H o n d a X R V 7 5 0
A f r i c a T w i n
Skutečná výzva
Honda XRV 750 Africa Twin je skutečnou výzvou pro
dobrodružné povahy a příznivce dálek. "Afrika" byla a je špičkovým a
zároveň jedním z prvních představitelů kategorie Adventure Sport. Je přímo
stvořená jak pro dlouhou jízdu po silnici, tak i pro šotolinové a kamenité cesty
nehostinných krajů. V základní konfiguraci, hlavně díky obutí, není sice přímo
určena do ostrého terénu, ale i tak si lze ledasco dovolit. Důležitý je základ a
ten má "afrika" opravdu dobrý, aby taky ne. Spolehlivý dvouválec do
"V" a kvalitní terénní podvozek úspěšně prověřeny při závodech Rallye
Paříž-Dakar hovoří za vše.
Vývoj a design: Pokud bychom hledali kořeny tohoto motocyklu, bylo by nutné přenést se zpět
v čase do roku 1988. V té době byla na špici v této oblasti legendární NXR.
"Afrika"si však šla svojí vlastní cestou. Jako základ byl použit motor z
transalpu, avšak výrazný úspěch začal motocykl slavit až v roce 1989, kdy byl
agregát zvětšen z 650 cm3 na 742 cm3. Výkon motoru byl u první sedmsetpadesátky 58
k. Své příznivce si stroj získal především svou úžasnou mnohostranností. Za
zlomový lze považovat rok 1993, kdy stroj dostal zcela nové karburátory, airbox a
novou výfukovou soustavu. Navíc se hmotnost snížila o 9 kg a výška sedla šla taky o
jeden centimetr dolů. Rám byl celkově vyztužen a jistých změn se dostalo i
benzínové nádrži. Dalším nezanedbatelným přínosem z pohledu jezdce bylo
zvýšení výkonu o 3 k a snížení těžiště. Navíc přibylo nové barevné
provedení do zelena. Výrazných změn se motocykl opět dočkal v roce 1996, kdy dostal
novou kapotáž a větší a tišší byla nová koncovka výfuku. Stroj dostal také
novou spojku a blikače. Změny prodělalo i zadní kolo, a to tak, aby bylo možno
použít zámek na kotouč. Konečně poslední změnou byla úprava sedla. V téměř
shodné podobě je "afrika" k dostání i dnes. Rozdílná je pouze škála
barevných provedení. Vybírat můžete z černé, červené a modré barvy. My v testu
jsme měli k dispozici stroj v červené barvě a osobně se domnívám, že motocyklu
sluší nejvíc, ale to je samozřejmě věcí názoru. Vzhledově působí
"afrika" nekompromisním a drsným dojmem. Všem okolo dává jasně najevo, že
ji jen tak něco nezastaví. Mohutná nádrž s prolisy pro nohy, na kterou je navíc v
přední části upevněna robustní kapotáž, si u mnohých získá náležitý respekt.
Za opravdu zdařilou lze považovat přední masku s plexi a dvěma kruhovými
světlomety. Právě ty jsou pro "afriku" typické a určují její impozantní
vzhled. Stejně typický je i kovový kryt motoru, který bezpečně brání jeho
poškození odletujícími kameny při průjezdu drsnějším terénem. Dalším
nezbytným doplňkem, který nesmí u žádného stroje tohoto typu chybět, jsou
plastové kryty rukojetí. Cestovní charakter nezapře pohodlné rovné sedlo pro dva
jezdce, které má navíc zdrsněnou vrchní část proti sklouznutí. Za sedlem najdeme
tradičně velký nosič zavazadel. Poněkud avantgardním dojmem působí zakroucené
držáky na zpětná zrcátka. I přes jejich netradiční tvar, na konci umístěná
zrcátka poskytují dostatečný výhled.. Přístroje a ovládací prvky jsou standardní
a neliší se příliš od ostatních modelů Hondy. Zajímavým řešením je přídavný
digitrip, jenž nabízí několik režimů měření cesty. Jediné co jsem v ovládacích
prvcích postrádal byla kontrolka paliva, kterou by jistě tento
"mega-cesťák" hravě snesl.
Motor a jízdní vlastnosti: Srdcem motocyklu Africa Twin je spolehlivý vodou chlazený dvouválec do
"V", 52° s rozvodem OHV a výkonem 60 k při 7500 ot/min. Jedná se o klasický
dvouválec, jenž je ve výrobě již poměrně dlouho a patří mezi ty
nejspolehlivější. Maximální rychlost je kolem 180 km/h, ale to je strop, který s
"afrikou" nevydržíte jet příliš dlouho. Pohodová cestovní rychlost,
která aspoň mě vyhovovala byla tak kolem 130 km/h. Potom je již trochu znát odpor
vzduchu. Ačkoliv tělo máte schované za robustní nádrží a polokapotáží s plexi,
vzduchový vír vám s hlavou nepříjemně cuká. Pro rychlíky, lze tento neduh z
části odstranit dokoupením vyššího plexi, ale podle toho, co mi říkal známý co
"afriku" má, tak to stejně moc nepomůže. Osobně si myslím, že pokud
chcete jet chvíli opravdu rychle, tak nejlepší řešení je se trochu přikrčit a je
po problému. Co se týče cestování na delší trasu, pohybuje se vaše rychlost
stejně i kvůli spotřebě tak kolem 130-140 km/h, a to je hranice, kdy odpor vzduchu
není ještě tak znát. I přes svoji robustnost je po usednutí stroj poměrně slušně
ovladatelný. Je pravdou, že díky své výšce není příliš ideální pro
střízlíky a dopravní zácpy mu taky nesedí, ale na rozbitých silnicích se s ním
budete cítit jako ryba ve vodě. Opravdovou lahůdkou jsou potom přejezdy a nekvalitní
silnice či dlažba. To potom pobaveně sledujete, jak ostatní úpí, zatímco vy
všechno projíždíte jako v bavlnce. Celkové vyladění podvozku a pérování je
opravdu prvotřídní. Větší výška má také své výhody, z motocyklu máte
náležitý přehled o dění kolem sebe. Pětistupňová převodovka je přesná, avšak
čtyřka se dost vytáčí a další rychlostní stupeň by se tedy určitě neztratil.
Motocykl má opravdu slušný zátah hlavně v nižších rychlostech a rozhodně by
zatopil i nadupanějším cvalíkům. Avšak jako u všech dvouválců je třeba i zde
více si sledovat otáčky a rychlostní stupeň, aby nedošlo k zbytečnému cukání. Co
se brzd týče, o vaši bezpečnost se vpředu stará dvoukotouč a vzadu kotouč jeden.
Motocykl brzdí opravdu dobře a díky měkčím tlumičům vpředu má stroj náležitý
ponor. Co se doplňků týče, doporučil bych určitě centrální stojan, který se
díky robustní konstrukci a výšce rozhodně neztratí při údržbě. Mnozí také
doporučují Dynojet kit s K&N filtrem, který zlepší kroutící moment a klesne s
ním trochu spotřeba. Co se dojezdu týče je na tom "afrika" velice slušně.
K dispozici máte 23l nádrž s kterou urazíte bezpečně nejméně 300 km. My jsme v
redakčním testu jezdily s motocyklem v kombinované spotřebě za neuvěřitelných 5,2
l/100 km, ale je pravdou, že pokud pojedete v náročnějším terénu nebo budete
motocykl hodně vytáčet dostanete se radikálně výš, klidně i na 8 l/100 km.
Honda XRV 750 Africa
Twin |
Motor |
kapalinou chlazený, čtyřdobý 52° do V
šestiventilový dvouválec SOHC o objemu 742 cm3, dva karburátory typu CV, ¤ 36 mm |
Největší výkon |
44,1 kW (60 k) při 7500 ot/min |
Točivý moment |
63 Nm při 6000 ot/min |
Kompresní poměr |
9:1 |
Vrtání × zdvih |
81 × 72 mm |
Převodovka |
pětistupňová |
Vnější rozměry |
2320 × 905 × 1430 mm |
Světlá výška |
215 mm |
Rozvor kol |
1565 mm |
Výška sedla |
860 mm |
Hmotnost |
206 kg |
Objem palivové nádrže |
23 l |
Maximální rychlost |
180 km/h |
Rám |
kolébkový |
Přední vidlice/zdvih |
teleskopická ¤ 43 mm/220 mm |
Zavěšení zadního kola/zdvih |
Pro-Link s hliníkovou kyvnou vidlicí/214 mm |
Pneumatiky vpředu/vzadu |
110/90-18 / 130/80-17 |
Brzdy vpředu/vzadu |
dvoukotoučová 276 mm
dvoupístková/kotoučová 256 mm |
Sekundární převod |
O-kroužkový řetěz |
Průměrná spotřeba paliva
v testu |
5,2 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
319 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 24. srpnu 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr: Honda Africa Twin, je krásná motorka se vlastním osobitým stylem. Na trhu
jí v současné době konkuruje snad jen BMW R1100 GS, které má ale větší výkon. I
přes svoji robustnost by vás neměla nijak zaskočit. Po usednutí vám velice rychle
padne do ruky a nebudete již chtít měnit. Krásný zvuk dvouválce, impozantní vzhled
a schopnost projet i tou nejhorší silnicí, je její hlavní předností. Možná i
proto si za dobu více jak deseti let získala tolik příznivců a to i z řad ne zrovna
vyznavačů terénní jízdy.Cena testovaného modelu je 319 000 Kč.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička