo, a to zdaleka není
samozřejmostí ani u několikrát dražších automobilů. Pohonná jednotka, zážehový
čtyřválec o objemu 1,1 l (nově s vícebodovým vstřikováním paliva) poskytuje
výkon 40 kW (54 k) při 5000 ot/min a točivý moment 88 Nm při 2750 ot/min. Díky
kratšímu odstupňování převodovky než u standardního seicenta, tužšímu
odpružení, účinným brzdám a pohotovostní hmotnosti pouhých 735 kg můžete jezdit
dosti dynamicky, a to zejména ve městě, kde budou řidiči mnohem
"nadupanějších" vozů dlouho nevěřícně kroutit hlavou, až je předjede
tento italský trpaslík. Přitom i když si budete do sytosti dopřávat možností
sportovní jízdy, průměrná spotřeba stěží překročí hranici 8 l/100 km. Já jsem
dosáhl hodnoty 6,9 l/100 km. Velmi praktický je elektrický posilovač řízení, jenž
umožňuje ještě snazší manévrování ve městě. Líbivé malé autíčko stojí ve
verzi Sporting 251 900 Kč. Základní výbava zahrnuje centrální zamykání, elektricky
ovládaná přední okna, volant a hlavici řadicí páky potažené kůží, sportovní
plynový pedál, anatomická sedadla, otáčkoměr, elektrický posilovač řízení,
litá kola, nárazníky a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie a přední
mlhovky.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb
F i a t S e i c e n t o
S p
o r t i n g
Suverénní mini
Dalším testovaným Fiatem
Seicento byla opět verze Sporting. Tak jako ani v předešlých
dvou případech vozítko nezklamalo a dalo všem najevo, že malý
rozhodně nemusí znamenat také pomalý.
Ačkoli je malý fiátek určen především
pro městský provoz, ani v nejmenším nezklame na silnicích či dálnicích.
Zatáčky umožňuje projíždět velmi svižně a přitom výborně
zvolené zpřevodování nenutí řidiče jet s pedálem plynu na
podlaze ani když pospíchá. Tím pádem jistě každého potěší
spotřeba, jež v testu dosáhla hodnoty 6,6 l/100 km.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb |
|
|
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov
|
|
|
|
|