H o n d a C B R 6 0 0 F
S p o r t
Krasavec
ve sportovním
obleku
Honda CBR 600F je ve výrobním programu Hondy již od
roku 1987. Po celou tu dobu patří tento model mezi nejprodávanější sériové
šestistovky a neméně dobře si vede i na závodních tratích ve třídě supersport.
Pro letošní rok přišla Honda nejen s modernizací klasické CBR 600F, ale doplnila jej
na trhu také verzí Sport.
Verze Sport je ostře vyhlížející silniční motocykl,
který se spíš podobá závodnímu stroji než civilní úhledné CBR, na kterou jsme
byli dosud zvyklí. Ostře řezaný tvar přední kapotáže se dvěmi kruhovými
světlomety zdůrazňuje agresivnější a sportovnější charakter nové CBR.
Změny doznaly i sací kanály, které jsou nyní schopny
přivádět větší objem vzduchu. Na zádi je potom nové dvojdílné sedlo, které
dává motocyklu ještě sportovnější vzhled a umožňuje jezdci citlivější
řízení stroje v případě, že se rozhodne nechat svého spolujezdce doma.
Srdcem motocyklu je stále čtyřdobý, kapalinou chlazený
šestnáctiventilový řadový čtyřválec DOHC. Asi nejpodstatnější změnou je nové
elektronické vstřikování paliva PGM-FI, které bylo převzato z modelu CBR 900RR
Fireblade. Je vybaveno řídící jednotkou rychlejší o 130 % oproti předchozí verzi.
Díky novým snímačům úhlu škrtící klapky, polohy
vačkového hřídele a teploty chladící kapaliny dostává řídící jednotka
přesnější informace a umožňuje tak docílit rychlou reakci motoru na pohyb plynové
rukojeti, lineární narůst otáček po celý rozsah otáčkoměru a také o něco
nižší spotřebu paliva. Nové snímače si však vynutily celkové přepracování
hlavy válců a víka rozvodů. Jak už jsem zmínil, nové sací kanály přivádějí
více vzduchu do komory sání, jejíž objem byl zvětšen z 6,6 l na 8,1 l. U sacích
kanálů jsou použity rezonanční komory, které uklidní přiváděný vzduch a
zajistí stabilní přívod vzduchu do komory sání. Tím se zamezí prodlevě motoru
při prudkém přidání plynu.
Mezi další změny patří také automatický sytič,
odolnější ventilový rozvod a nové iridiové svíčky, které byly poprvé použity u
modelu VTR1000SP-1.
Další novinkou je systém vstřikování přídavného
vzduchu. Vstříknutím malého množství čerstvého vzduchu do výfukového kanálu se
docílí dodatečného spálení škodlivin a zbytků paliva. Díky tomuto systému a
třícestnému řízenému katalyzátoru HECS3 je obsah emisí ve výfukových plynech
mnohem nižší, než stanovuje norma EURO-1.
Rám je páteřový, ale díky novým odlitkům hlavy
řízení a uchycení čepu kyvné vidlice více odolává zatížení při prudkém
brzdění a umožňuje citlivěji ovládat motocykl.
Nastavení předního i zadního odpružení je vyladěno
pro rovnováhu mezi závodními a standardními jízdními podmínkami. Stroj je obut do
pneumatik rozměrů vpředu 120/70 ZR 17, vzadu 190/50 ZR 17 na duté třípaprskové
ráfky, které přispívají ke snížení hmotnosti.
Ani brzdy nezůstaly ve vývoji pozadu. Brzdové pístky
jsou z hliníku a obložení je z nového vysoce odolného materiálu.
V kapotáži je integrován digitální panel s
multifunkčním ukazatelem a klasickým kulatým otáčkoměrem. Příjemně mě
potěšilo, že namísto klasické kontrolky rezervy se zde objeví čtyři dílky na
displeji, které pak postupně ubývají.
Závěrem bych chtěl říci, že CBR600F Sport je určen
pro ty z Vás, kteří mají rádi vysoké rychlosti, ostré zatáčky a
neupřednostňují pohodlí. Pro tu druhou skupinu bude asi lepší klasická verze,
která by měla zajišťovat pohodlí a komfort starších modelů. Cena testovaného
modelu činí 335 000 Kč..
Panoramatické fotografie
ke stažení zde:
CBR 600F-1
CBR 600F-2
CBR 600F-3
CBR 600F-4
Zvuk
ke stažení zde:
CBR600F-zvuk
Video
ke stažení zde:
CBR600F-video,
CBR600F-video jízda
