K i a R i o 1 , 3 L S
- S p o r t V a n
Krásná
a cenově výhodná
Kia Motors Corporation je
nejstarší korejskou automobilkou, která vznikla již v roce 1944. V dnešní době je
společnost, v níž má podíl mimo jiné také Ford a Mazda, jedním z nejvýznamnějších
výrobců automobilů v Jižní Koreji. Kromě automobilového průmyslu firma sdružuje i
mnoho dalších samostatných podniků působících v různých odvětvích (např.
bankovnictví, lokomotivy aj.). První skutečně velký vůz značky vyjel z bran
automobilky v roce 1974 a nesl označení Kia Brisa S-1000. Od té doby uplynulo dost času
na to, aby se automobilka stačila vypracovat na koncern s vozy světového formátu. Vozy
Kia Sportage, Carnival, Sephia, či užitková řada Pregio si získaly velkou oblibu mezi
řidiči, potažmo náležitý respekt u konkurence. Námi testovaná žhavá novinka Kia
Rio, jenž je podle výrobce modelem aktivního životního stylu, rozhodně za svými
soukmenovci nezaostává.
Design:
Kia Rio míří svým pojetím jednoznačně do kategorie nižší střední třídy.
Tento segment trhu je velice nahuštěn a obecně se dá říci, že výrazného úspěchu
zde dosahují především vozy s širokým potenciálem užitných vlastností. Na druhou
stranu neméně důležitou roli i zde hraje pojetí designu. Zákazník je daleko více
vybíravý, přehazuje z ruky do ruky doslova každou minci, a tudíž nadstandardní
prvky v základní výbavě, příznivé záruční podmínky, či uhrančivý vzhled na něj
působí doslova jako magnet. Právě posledně zmiňovaný vzhled je jednou z hlavních
devíz tohoto vozu. Celý design je koncipován s notnou dávkou živosti a lehkosti,
elegantní táhlé linie v sobě nezapřou sportovního ducha. Výrazným prvkem celého
vozu je dozadu se svažující oblá záď, doplněná o netypicky tvarované koncové svítilny.
Ty jsou jednoznačně hlavní dominantou vozu a jsou pro celou koncepci velice určující.
Dalším důležitým prvkem jsou stranové vystouplé lišty v barvě vozu, které lze
kromě ochranné funkce chápat jako pomyslnou spojnici mezi robustními nárazníky. To vše
spolu s vystouplými prahy tvoří jakoby opticky oddělenou spodní část vozu. Přední
partie, jenž jsou trochu kratší než bychom očekávali, zvýrazňují charakteristické
rysy typické i pro ostatní vozy značky. Mohutné, ladně tvarované svítilny a svažující
se příď s úzkou mřížkou chladiče jsou toho příkladem. Co se karosářských
provedení týče, na českém trhu je k dispozici pouze provedení "van". Ve světě
pak dále probíhá také výroba varianty "sedan". K dispozici je kromě základních
barevných odstínů také metalický či perleťový lak, který je v nabídce výrobce
za příplatek 7000 Kč. Testovaná verze LS má navíc z vnějšího pohledu oproti zatím
prodávaným variantám RS a RSX lakovaná elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka
a chromovaný rámeček přední masky.
Interiér: Vnitřní výbava vozu je podle našeho očekávání na vysoké úrovni zpracování.
Troufnu si zde říci, že to platí pro asijské automobilky téměř vždy bez rozdílu
značky. Tyto vozy vynikají především vysokou úrovní čalounických prací a snahou
o neustálou invenci v různorodosti barev a tvarů interiéru. Kia Rio v mnoha
aspektech není výjimkou. Sedadla jsou ve voze pohodlná a lehce seřiditelná. V námi
testovaném provedení LS je navíc výškově nastavitelné sedadlo řidiče. Standardní
je také rozdělení sklopného opěradla zadní řady sedadel, zde v poměru 60/40. Za
dobrý nápad, který je typický spíše pro vozy kategorie MPV, lze považovat pohodlnou
sklápěcí opěrku v místě pravé ruky řidiče. Dále je nutné ocenit, že všechny tři
opěrky hlavy na zadních sedadlech jsou výškově nastavitelné. Přístrojová deska je
přehledná a intuitivní. Z klasických prvků, na které jsme zvyklí od konkurence,
jsme takřka nic nepostrádali. Ergonomie palubní desky lze bez nadsázky považovat za
zdařilou. Nechybí odkládací prostory na drobnosti, ale především barevné odlišení
části určené pro řidiče vypadá velice efektně. Za jediný nedostatek považuji
absenci zvukové signalizace při opuštění vozu se zapnutými světly. Oproti zatím
nejlépe vybavené prodávané verzi RSX je testovaná verze LS vybavena navíc klimatizací,
kůží obšitým volantem a hlavicí řadící páky, el. otvíráním zadních oken a
kazetovým radiopřehrávačem Pioneer. O vaši bezpečnost se ve voze stará dvojice
airbagů a bezpečnostní vzpěry dveří. Nechybí samozřejmě výškově nastavitelný
volant, imobilizér a v neposlední řadě také výškově stavitelné bezpečnostní pásy
s předpínači. Jediným závažným nedostatkem, který bych chtěl zmínit, je vnitřní
prostor. Z pohledu řidiče a spolujezdce není žádné nepohodlí patrné. Do vozu je
snadný přístup a ani na šířku nejste nijak omezeni. Problém nastává na zadních
sedadlech. Pokud jste většího vzrůstu budete mít jistě v plně obsazeném voze problém
srovnat nohy za přední sedadla. Také zavazadlový prostor na tom není příliš dobře.
Kladem jsou bezesporu páté výklopné dveře, které vám velice usnadní přístup do
zadní části vozu, avšak objem zavazadlového prostoru 296 l je podle mého názoru
nedostačující. Na druhou stranu lze jeho velikost snadno zvětšit snadným sklopením
zadní řady sedadel. Bohužel cenově srovnatelná konkurence je na tom v tomto ohledu ve
většině případů o trochu lépe.
Kia Rio 1,3 LS - Sport
Van |
Motor |
zážehový 1,3 l V4 16V |
Největší výkon |
55 kW (75 k) při 5400 ot/min |
Točivý moment |
115 Nm při 3000 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4215 × 1675 × 1440 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1052/395 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
296 l |
Objem palivové nádrže |
45 l |
Maximální rychlost |
165 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
14,3 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
7,5 l/7,1 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
419 900 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 24. srpnu 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Vůz je na náš trh dodáván zatím pouze s motorem o objemu 1,3 l v provedení
RS a RSX. Zajímavou skutečností je však určitě fakt, že právě nejkomfortnější,
zatím nenabízenou verzi LS, kterou jsme měli možnost vyzkoušet, zamýšlí dovozce uvést
na trh od druhé poloviny roku 2001 se silnějším motorem o objemu 1,5 l. Současný
slabší řadový zážehový čtyřválec se však určitě neztratí. Motor o objemu
1343 ccm a výkonu 55 kW (75 k) při 5400 ot/min dokáže vůz rozhýbat na dostatečných
165 km/h. Agregát je vybaven rozvody SOHC a největšího točivého momentu 115 Nm
dosahuje při 3000 ot/min. Zde bych chtěl upozornit, že motor má opravdu velice slušný
zátah v širokém spektru otáček, což potvrzuje i velice plochá křivka kroutícího
momentu. To vše při kombinované spotřebě v testu 7,5 l/100 km. Objem palivové nádrže
činí 45 l. Převodové ústrojí disponuje ručně řazenou pětistupňovou převodovkou
s jednokotoučovou suchou spojkou ovládanou lanovodem. Řazení je vcelku přesné a neměl
jsem s ním žádné problémy. Co se jízdních vlastností týče, drobných výhrad
bych měl pouze na můj vkus k poněkud měkčímu naladění podvozku, které je znát především
při ostřejším průjezdu zatáček. Na druhou stranu měkčí naladění je přínosem
na naše ne vždy zcela kvalitní silnice s výmoly. Podvozek je bezrámové konstrukce s
nezávisle zavěšenými koly. Brzdy, jenž jsou dostatečně dimenzovány vzhledem k
hmotnosti vozidla, byly u testovaného vozu vybaveny systémem ABS spolu s elektronickým
systémem rozdělování brzdné síly EBD. Z vozu je při jízdě dostatečný výhled všemi
směry a tedy i díky standardně dodávanému posilovači řízení by s ovládáním
vozu neměli mít problém i méně zkušení řidiči či řidičky. Snad jen v případě
montáže klimatizace, která je jinak vcelku uspokojivá, bych osobně volil silnější
1,5 l motor. Při jejím spuštění je ve voze s 1,3 l motorem patrný pokles výkonu. Vůz
také díky svému objemu motoru začíná být dost hlučný při rychlostech kolem 110
km/h.
Závěr:
Kia Rio Sport Van je vůz, jenž vás na první pohled upoutá svým pěkným moderním
designem. Za vcelku přijatelnou cenu kolem 350 000 Kč získáte moderní vůz dospělého
vzhledu. Musíte však počítat, že na dovolenou ve čtyřech to zřejmě nebude. Rio je
vhodné spíše jako vůz pro mladý pár, či jako druhý doplňkový vůz do rodiny. Za
své peníze však získáte spolehlivý vůz, jenž vám poskytne dostatečně přístupný
a pěkný interiér, i když se budete muset trochu uskromnit, ale na velký nákup to
rozhodně stačí. Přibližná cena testovaného modelu v provedení LS by na českém
trhu činila přibližně 419 900 Kč.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička