H y u n d a i H - 1 V A N
L W B 2 , 5 D T C I
Příjemné překvapení
Užitkové automobily jsou
obvykle konstruovány především s ohledem na co nejlepší užitné vlastnosti, hůře
na tom však bývají s dílenským zpracováním a pohodlím pro posádku. Ačkoli v
poslední době věnují výrobci pozornost i této otázce, stále existují značné
rezervy. O to více mne zaujala dodávka H-1 VAN od jihokorejské automobilky Hyundai,
která má společný základ se stejnojmenným velkoprostorovým automobilem, a proto
poskytuje stejnou úroveň pohodlí i komfortu.
Design:
Karoserie každého rozměrného automobilu jednoduše musí nést výrazné designérské
prvky, pokud vůz nemá vypadat jako neohrabaná krabice. Návrhářům H-1 se podařilo
vytvořit osobitý, výrazný celek, jenž půobí moderně a dynamicky. Přední část
vykazuje dokonce značně sportovní znaky. Vůz charakterizují oblé tvary, opticky
zmenšující velikost a mohutnost automobilu.
Interiér: Prostor kabiny ani vzdáleně nepřipomíná užitkový automobil. Precizní
dílenské zpracování, kvalitní materiály či vhodné tmavé barevné ladění
interiéru vytvářejí útulné místo, v němž je pro řidiče radostí pracovat.
Všechny přístroje jsou patřičně při ruce, pochválit musím pohodlná sedadla s
optimální délkou sedáku i délkou opěradla a v neposlední řadě dostatečným
bočním vedením. Faktem je, že jakkoli je H-1 VAN ve zkoušené verzi vozidlem
třímístným, prostřední místo je spíše nouzové, o čemž svědčí i absence
opěrky hlavy. Nákladový prostor o objemu 5,72 m3 zpřístupňují zadní dvoukřídlé
a boční posuvné dveře. Nakládání je snadné, podběhy kol umístění nákladu
překážejí jen minimálně. K upevnění nákladu slouží řada úchytných ok na
podlaze. Užitečná hmotnost činí 1343 kg.
Motor a jízdní vlastnosti: Přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2,5 l s nepřímým,
elektronicky řízeným vstřikováním nafty disponuje výkonem 73 kW (99 k) při 3800
ot/min a točivým momentem 225 Nm při 2000 ot/min. Agregát má solidní zátah už od
nízkých otáček a ve spojení s optimálním zpřevodováním pětistupňové
převodovky zaručuje dostatečný výkon a přitom rozumnou spotřebu paliva (v testu
9,4 l/100 km). Odpružení je typicky korejsky plavné, a to i v nezatíženém stavu. Avšak
na jízdních vlastnostech se to nikterak nepříznivě neprojevuje. Použitý pohon
zadních kol je podle mého názoru při této velikosti automobilu již lepším
řešením než poháněná přední náprava. Mimo jiné je výhodou vyšší užitečná
hmotnost. Protože rozvážkové automobily se často musejí proplétat přeplněnými
centry měst, otáčet se na minimálním prostoru a často se rozjíždět a brzdit,
řidič víc než cokoli jiného ocení obratnost vozidla. H-1 VAN je na tom v tomto
ohledu mimořádně dobře - posilovač řízení má správný účinek, řazení s
krátkými drahami jde značně zlehka, minimální jsou potřebné ovládací síly na
pedály. Taktéž poloměr otáčení 6 m nebo výhled z kabiny jsou dalšími pozitivy.
Hyundai H-1 VAN LWB 2,5D
TCI |
Motor |
přeplňovaný vznětový 2,5 l
V4 8V |
Největší výkon |
73 kW (99 k) při 3800 ot/min |
Točivý moment |
225 Nm při 2000 ot/min |
Pohon |
zadní |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
5035 × 1820 × 1880 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1707/1343 kg |
Objem nákladového prostoru |
5,72 m3 |
Objem palivové nádrže |
65 l |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
9,4 l/9,6 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
479 900 Kč (bez DPH) |
Veškeré
údaje jsou platné
k 14. prosinci 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr: Hyundai H-1 VAN po jeho vyzkoušení cením velmi vysoko. Nabízí
totiž nejen
užitné vlastnosti, ale i komfort a snadné ovládání. Testovaná verze s delším
rozvorem stojí 479 900 Kč (bez DPH). Základní výbava zahrnuje airbag řidiče,
posilovač řízení, výškově stavitelný volant, otáčkoměr, přípravu na rádio,
elektricky ovládaná okna a vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání, zadní
dvoukřídlé dveře či nárazníky v barvě karoserie.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb