L a d a 2 1 1 0 1 , 5 i
Užitečná
a praktická
Lada je pro řadu (zejména starších) motoristů
synonymem spolehlivosti a odolnosti. Tyto za časů minulých velice oblíbené vozy si
své majitele získávaly dlouhou životností, bezproblémovým provozem, robustností a
vůči ostatním automobilům na trhu relativně výkonnými motory.
Úvodem:
Po roce 1989 se zájem motoristů přesunul spíše na nepřeberné množství na našem
trhu nových značek a odpor proti čemukoli ruskému byl rovněž silný. Nyní však
prodeje vozidel Lada opět stoupají, a to zejména díky novým modelům 2110 (sedan) a
2111 (kombi), nástupcům samary. Oba vozy jsou k mání s osmi- i šestnáctiventilovými
motory a nabízejí příznivý poměr ceny a užitné hodnoty. K testu jsem od českého
dovozce CS AutoLADA, s. r. o. převzal 110ku s osmiventilovým agregátem. Během jejího
zkoušení jsem se často stal svědkem nečekaného zájmu ostatních řidičů i
kolemjdoucích, kteří byli zvědavi na mé poznatky a uvažovali o tom, že si ladu
koupí. Tolik pozornosti jako nové ladě se žádnému doposud testovanému automobilu
prozatím nedostalo.
Design:
Karoserie tohoto tříprostorového sedanu je pojata v netradičním duchu, na první
pohled zaujmou její výrazně oblé tvary. Zajímavě působí mohutná záď vozu se
sdruženými svítilnami, kterou v mém případě zkrášloval ještě spoiler s třetím
brzdovým světlem. Rovněž kola z lehkých slitin přispěla ke zlepšení dojmu ze
110ky.
Interiér: Vnitřní prostor se bohužel nemůže chlubit nejkvalitnějšími materiály
(zejména plasty), zato je velmi praktický. Cestující vpředu i vzadu mají dostatek
místa pro nohy, použitá široká sedadla jsou veskrze pohodlná (avšak bez bočního
vedení). Trochu mne ale zklamal poněkud hlučnější ventilátor. Přehledná
přístrojová deska obsahuje i otáčkoměr. Řada kontrolních svítilen našla své
místo na středovém panelu a protože nejsou při jízdě v zorném poli řidiče,
rozsvícení kterékoli z nich je provázeno akustickým signálem. Zajímavostí je
větrací/vytápěcí soustava s automatickým udržováním teploty v interiéru či
systém palubní kontroly (prověřující hladiny provozních kapalin, opotřebení brzd,
nedovření dveří či nezapnutí bezpečnostního pásu řidiče). Zavazadlový prostor
o objemu 450 l je v této třídě (a především cenové hladině) vskutku unikátem.
Jeho víko je elektricky otevíratelné z místa řidiče a otevírání i zavírání jde
zlehka. Stejně tak při zvedání kapoty motoru na plynokapalinových vzpěrách nebudete
muset vynaložit sebemenší sílu.
Motor a jízdní vlastnosti: Vůz poháněl zážehový čtyřválec o objemu 1,5 l s výkonem 57 kW (78 k).
Motor, nedávno modernizovaný vícebodovým vstřikováním paliva Bosch, se ukázal jako
dostatečně živý, a to i při plně naloženém vozidle. Bylo nutné jej trochu více
vytáčet (i když solidní tah byl nabízen ve všech režimech otáček), to se ale
neprojevilo negativně na spotřebě paliva. V testu jsem totiž dosáhl velice
příznivé hodnoty 7,2 l/100 km, a to jsem se ani v nejmenším nesnažil o úspornou
jízdu. Spíše měkké odpružení se více hodí na české rozbité silnice, přitom v
zatáčkách vůz sedí obstojně. Horší je to s manévrováním například ve městě,
neboť řízení bez posilovače jde poměrně ztuha. Naproti tomu řazení
pětistupňové převodovky s kratším zpřevodováním, prostřednictvím níž se
točivý moment přenáší na přední poháněná kola automobilu, je přesné a
snadné. Brzdy (vpředu kotoučové, vzadu bubnové) dodávají dostatečný brzdný
účinek.
Lada 2110 1,5i |
Motor |
zážehový 1,5 l V4 8V |
Největší výkon |
57 kW (78 k) při 4800 ot/min |
Točivý moment |
115 Nm při 2800 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4265 × 1680 × 1420 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1040/440 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
450 l |
Objem palivové nádrže |
43 l |
Maximální rychlost |
165 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
14,0 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
7,1 l/7,3 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
246 300 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 29. květnu 2000. |

|
|
|
Závěr: Lady se v dnešní době rozhodně neztratí. Kromě vskutku nízké ceny (od
246 300 Kč) nabízejí především praktické vlastnosti: prostornost, robustnost,
solidní výkon a pružnost motoru a nízkou spotřebu paliva. Rovněž si nechají líbit
hrubější zacházení než většina ostatních vozů na našem trhu. Oproti svým
konkurentům ze třídy minivozů se 110ka hodí nejen do města, ale díky vyšší
světlé výšce překoná i kdejakou lesní či polní cestu. Základní výbava zahrnuje
imobilizér, dělená zadní sedadla se středovou opěrkou (a otvorem pro delší
předměty), otevírání zavazadlového prostoru z místa řidiče, bodovou svítilnu v
interiéru, výškově nastavitelný volant i bezpečnostní pásy, integrovaný spoiler v
předním nárazníku, elektrické stahování oken a centrální zamykání. Objednat
zatím bohužel nelze posilovač řízení, airbagy ani ABS. Z nabízených doplňků měl
testovaný vůz navíc 14" litá kola (2300 Kč), střešní okno (7600 Kč), zadní
spoiler (4900 Kč), sportovní volant (3150 Kč) a boční plastové lišty (1500 Kč).
Pokud byste měli zájem kupříkladu o tažné zařízení, přijde vás na 3700 Kč.
Dovozce poskytuje na vůz tříletou záruku na neprorezivění karoserie.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb
L a d a 2 1 1 1 1 , 5 i
Levné řešení
Po sedanu s označením 2110 jsem měl příležitost se
projet i v kombi 2111. Třebaže je tento vůz oproti konkurenci v lecčem trochu
zastaralý, nabízí jedinečný poměr ceny a užitné hodnoty.
Stejně jako u jmenovaného sedanu se pod kapotou nacházel
osmiventilový čtyřválec o objemu 1,5 l s výkonem 57 kW (78 k) při 5200 ot/min a
točivým momentem 119 Nm při 2800 ot/min. Opět jsem ocenil solidní dynamické
vlastnosti i rozumnou spotřebu (v testu 7,5 l/100 km při poměrně razantní jízdě
většinou po městě). Agregát má dobrý zátah od nízkých otáček a rád se nechá
vytáčet; vůz je s ním schopen dosahovat vysokých jízdních průměrů a trvalé
jízdy rychlostí vyšší než 160 km/h. Ovládací síly na volant a pedály jsou
větší než u jiných vozů, avšak jedná se i o otázku zvyku. Dostatečně účinné
brzdy jdou ruku v ruce s dynamickou jízdou, k níž svádí pohonná jednotka. Podvozek
by se dal charakterizovat jako spíše tužší, přesto se ale lada v zatáčkách
bohužel znatelně naklání. Dobrý přístup do zavazadlového prostoru (objem 450 l)
zajišťují zadní dveře, zdvíhané za pomoci plynokapalinových vzpěr, jež je
možné odjistit i z místa řidiče. Svými rozměry se kombi od sedanu liší jen
nepatrně - je o 2 cm delší a 6 cm vyšší. Lada 2111 má k dokonalosti daleko,
vzhledem k tomu, co nabízí, je však levná (a to se týká i spotřeby paliva a ceny
náhradních dílů) a snese i méně šetrné zacházení. Základní výbava vozu
zahrnuje imobilizér, zadní sedadla sklopná v poměru 2:1, systém automatického
udržování teploty v interiéru, systém palubní kontroly, bodovou lampičku, hodiny,
otáčkoměr, výškově nastavitelný volant a bezpečnostní pásy, elektrické
ovládání oken, centrální zamykání a nárazníky v barvě karoserie. Cena činí 259
500 Kč.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb
L a d a 2 1 1 1 1 , 5 i
1 6 V
Dynamika za solidní cenu
Kombi nižší střední třídy s motorem o výkonu 91
k je za cenu 272 700 Kč na českém trhu skutečně ojedinělou nabídkou. Rád jsem
proto vyzkoušel další z vozů ze stáje firmy CS AutoLADA.
Srdcem této lady může být dle vaší volby totožný
motor buď s dvou- nebo čtyřventilovou technikou. Záleží jen na vašich preferencích
a samozřejmě rovněž finančních možnostech. U nás je o šestnáctiventily s
hydraulickým vymezováním ventilové vůle docela velký zájem, což potvrzuje fakt,
že Češi chtějí jezdit svižně. Jak již jsem měl možnost poznat u předešlých
dvou testovaných vozů, lada s osmiventilovým agregátem není ani v nejmenším brzdou
provozu. Avšak v případě, že často jezdíte v plném zatížení (což je v
případě provedení kombi velice pravděpodobné), je rozdíl v dynamice dosti patrný.
Naproti tomu u motoru se čtyřmi ventily na válec je zvýšený točivý moment (s
maximem 128 Nm při 3700 ot/min) a při vytáčení solidní výkon (vrcholící hodnotou
67 kW/91 k při 5600 ot/min) hodně znát. Přitom spotřeba, přes kratší
zpřevodování, v testu nedosáhla ani hodnoty udávané výrobcem (7,4 l/100 km) -
naměřil jsem pouhých 6,2 l/100 km, a to jsem nejezdil nikterak pomalu ani s lehkou
nohou na plynovém pedálu. Udávanou maximální rychlost 185 km vůz bez problémů
překročí a pokud je obsazen pouze řidičem, vyšplhá se rafička tachometru klidně k
magické hranici 200 km/h a přitom stále znatelně akceleruje. Automobil samozřejmě
není na dlouhodobou jízdu takovou rychlostí stavěn, jen tím chci demonstrovat kvality
agregátu, připraveného ve spolupráci s firmou Porsche. Jelikož lada byla opět v
karosářské variantě kombi, znovu jsem ocenil příjemně nízko umístěnou
nakládací hranu velkého a skladného zavazadlového prostoru (zasahující hluboko do
zadního nárazníku) či zcela rovnou plochu, která vznikne po sklopení zadních
sedadel. Hlavní nevýhodou automobilu zůstává slabá úroveň dílenského
zpracování i použitých plastů. Kdo je však ochoten se s tím smířit, získá
prostorný, silný a zároveň neobyčejně levný vůz.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb
L a d a 2 1 1 2 1 , 5 i
1 6 V
AUTO za cenu minivozu
Zatím poslední novinkou automobilky lada na našem
trhu je karosářská verze hatchback, jež zákazníky láká velice příjemnou cenou.
Designově sportovněji vyhlížející hatchback s
označením 2112 je pro zákazníky, uvažující o nákupu vozu za cenu jen lehce
přesahující hranici 200 000 Kč, zajímavou alternativou k minivozům. Je totiž k
mání již od 228 900 Kč (s osmiventilovým motorem) a přitom se jedná o plnohodnotný
automobil nižší střední třídy. Já jsem měl k testu zapůjčenou variantu se
čtyřventilovou technikou, u níž cena činí 242 900 Kč. Karoserie 112ky je o 9,5 cm
kratší než základní provedení sedan. Objem zavazadlového prostoru, dobře
přístupného vysoko výklopnými pátými dveřmi, činí 400 litrů, po sklopení
zadních sedadel je možné jej zvýšit na 700 litrů. Oproti sedanu řidič ocení
lepší výhled vzad a také snazší odhad vzdálenosti při parkování, stejně jako
stírač zadního okna. Na druhou stranu není na zadních sedadlech příliš mnoho
místa ani pro hlavu ani pro nohy vzrostlejších cestujících. Průměrná spotřeba
při jízdě pouze po Praze dosáhla rozumné hodnoty 7,6 l/100 km.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb |
|
|
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov
|
|
|
|
|