R e n a u l t C l i o S p o r t 2,0 16V 
Ostrý jako žiletka
Když se prvně podíváte na tento malý
vůz, zřejmě vás na první pohled ničím zvláštním nepřekvapí.
Pokud by stálo toto Clio v řadě před vaším oblíbeným supermarketem, zřejmě byste ho
snadno přehlédli. První zdání však klame, pod mírumilovným novým faceliftem se skrývá
pěkně divoké stádo koní. Od vozů této kategorie zpravidla většina z nás nečeká
sportovní výkony, avšak automobilky mezi plejádou konvenčních variant téměř vždy
vyšlechtí jednu tzv. pro nadšence. Renault Clio Sport je toho zdárným příkladem.
I když je nutno podotknout, že v případě Renaultu se zdaleka nejedná v této
kategorii o model nejprestižnější, o tento post se stará Renault Clio V6 Sport.
I tak lze směle tvrdit, že tento vůz patří do kategorie těch, na které se těžko
zapomíná.
Design:
Renault Clio bylo podrobeno řádnému faceliftu, z kterého je patrná snaha o dodržení nového
stylistického trendu, jenž byl v koncernu nastolen. Zdárným příkladem tohoto tvrzení
jsou vozy Avantime, či Vel Satis. Je pravdou, že nové Clio je opravdu fešného stylu
a nová tvář, patrná především v přepracované přední masce, mu opravdu sluší. Díky
nově tvarované mřížce chladiče a především díky velkým, v krajích ostře řezaným
trojúhelníkovým světlometům vůz působí nyní větším dojmem, než ve skutečnosti je.
Mimochodem, vzhledem k totožným součástem, které jsou montovány do vozů Thalia, se
tato změna vztahuje i na design tohoto vozu. Opravdu originální vzhled podtrhují
integrované ukazatele směru, jenž jsou pod společným krytem součástí hlavního
světlometu. Netypické záďi s vybouleným oknem se dostalo také změn v podobě nových
skupinových svítilen a zvětšeného loga značky. To v sobě skrývá také otevírání zadního
víka. Co se týče námi testované sportovní verze, ta se liší od ostatních modelů v řadě
z vnějšího pohledu v několika detailech. Renault Clio Sport disponuje extra mohutnějšími
nárazníky, šesnáctipalcovými koly z lehkých slitin a xenonovými světlomety. O tom, s
kým máte tu čest, Vám mimo jiné dá najevo i drobný nápis Sport na zádi. Sportovní
verze Clio je standardně osazena koly o rozměrech 195/45 R16, v našem případě typem
pneumatik Continental Sport Contact 2.
Interiér: Renault Clio Sport se vyrábí pouze v třídvéřovém provedení. To však příznivcům
tohoto vozu ve sportovním naladění určitě vadit nebude. Pro řidiče a spolujezdce na
předním sedadle je ve voze místa dostatek. Pro cestující vzadu je to již s prostorem
horší. Opravdoví dlouháni se vzadu hlavně díky nedostatečnému prostoru pro nohy
svezou zřejmě jen na velmi krátkou vzdálenost. Jakkoliv se navenek chová Clio Sport
nenápadně a střídmě, uvnitř je již sportovnější koncepce vozu náležitě patrná.
Najdeme zde výborná kožená sedadla s bočním vedením, která zaujmou originální opěrkou
hlavy. Pro řidiče Clio dále nabízí kůží potažený nově tvarovaný volant, opravdu pěkné
odlehčené hliníkové pedály a do ruky dobře padnoucí řadící páku pětistupňové převodovky.
Všechny modely nové řady Clio mají v základní výbavě výškově nastavitelný volant i
sedadlo řidiče s bederní opěrkou, což je zárukou slušného pohodlí za jízdy.
Zcela nová je také palubní deska, která je náležitě přepracována a nechybí na ni ve
všech modelech nově např. otáčkoměr., či v lepší výbavě palubní počítač. Ve standardu
je také montován brzdný systém ABS + asistenční systém brzd. Uvnitř vozu jsou standardem
airbagy pro oba jezdce na předních sedadlech doplněné dále o boční airbagy v sedadlech.
U verze sport jsou navíc v sérii další vychytávky zpříjemňující jízdu, jako je
automatická klimatizace, senzory deště, audio s CD changerem a další. Já osobně jsem
u testovaného vozu uvítal ovládání radia na volantu (to je u Renaultu standard - má
např. i Thalia), dobře osvícený interiér a v neposlední řadě např. možnost vypínání
airbagu spolujezdce, či automatické zamykání při jízdě. Zejména posledně jmenovaná
funkce dnes získává na aktuálnosti vzhledem k velkému množství zlodějů na silnicích,
kteří mají tu drzost okrádat lidi za bílého dne. Vzhledem k celkové koncepci s dosti
velkými skleněnými plochami je z vozu náležitý výhled všemi směry, což v dost velké
míře přispívá k bezpečnosti a dobrému pocitu z jízdy. Zavazadlový prostor dle
očekávání nedisponuje přílišnou velikostí, nicméně s objemem 255 l je zcela srovnatelný
s konkurencí v této třídě.
Motor a jízdní vlastnosti: Renault Clio sport je poháněno zážehovým čtyřválcem DOHC o objemu 1998 cm3,
jenž disponuje šestnáctiventilovou technikou. Již po startu dává divoká šelma skrytá
uvnitř dunivým hlasem najevo, že se jen tak zkrotit nenechá. U takto malého vozu je
124 kW (172k) při 6250 ot/min opravdu adrenalinovou záležitostí. Hodnota točivého
momentu 200 N.m při 5400 ot/min také myslím hovoří za vše. Vůz se chová přesně tak,
jak byste zřejmě od takto malého vozu s tímto motorem očekávali. Realita nemá od
předpokladů u tohoto vozu daleko. Tak do hranice 5000 ot/min je hlučnost v normě.
Vůz má dostatečný zátah v celém spektru otáček a ani s řazením si nemusíte lámat
příliš hlavu. Zrychlení nastává téměř z jakékoli rychlosti. Opravdové oživení však
přichází v rozmezí 5000-7000 ot/min, kdy se z vozu stává doslova řízená střela.
Hranice 7000 ot/min je strop, kdy zasáhne omezovač. V tomto spektru otáček již značně
stoupá hlučnost ve voze a jinak dobře provedené odhlučnění motoru již nemá šanci.
Nutno dodat, že i při ostřejší jízdě se vůz nechová nijak záludně a řidič má vše
náležitě pod kontrolou.Velkou zásluhu na stabilitě celého vozu má hodně tvrdě dimenzovaný
podvozek. (Načechrané dortíky se šlehačkou s cukrárny skutečně nedovezete.) Díky němu
a dostatečně širokým kolům sedí vůz v zatáčkách jak přibitý. Je pravdou, že na nepříliš
kvalitních vozovkách vůz občas nepříjemně odskočil, nicméně to se dá snadno korigovat
ubráním plynu a nepatrnou korekcí volantu. Naladění vozu je opravdu v náležitě
sportovním stylu, takže pro adekvátní požitek s jízdy to chce hodně kvalitní silnice
nebo okruh. S těmi si Clio rozumí úplně nejvíc a jen těžko ho něco odlepí kromě
řidičovy chyby. S našimi silnicemi je to potíž, i zdánlivě rovná silnice bez děr se
rázem zdá jak boulovatý ukrajinský tankodrom. Jízda v přímém směru tak vyžaduje na
takových to silnicích dosti soustředění a udržet volant jednou rukou při vyšší
rychlosti vyžaduje dosti velkou fyzickou sílu. Jak jsem psal výše, vůz je standardně
vybaven brzdným systémem ABS s EBD a brzdovým asistentem. Brzdová soustava byla opravdu
kvalitní, zcela adekvátní sportovnímu charakteru celého vozu. Vzhledem k jejich velké
účinnosti a malým rozměrům vozu lze směle tvrdit, že dokážou zastavit doslova na
pětníku. Co se týče spotřeby, je třeba mít na mysli, že ačkoliv se jedná o malý vůz,
o radost z jízdy se stará dvoulitrový motor. Tomu samozřejmě odpovídá i spotřeba,
která se při jízdě na hraně může v průměru dostat i přes 10 l/100 km. Nám v testu se
dlouhodobá kombinovaná spotřeba ustálila na 8,3 l/100km, ale nutno podotknout, že to
stojí hodně přemáhání a člověk si musí držet nohu hodně z plynu.
Renault Clio 2,0 16V Sport |
Motor |
zážehový 1998cm3,16V čtyřválec DOHC |
Největší výkon |
124 kW (172 k) při 6250 ot/min |
Točivý moment |
200 Nm při 5400 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová |
Vnější rozměry |
3773 × 1940 × 1417 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1035/455 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
255 l |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Maximální rychlost |
220 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
7,3 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
8,3 l/8,1 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
695 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 8. srpnu 2002. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr: Renault Clio Sport je vůz pro sportovně smýšlející nadšence. Ve své třídě
patří mezi ty nejlepší. Bohužel díky ceně 695 000 Kč i mezi ty nejdražší. Pokud ovšem
nepočítáme extrémní, již téměř závodní variantu Renault Clio V6 s 3,0 l motorem,
která je šlechtěna technologií z Formule 1. Ta stojí 1 330 000 Kč. Renault Clio Sport
nabízí pro svého kupce opravdu náležitý jízdní zážitek, který byste těžko hledali i
u soka z vyšší třídy. Pokud máte sportovnějšího ducha, na kontě 700 000 Kč a
přemýšleli jste o nějakém sportovněji laděném voze, pak vězte, že Renault Clio Sport
za to určitě stojí.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička