R e n a u l t L a g u n a 1
, 9 d C i E x p r e s s i o n
Jednoduše
ovladatelný
organismus
Automobilka Renault se již
stala synonymem inovativního výrobce se spoustou zajímavých a nevšedních nápadů,
které se nebojí využít v sériové výrobě. A tak mohla vzniknout nová generace
Renaultu Laguna, u něhož i zapřísáhlí odpůrci francouzského stylu musí uznat, že
na tomhle autě prostě něco je...
Design:
Výrazný design s využitím splývavých a štíhlých linií jednoznačně odlišuje
novou lagunu od soupeřů ve střední třídě a přitom jí ponechává notnou dávku
šarmu a elegance.
Interiér: Stejně jako všechny vozy francouzské provenience má i nová laguna značně
prostorný a komfortní interiér. Dostatek místa je na předních i zadních sedadlech,
řidič má výborný výhled vpřed a do stran. Široké dveře s velkým úhlem
otevření zajišťují pohodlné nastupování, zavazadelník má dostačující objem
430 l, který lze sklopením zadních sedadel ještě výrazně zvětšit. Přehledně
rozmístěné ovládací prvky v interiéru umožňují řidiči snadnou orientaci.
Samostatnou kapitolou jsou výborná sedadla, na povrchu příjemně měkká a přitom s
tužší spodní vrstvou, držící tělo a nezpůsobující únavu při delších
jízdách. Řada odkládacích prostorů usnadňuje bezpečné uložení nejrůznějších
předmětů, což oceníte zejména pokud trávíte v automobilu hodně času. Zajímavou
novinkou je použití čipové karty namísto klíčku k zapalování. Karta slouží
jednak jako dálkové ovládání zámků dveří, jednak po jejím zasunutí do slotu ve
středové kozoli aktivujete zapalování. Vlastní spuštění motoru poté probíhá
stisknutím tlačítka u volantu.
Motor a jízdní vlastnosti: Testovaný vůz poháněl moderní přeplňovaný vznětový agregát o objemu
1,9 l se systémem vstřikování Common Rail (a turbodmychadlem s variabilní geometrií
lopatek) s výkonem 88 kW (120 k) při 4000 ot/min a točivým momentem 270 Nm při 2000
ot/min. Pohonná jednotka je výborně odhlučněna a díky optimálnímu zpřevodování
je s automobilem příjemná jízda ve všech režimech otáček motoru. Šestistupňová
převodovka (na renault s nezvykle přesným řazením) výrazně přispívá k
ekonomickému provozu, zvláště pak při jízdách po dálnici. Průměrná spotřeba v
testu mne hodnotou 6,5 l/100 km příjemně překvapila. Vůz charakterizuje zvláště
snadné ovládání - potřebné ovládací síly ke stisku pedálů, řazení či
řízení jsou skutečně minimální, vše jde snadno a zlehka. O mimořádné
pozornosti, jakou výrobce věnoval bezpečnosti laguny, svědčí udělení pěti
hvězdiček (jako prvnímu vozu vůbec) nezávislým konsorciem Euro-NCAP. Přitom nejde
jen o bezpečnost pasivní, ale i o prvky aktivní, k nimž patří ABS s rozdělováním
brzdného tlaku EBV a brzdovým asistentem nebo protiprokluzový systém ASR. K
nezaplacení je rovněž automatické sledování tlaku v pneumatikách.
Renault Laguna 1,9 dCi
Expression |
Motor |
přeplňovaný vznětový 1,9 l
V4 8V |
Největší výkon |
88 kW (120 k) při 4000 ot/min |
Točivý moment |
270 Nm při 2000 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální šestitupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4576 × 1772 × 1429 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1385/550 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
430 l |
Objem palivové nádrže |
70 l |
Maximální rychlost |
200 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
10,7 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
6,5 l/5,5 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
739 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 14. prosince 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr: Renault Laguna uspokojí i velice náročné zákazníky, vyžadující
maximální úroveň pohodlí, komfortu a bezpečnosti. Testované provedení přijde na
739 000 Kč. Základní výbava zarhnuje ABS s EBV a s asistenčním systémem brzd,
systém kontroly tlaku v pneumatikách, ESP, ASR, 6 airbagů, přední mlhovky, elektricky
ovládaná okna a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, dvouose
nastavitelný volant, kartu Renault - Keyless drive, automatickou klimatizaci či
výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb