H o n d a V T R 1 0 0 0
S P - 1
O krok dále
Je známo, že mezi největší velmoci ve výrobě
silničních motocyklů patří bez pochyb Itálie a Japonsko. Poté, co italští odborníci
zavedli dvouválcové motory v MS superbiků, zejména u strojů značky Ducati, Honda
nechtěla být pozadu a vyvinula svůj vlastní dvouválec, který měl v závodech
nahradit stávající čtyřválec RC45 (750 cm3). Motocykl VTR 1000 SP-1 představila
Honda v roce 2000 a jako základ byl použit VTR 1000 F Firestorm, který je ve výrobním
programu již od roku 1997.
SP-1 je na první pohled typický superbikový speciál.
Aerodynamická kapotáž, která má vpředu dva světlomety a uprostřed trojúhelníkový
otvor pro přívod sání vzduchu, vyhlíží agresivním dojmem. Nádrž, vybraná podle
tvaru jezdce umožňuje využít co nejefektivnější krytí před proudícím vzduchem a
sedlo spolujezdce, které je možno nahradit krytem, jsou toho také jasným důkazem.
Pohonná jednotka je zcela přepracovaná oproti původní
verzi Firestorm a 90 % všech dílů je nových. Jedná se o čtyřdobý, kapalinou
chlazený dvouválec do V (90°) s osmi ventily DOHC. SP-1 je sportovněji naladěna a umožňuje
využít výkon i ve vyšších otáčkách. Kompresní poměr byl zvýšen na 10,8:1. Písty
o průměru 100 mm se pohybují ve vložkách z hliníkového a keramického kompozitního
materiálu. Zcela nový je také klikový hřídel. Vačkové hřídele jsou poháněny
podobně jako u předchozí závodní verze RC45. Jako i u mnoha jiných modelů této značky
bylo i zde použito vstřikování paliva PGM-FI, se dvěmi vstřikovacími jednotkami na
válec. Hlavy válců a víko spojky jsou z velmi lehkého magnézia. Vzduch procházející
již zmiňovaným otvorem v přední části kapotáže pokračuje přímo skrze hlavu
řízení až do komory sání. Tato technologie je opravdu ojedinělá a umožňuje průchod
trubky řízení skrze hlavu řízení, aniž by vznikaly nějaké turbulence. Dobře
odstupňovaná je také převodovka, lze s ní přesně řadit a umožňuje doslova brutální
zátah od těch nejnižších otáček.
Podvozek je zcela nové konstrukce z hliníkové slitiny.
Zadní kyvná vidlice je vyztužená vzpěrou Yagura a je uchycena na motor. To znamená,
že zatížení z ní je pohlceno motorem a nepřenáší se tak do rámu a tedy ani na
jezdce. Zadní odpružení Pro-link obsahuje plně seřiditelný plynový tlumič. Vpředu
je použita extra tuhá, převrácená a plně seřiditelná teleskopická vidlice. O
zastavení se stará vpředu dvoukotoučová brzda s čtyřpístkovými třmeny a destičkami
ze spékaného kovu, vzadu brzda jednokotoučová. Stroj je obut do pneumatik značky
Dunlop, vpředu 120/70 ZR 17, vzadu 190/50 ZR 17.
Jízdní vlastnosti jsou vynikající. Aby také ne, když
se jedná téměř o závodní motocykl. Pouze někomu může činit problém zvyknout si
na dvoulválec. Charakteristický zvuk, zcela jiné chování motoru po celý rozsah otáček
než je tomu u čtyřválců. Posaz je doslova sportovní a na dlouhém cestování si
mnoho pohodlí rozhodně neužijete. Také lidé větší nebo mohutnější postavy by
mohli mít problém srovnat se za řídítka. Sedlo spolujezdce je u stroje opravdu jen na
krátkou vyjížďku. Jednoduše SP-1 se cítí jako doma na okruhu.
V kapotáži je integrován digitální panel s vyznačeným
ciferníkem otáčkoměru a tachometrem. Pod ním potom nezbytné kontrolky včetně
signalizace rezervy. Ovládací prvky na řídítkách jsou srovnatelné s ostatními
modely Hondy v aktuální nabídce.
Honda VTR 1000 SP - 1 |
Motor |
kapalinou chlazený, čtyřdobý dvouválec
90° do V s osmi ventily DOHC, objem 999 cm3 |
Největší výkon |
100 kW (136 k) při 9500 ot/min |
Točivý moment |
105 Nm při 8000 ot/min |
Kompresní poměr |
10,8:1 |
Vrtání × zdvih |
100 × 63,6 mm |
Převodovka |
šestistupňová |
Vnější rozměry |
2023 × 679 × 1118 mm |
Světlá výška |
130 mm |
Rozvor kol |
1409 mm |
Výška sedla |
813 mm |
Hmotnost |
200 kg |
Objem palivové nádrže |
18 l |
Maximální rychlost |
270 km/h |
Rám |
páteřový (motor je součástí rámu) |
Přední vidlice/zdvih |
teleskopická typu Upside-Down plně seřiditelná/130
mm |
Zavěšení zadního kola/zdvih |
Pro-Link s plně nastavitelným předpětím
pružiny/120 mm |
Pneumatiky vpředu/vzadu |
120/70-ZR17 / 190/50-ZR17 |
Brzdy vpředu/vzadu |
dvoukotouč 320 mm čtyřpístková/ jednoduchá
kotouč 220 mm |
Sekundární převod |
řetěz |
Průměrná spotřeba paliva
v testu |
6,5 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
495 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 9. srpnu 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
VTR 1000 SP-1 je možno dovybavit sadou dostupných
kitových součástí, které obsahují přes sto položek. Potom se jeho úroveň a
kvalita vyšplhá na hodnoty potřebné pro závody. Na trhu tomuto stroji oponují zejména
Ducati 996, Aprilia RSV-Mile 1000 nebo Suzuki TL 1000 R.
Text: Pavel Růžička / foto: Lukáš Růžička