F i a t D o b l ó E L X
1 , 9 D
Krásné a praktické
Trendu víceúčelových
velkoprostorových vozů neodolal ani Fiat a vytvořil model dobló, vzhledově atraktivní
a přitom nesmírně praktické vozidlo.
Design:
Italským návrhářům se podařilo dokázat, že proporčně fádní "krabicovitý"
vůz může být na první pohled osobností. Mladistvě působící styling překypující
invencí se musí líbit snad každému. Přední partie s mohutně žebrovanou maskou
chladiče jsou jakoby převzaty z terénního automobilu, vertikálně umístěné koncové
skupinové svítilny s čirou optikou zatraktivňují zcela plochou záď. Poškození
laku při parkování brání mohutné plastové nárazníky, zasahující až do boků
karoserie.
Interiér: Vnitřní prostor je i zásluhou jeho výborného využití překvapivě rozměrný.
To navozuje pocit vzdušnosti a pohodlí. Zajímavé je svěží barevné ladění interiéru.
Rozměrná, příjemná přední sedadla mají dostatečné boční vedení. Avšak ani
cestující vzadu si nemohou nikterak stěžovat, místa a komfortu je k dispozici dost. Všechna
sedadla jsou umístěna až nezvykle vysoko, a tak nastupování a vystupování (vzadu
prostřednictvím bočních posuvných dveří) jde snadno, ocenit je třeba také související
velmi dobrý přehled o dění okolo vozidla. Míst k odložení nejrůznějších věcí
nabízí dobló skutečně hodně. Zavazadlový prostor, skrývající se za obřím zadním
výklopným víkem, svým objemem 750 l skýtá značné možnosti využití. Pokud by to
stále nebylo dost, je pochopitelně možné sklopit zadní sedadla a získat tak až 3000
l.
Motor a jízdní vlastnosti: Zkoušený vůz poháněla atmosférická vznětová devatenáctistovka o výkonu
46 kW (63 k) a s točivým momentem 118 Nm při 2500 ot/min. Tento skromný agregát
poskytuje vozu, zejména díky optimálnímu zpřevodování, překvapivé dynamické
vlastnosti. Pochválit musím i nízkou hladinu hluku (kromě zdařilého odhlučnění
danou i použitím nepřímého vstřikování paliva). Jízdní vlastnosti mne potěšily:
díky tužšímu naladění podvozku je chování dobla jisté a předvídatelné, ani
citlivost na boční vítr není přehnaná. Pro řidiče je potom příjemné přesné,
nezvykle strmé řízení; rovněž řazení prostřednictvím joysticku na přístrojové
desce jde snadno. Spotřeba paliva se v testu vyšplhala k hranici 7,3 l/100 km.
Fiat Dobló ELX 1,9 D |
Motor |
vznětový 1,9 l V4 8V |
Největší výkon |
46 kW (63 k) při 4500 ot/min |
Točivý moment |
118 Nm při 2500 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4159 × 1714 × 1800 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1290/710 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
750 l |
Objem palivové nádrže |
60 l |
Maximální rychlost |
141 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
20,9 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
7,3 l/7,2 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
462 258 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 28. lednu 2002. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr: S přihlédnutím k obrovské užitné hodnotě, bohaté výbavě a atraktivitě
vozidla je cena testovaného Fiatu Dobló, jež činí 462 258 Kč, příznivá. Základní
výbava provedení ELX zahrnuje airbag řidiče, boční posuvné dveře na obou stranách
karoserie, přední mlhovky, stavitelné sedadlo řidiče s loketní opěrkou, elektricky
ovládaná okna a dálkově ovládané centrální zamykání, výškově nastavitelný
volant, otáčkoměr a přípravu pro rádio.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb