Y a m a h a
Y Z F R 6
R6: Druhá generace útočí
Uplynulo něco málo přes dva
roky od doby, kdy Yamaha uvedla na trh svou novinku
R6. Na svou dobu to byla mezi šestistovkami téměř bezkonkurenční záležitost. Ovšem i ostatní výrobci zapracovali a posunuli technologii opět o něco kupředu, a tak
ani Yamaha nemohla zůstat pozadu a přišla pro letošní rok s modernizovanou
R6-kou.
Design nové R6 se na první pohled od starší až zas tak neliší. Přední maska se světlomety zůstala beze změn, zrovna tak jako i celá přední kapotáž. Jen zrcátka jsou delší a přehlednější a mají původ v R1. Zcela nová je však podsedlová část, která má ladnější tvary a je zakončena do špičky. Plynule do ní zapadají dvě zadní kruhová, na venek bílá světla, v nichž svítí LED-diody. Zajímavým dojmem působí atypický držák SPZ. Původní zadní
blatníček vystřídal nový a delší.
Pohonnou jednotkou je stále kapalinou chlazený řadový čtyřdobý čtyřválec DOHC o objemu
600 cm3. Změny jsou však v podobě delších pístů a kratších ojnic. Nová je také lehčí CDI jednotka a akumulátor. Beze změn zůstaly karburátory značky Keihin. Motor je zavěšen v páteřovém hliníkovém rámu typu Deltabox II. Nový je hliníkový čep řízení.
Odpružení, brzdy i obutí zůstalo beze změn. Vzadu je kolo umístěno do hliníkové kyvné vidlice. Odpružení je zde o zdvihu 120mm. Vpředu je kolo uloženo do teleskopické vidlice o zdvihu 130mm. Sedmnáctipalcová kola jsou obuty do pneumatik rozměrů vpředu 120/60, vzadu 180/55.
Posed je vcelku shodný ze starším modelem, pouze do ruky lépe padnou vhodněji natočená řídítka. Sedlo spolujezdce je na motocyklu opět spíše tak pro nouzové přejetí. Ovšem naleznete pod ním praktické popruhy pro uchycení zavazadla a nově navržený držák pro U-zámek.
V kapotáži, jako u každých jiných supersportů dnešní doby, je integrován digitální panel s multifunkčním ukazatelem a klasickým kulatým otáčkoměrem.
Yamaha
YZF R6 |
Motor |
kapalinou chlazený,
řadový čtyřdobýčtyřválec DOHC o objemu 600 cm3 |
Největší výkon |
88,2 kW při
13000 ot/min |
Točivý moment |
68,1 Nm při
11500 ot/min |
Kompresní poměr |
12,4:1 |
Vrtání × zdvih |
65,5 ×
44,5 mm |
Převodovka |
šestistupňová |
Vnější rozměry |
2075 ×
690 × 1105 mm |
Světlá výška |
135 mm |
Rozvor kol |
1380 mm |
Výška sedla |
820 mm |
Hmotnost |
167,5 kg |
Objem palivové nádrže |
17 l |
Maximální rychlost |
250 km/h |
Rám |
páteřový |
Přední vidlice/zdvih |
teleskopická,
plně seřiditelná/130 mm |
Zavěšení zadního kola/zdvih |
monocross/120 mm |
Pneumatiky vpředu/vzadu |
120/60-ZR17 /
180/55-ZR17 |
Brzdy vpředu/vzadu |
dvojkotoučová
čtyřpístková 295 mm/jednoduchá kotoučová 220 mm |
Sekundární převod |
řetěz |
Průměrná spotřeba paliva
v testu |
6,5 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
349 508 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 14. prosinci 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Jelikož jsme měli před nedávnem zapůjčenou CBR 600F Sport, tak bych si dovolil závěrem malé srovnání. R6-ka má bez pochyb znatelnější vyšší výkon ve vysokých otáčkách, CBR
zase v nižších otáčkách plynulejší chod. Avšak Honda se vydala směrem nové technologie a použila elektronicky řízené vstřikování, naproti tomu Yamaha se stále drží klasických karburátorů. Honda je nepatrně těžší, ale díky o něco širší nádrži mi dávala větší jistotu při prudkém projíždění zatáček, Yamaha zase působí celkově lehčím dojmem. Brzdy jsou u obou strojů vynikající, podobně jako převodovky. Yamaha je o něco dražší a vycházela nám u ní o něco vyšší spotřeba. Tento údaj je však nutno brát s rezervou, protože jak už je u šestistovek známo, spotřeba se výrazně liší při klidné jízdě a při jízdě sportovní, kde se
motor vytáčí do těch nejvyšších otáček. Posoudit tedy, který motocykl je lepší, je tedy spíše otázkou individuálního hodnocení. Každý dává přednost něčemu jinému. A nesmíme samozřejmě zapomínat na to, že na trhu jsou i jiní výrobci, kteří mají připraveny také
silné zbraně, které soutěž mezi šestistovkami činí ještě zajímavější.
Text: Pavel
Růžička / foto: Lukáš Růžička