H y u n d a i A t o s P r i
m e 1 , 0 i G L
Pohodové autíčko
Minivozy jsou v České
republice v oblibě zvláště díky malé kupní síle obyvatelstva. Řada lidí dá
přednost koupi nového vozu před ojetým (byť třeba větším a lépe vybaveným).
Nové auto je zkrátka nové auto, navíc v tomto segmentu se vozidla vyznačují
příkladnou obratností a úsporným provozem. Pokud také uvažujete o některém z
dostupnějších automobilů, jednou z možností je atos ze stáje korejské automobilky
Hyundai.
Design:
Oproti předchozí generaci i konkurentům ve třídě minivozů aneb
automobilů-trpaslíků má atos značně výrazný, odvážný až futuristický design.
Ten je, stejně jako u ostatních automobilů značky, charakteristický okrouhlými a
ladnými křivkami v protikladu s ostrými hranami. Při pohledu z boku vynikne značná
výška automobilu. Zvláště výrazné jsou vertikálně umístěné zadní skupinové
svítilny, za povedenou lze považovat mřížku chladiče a přední část obecně. Snad
jedinou vadou na kráse je poněkud nešťastné umístění zadní mlhové svítilny do
nárazníku, což nejen nepůsobí esteticky čistě, ale i při sebemenším
"ťuknutí" například při parkování - riskujete poškození mlhovky.
Interiér: Vnitřní prostor působí přívětivým dojmem, plasty i čalounění jsou
kvalitní, totéž lze prohlásit o dílenském zpracování. Jako člověk vyšší
postavy jsem ocenil správně konstruovaná pohodlná sedadla. Nevšední vnější
proporce (zejména výška vozidla) znamenají větší komfort cestování uvnitř.
Totéž bohužel neplatí o příčném a podélném směru, avšak v tomto ohledu vůz
rozhodně není horší než jeho konkurenti. Zkrátka i při maximálním využití
obestavěného prostoru nelze dělat zázraky. Zavazadlový prostor je se svými 263 litry
sice nevelký, ale - jak jsem mohl vyzkoušet - mimořádně skladný.
Motor a jízdní vlastnosti: Srdcem (nebo v tomto případě možná spíše srdíčkem) atosu je
dvanáctiventilový litrový čtyřválec s výkonem 43 kW (59 k) při 5700 ot/min a
točivým momentem 84 Nm při 3250 ot/min. Agregát je velice úsporný (spotřeba v testu
dosáhla shodné hodnoty, kterou udává výrobce - 6,3 l/100 km), ale malý objem je
znát, a tak zejména při vyšších rychlostech a v členité krajině je třeba
častěji řadit a vytáčet motor do otáček. Jízdní vlastnosti samozřejmě
odpovídají velikosti vozu a výše umístěnému těžišti, přesto je lze hodnotit
jako slušné. Měkčí charakter odpružení pomáhá překonávat nerovnosti s
nečekanou plavností. Pochopitelná je větší citlivost na boční vítr, způsobená
velkou boční plochou karoserie. Zejména ve městě, kam je vozík určen, se projeví
jeho klady jako solidní výhled z vozu, daný vyšší stavbou karoserie či dobrá
manévrovatelnost - tu však trochu kazí absence posilovače řízení (je k dispozici
jen u o 20 000 Kč dražšího provedení GLS), takže řízení jde dosti ztuha.
Hyundai Atos Prime 1,0i
GL |
Motor |
zážehový 1,0 l V4 12V |
Největší výkon |
43 kW (59 k) při 5700 ot/min |
Točivý moment |
84 Nm při 3250 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
3495 × 1495 × 1580 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
863/453 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
263 l |
Objem palivové nádrže |
35 l |
Maximální rychlost |
142 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
15,1 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
6,3 l/6,3 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
239 900 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 9. listopadu 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr: Hyundai Atos Prime je příjemným automboilem především do města, ale
samozřejmě nejen tam. Přitažlivá je zejména jeho cena, která činí 239 900 Kč,
jistě ale oceníte i kvalitní zpracování, vysokou užitnou hodnotu a minimální
rozměry, usnadňující parkování. Základní výbava obsahuje airbag řidiče a
přípravu na autorádio včetně reproduktorů.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb