H o n d a A c c o r d S e d
a n 2 , 0 i V T E C E S
Dynamika na uzdě
Na sklonku roku dostala naše redakce k otestování
dárek v podobě Hondy Accord 2.0i ES VTEC a věřte, že bylo opravdu co testovat.
Především tichost a jakoby lehkost, s jakou dokázal nový accord rozhýbat bezmála
dvě tuny své hmotnosti a zároveň smršť při jízdě ve vysokých otáčkách, která
nás v rytmu burácejícího tornáda v režii audio soustavy Bose doslova tlačila do
sedaček.
Design:
Accord, vyráběný v britském závodě Swindon, působí vskutku osobitým dojmem,
který nezůstává nic dlužen své pověsti. Elegantní dlouhé linie, táhnoucí se po
celé délce vozu a vtiskující celé mase výraz dravosti a luxusu, nikoho nenechají
ani na okamžik na pochybách, kdo je na silnici pánem. Když se ještě ke všemu
přidá lehčí tunning cca za 70 000 Kč v podobě rozšířených prahových lišt,
předního a zadního spoileru s parkovacími senzory a bonbónku v podobě spoileru s
přídavným brzdovým světlem, rázem se před námi objeví automobil, jenž
stoprocentně podtrhne vaši individualitu.Výraz celého vozu navíc jistě umocní litá
kola 17×7JJ obutá do 215/45 (standardně dodávaná pouze pro sportovní derivát
Type-R). Námi testovaný model měl 15×6jj a zimní obutí od firmy Dunlop 185/65, což
jsme ocenili hlavně při jízdě po zasněžených neošetřených cestách.
Interiér: Vnitřní prostor našeho accordu byl zkrášlen doplňky v tmavohnědé imitaci
dřeva a nutno říci, že celý působil poměrně uklidňujícím dojmem. Co je však
třeba zejména podtrhnout, je přehlednost a dostupnost všech ovládacích prvků,
které vás intuitivně vedou k tomu, co potřebujete, i přesto, že ve voze nesedíte
denně. Osobně mám na mysli především ovládání elektronické klimatizace a
tempomatu. O zábavu ve voze se vám stará audio soustava Bose se čtyřmi reproduktory a
zadním centrálně uloženým subwooferem, jenž vydává opravdu libé zvuky, obalené
dostatečným výkonem. Pohodlná anatomická sedadla s dobrým bočním vedením
ukázkově drží tělo v zatáčkách. Nízký posaz umocňuje dojem z jízdy. Na
zadních sedadlech ale není dostatek místa na nohy ani hlavu pro dlouhány. V automobilu
jsme ocenili dostatečné množství různých odkládacích ploch. Bezpečnostní výbava
zahrnuje již od nejlevnějšího provedení oba přední airbagy, boční airbagy na
předních sedadlech a předpínače bezpečnostních pásů. Všechny dveře bylo možné
zavírat s příslovečnou lehkostí, snad jedinou výhradu jsme měli k otevírání
kufru, kde pokud víko nebylo otevřeno až do horní polohy, samo se opět zabouchlo.
Díky tomuto nedostatku, jenž mohl být záležitostí pouze konkrétního vozu, ono
víko málem rozpůlilo našeho kolegu právě ve chvíli, když se kochal zavazadlovým
prostorem o spíše průměrném objemu 427 l.
Honda Accord Sedan 2,0i
VTEC ES |
Motor |
zážehový 2,0 l
V4 16V |
Největší výkon |
108 kW (147 k) při 6000 ot/min |
Točivý moment |
184 Nm při 4800 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s
ručním řazením |
Vnější rozměry |
4595 × 1750 × 1430 mm |
Pohotovostní/užitečná
hmotnost |
1330/560 kg |
Objem zavazadlového
prostoru |
427 l |
Objem palivové
nádrže |
65 l |
Maximální rychlost |
210 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
9,9 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
10,2 l/8,6 l (na 100 km) |
Základní cena
testovaného modelu |
809 900 Kč |
Veškeré údaje jsou platné
k 15. květnu 2000. |

|
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: V testovaném accordu byl použit šestnáctiventilový zážehový motor o
objemu 2,0 l a výkonu 108 kW (147 k). Ten autu i přes jeho poměrně vysokou hmotnost
udílí dobré zrychlení, jež se zastaví až na maximální rychlosti 215 km/h, čemuž
odpovídají kvalitní kotoučové brzdy. Pohonná jednotka je orientována na výkon, do
otáček, mimo jiné i díky použité čtyřventilové technice. S accordem lze jezdit
pomalu a pohodlně, bez častého řazení, při využívání pružnosti motoru. Honda
chce však závodit. Za to, že jí to dovolíte, se vám odmění pořádnou dynamikou.
Výkonnostní potenciál čtyřválce - pěkné stádo koní pod kapotou - je totiž
opravdu škoda nevyužít. Nechte naplno rozvinout temperament motoru, umožněte mu
předvést, co umí a dopřejte okolí trochu radosti z jadrného burácení agregátu.
Ideální akcelerace dosáhnete při 4800 ot/min, a to už je znát: adrenalin a bušení
srdce vám připraví kulisu pro jedinečný sportovní zážitek. Agresivnější jízdě
napomáhá kratší zpřevodování pětistupňového manuálního ústrojí. Báječně
tvarovaná řadicí páka s koženou hlavicí skvěle padne do ruky a řazení (které je
přesné a tuhé, zkrátka na míru vozu tohoto typu) se tak stává skutečnou radostí.
Honda Accord se dodává s širokou škálou pohonných agregátů a pokud přemýšlíte
o jeho koupi, jistě si vyberete. Za zmínku stojí také rozvod SOHC VTEC, který byl
původně vyvinut pro Formuli 1, či elektronicky řízené vstřikování paliva PGM-FI.
K motoru, který je opravdu skvostem accordu a Hondy vůbec lze snad jen dodat, že
splňuje přísné emisní normy EU 2000. Vůz vyniká dobrými jízdními vlastnostmi,
které i v zimním období - také díky kvalitním pneumatikám - drží bezpečně
stopu. Odpružení je tužší, ale to v kombinaci s pětiprvkovým zavěšením zadních
kol do pěti ramen podle tzv. Wattova principu není vůbec na škodu. Díky tomuto
zavěšení dosahují zadní kola optimální geometrie při všech režimech jízdy, což
eliminuje rázy, přenášené do kabiny a zavazadlového prostoru. Všechny modely
accordu jsou vybaveny brzdami s ABS+EDB, k nimž jsme neměli nejmenších připomínek.
Během testu dosáhla průměrná spotřeba (v kombinovaném režimu) vzhledem k úžasné
dynamice nikoli přehnaných 10,2 l/100 km. Ale přesto: hondy se nekupují kvůli
spotřebě, ale kvůli vášni.
Závěr:
Bohatá výbava vozu, široká nabídka pohonných jednotek, komfort a tradice značky by
měly snad každého z nás při výběru nového vozu ovlivnit. Honda Accord vás v tomto
směru určitě nezklame, a to i přesto, že cena testovaného vozu se vyšplhala
(hlavně díky doplňkům) až na 867 000 Kč. Vůz si jistě najde v každé své
nabízené kategorii své příznivce. Ať už jako reprezentativní/rodinný vůz, kupé
či sportovní verze Type-R (o níž si můžete přečíst níže) pro dravé
individualisty stojí tento vůz rozhodně za pozornost. Stejně jako je akord souzvukem
tónů, je Honda Accord dokonalým spojením báječných jízdních vlastností,
skvělého motoru, pohodlí a sportovního vzhledu.
Text: Lukáš Růžička, Daniel Srb / foto: Lukáš Růžička
H o n d a A c c o r d 5 D
2 , 0 i V T E C E S
Vlk v rouše beránčím
Po testu sedanu Honda Accord jsem měl příležitost
vyzkoušet i karosářskou verzi pětidvéřový liftback.
Novinka je určena zejména pro praktičtěji zaměřené
zákazníky (tedy zřejmě většinou rodiny s dětmi), přičemž vybírat lze ze dvou
pohonných jednotek a dvou stupňů výbavy. Testovaný vůz s povedeným dvoulitrovým
šestnáctiventilovým čtyřválcem (o výkonu 108 kW při 6000 ot/min a točivým
momentem 184 Nm při 4800 ot/min) v luxusní výbavě ES vzbuzoval dojem spíše
uhlazeného elegána než sportovce duší i tělem, jak bývá u Hondy zvykem. Při
jízdě se ale automobil projevil přesně podle mých očekávání a výtečný agregát
umožňoval patřičně dravé svezení. Hlavní změnou na voze však byla zadní část
karoserie, a proto se pojďme zaměřit právě na ni. Liftback má shodné vnější
rozměry i rozvor jako sedan, liší se však tvarováním zádi, kterou tvoří páté
dveře, vyklápějící se vysoko vzhůru a usnadňující tak manipulaci s nákladem.
Zavazadelník má spíše podprůměrný objem 430 litrů. Vůz ve zkoušené výbavě lze
pořídit za 829 000 Kč, což je relativně nemalá částka, zahrnuje však téměř
kompletní výbavu. Průměrná spotřeba dosáhla hodnoty 11 l/100 km.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb
H o n d a A c c o r d 2 , 0
i V T E C T y p e - R
Ostrý břit
Jestliže mi u "civilního" provedení accordu
jen stěží stačily superlativy při popisu sportovních jízdních vlastností,
pořádně nabroušená (téměř závodní) verze - pod označením Type-R - mi málem
vyrazila dech.
Tento vůz si nepotřebuje na nic hrát. Stačí jediný
pohled a je vám nad slunce jasné, s kým máte tu čest. Vyznavači sportovní jízdy a
notoričtí závodníci podklesnou v kolenou a i oko toho, kdo motorismu příliš
nefandí, se rádo pokochá dravými tvary. Na rozdíl od ostatních sportovních verzí
vozů, odvozených od běžně prodávaných automobilů střední třídy, se však s
tímto výtečníkem skutečně nedá jezdit "normálně". Pokud vás nebaví
motor neustále vytáčet (nejlépe až k maximální hodnotě 8000 ot/min), za každou
cenu všechny předjíždět a co chvíli předvádět, kde až jsou hranice možností
pro váš vůz, pak si "tajpára" nekupujte - byli byste patrně hodně
zklamaní. Zvolte raději některou z jiných verzí accordu. Máte-li ale závodění v
krvi, může to být pro vás to pravé ořechové. Hlavní zbraň automobilu se skrývá
pod kapotou. Čtyřválec o objemu 2,2 l s proměnným časováním ventilů,
využívající čtyřventilové techniky, má vzhledem ke svému objemu opravdu
nadprůměrný výkon 156 kW (212 k) při 7200 ot/min. Velice slušná je i hodnota
točivého momentu, vrcholícího hodnotou 215 Nm při 6700 ot/min. Hodnoty myslím
dostatečně ilustrují fakt, že pokud chcete dynamickou jízdu, musíte agregát držet
v pořádně vysokých otáčkách. Agresivní vzhled vozu dodávají zejména
překrásná pětipaprsková litá kola, obutá do pneumatik Bridgestone Potenza S 02 o
rozměru 215/45 R17 a rozměrný spoiler na zádi. Při pohledu zepředu tato honda
evokuje dojem přikrčené šelmy, vždy připravené vyrazit vpřed, navíc světlo
xenonových světlometů je při jízdě nepřehlédnutelné. Zezadu je potom
nejvýraznější ono "přítlačné křídlo" a dále dvě leštěné koncovky
výfuku. Interiéru dominují sportovní sedadla Recaro s výborným bočním vedením a
tříramenný volant Momo s airbagem. Závodní image je vidět rovněž na světle
probarvených kruhových přístrojích a na hlavici řadicí páky z leštěného kovu.
Pochválit je třeba i dostatek místa na zadních sedadlech či objemný zavazadelník.
Při seznamování se Type-R chová zcela nevinně: spojka je sice znatelně tužší, ale
její záběr ničím nepřekvapí a ani zátah motoru v nízkých otáčkách
nenasvědčuje, že by se snad mělo dít něo mimořádného. Jakmile však pořádně
přišlápnete pedál akcelerátoru a necháte jednotlivé rychlosti vytočit až téměř
k 8000 ot/min, poznáte, zač je toho loket. Hladina adrenalinu v krvi jde nahoru spolu s
ručičkou otáčkoměru a přímo výkonovou extázi zažijete po překročení hranice
cca 5800 ot/min, kdy se ke slovu dostane variabilní časování ventilů. Zvuk motoru se
zcela změní a doslova vystřelí automobil vpřed. Pedál akcelerátoru je třeba
pořádně prošlapovat, ne jen lechtat, aby se dosáhlo nejen efektního zvukového
doprovodu, ale také patřičného zrychlení a dynamiky jízdy. Poté, co
"vytočíte" i pátý rychlostní stupeň, letmým pohledem na rychloměr
zjistíte, že se právě pohybujete rychlostí ne menší než 228 km/h. To bude důvod,
proč se vám zdálo, že se ostatní auta po dálnici tak loudají. Výkonnému motoru
zkušeně sekunduje zcela nekompromisně tuhý podvozek. Pokud i jen trochu toužíte po
pohodlí, u tohoto automobilu jej nenajdete. Tady se závodí. Jízdní vlastnosti jsou
velmi dlouho neutrální, při razantním projíždění zatáček napomáhá samosvorný
diferenciál na přední poháněné nápravě. Jeho působení při střízlivější
jízdě není zrovna příjemné (dá se přirovnat k jízdě ve vyjetých kolejích),
avšak v tomto případě si musíte vybrat: buď komfort nebo sport. V zatáčkách
dochází pouze k minimálnímu náklonu, vůz rovněž není citlivý na působení
bočního větru. Co se mi nelíbilo, byl zcela nedostatečný otěr předního skla při
stírání. Vůz měl ale při testování najeto již téměř 50 000 km, takže problém
mohl být pouze v opotřebené sírací liště. Spotřeba u podobného vozu není na
prvním místě a rovněž je dost těžké získat obvyklý průměr, neboť s tímto
autem se dá jezdit různě. Při mém testování se hodnota ustálila na 13,2 l/100 km
(údaj výrobce: 9,6 l/100 km), avšak nedivil bych se ani dvacetilitrovému průměru.
Honda Accord Type-R je výjimečným vozem pro pravověrné sportovní řidiče, kterým
dodá neopakovatelný požitek z jízdy. Pokud k nim patříte, možná je Type-R za cenu
929 000 Kč pro vás tou pravou volbou.
Text: Daniel Srb / foto: Honda (6), autotesty.cz
(2)
H o n d a A c c o r d S e d
a n 2 , 3 i V T E C E S
S novým srdcem
Honda Accord je nyní nově nabízena i se zážehovým
čtyřválcem o objemu 2,3 l, který v nabídce automobilky nahradil dvoulitr o výkonu
108 kW. Nový agregát přitom svou charakteristikou vyhoví požadavkům širší skupiny
zákazníků.
Honda své automobily tradičně osazuje nadprůměrně
výkonnými, vysokootáčkovými motory se čtyřventilovou technikou a systémem VTEC
(elektronicky ovládané variabilní časování a zdvih ventilů), které uspokojí
všechny, kdo mají rádi dravou a sportovní jízdu. Nová pohonná jednotka pro model
accord však nabízí nejen dostatečný výkon (113 kW/154 k při 5700 ot/min,
maximální rychlost 212 km/h), ale i rozumně rozložené hodnoty točivého momentu (s
maximem 206 Nm při 4700 ot/min). Díky pružnosti agregátu tedy vůz umožňuje jak
poklidnou jízdu při nízkých otáčkách bez nároků na časté řazení, tak
ďábelský sprint s rafičkou otáčkoměru těsně před červeným pásmem. Ale asi
každý, komu svižná jízda alespoň trochu něco říká, s tímto vozem brzy propadne
touze zažívat fascinující zrychlení (0-100 km/h za 9,8 s) včetně efektní zvukové
kulisy častěji a častěji. Tak se ale průměrná spotřeba paliva dostane z výrobcem
uváděných 8,7 l/100 km třeba až na mnou dosaženou hodnotu 11,7 l/100 km. Při testu
vozu jsem znovu ocenil jeho snadné ovládání, výborné jízdní vlastnosti a
perfektně dílensky zpracovaný, útulný interiér s povedenými sedadly. Pochvalu
zaslouží rovněž skvělá manévrovatelnost (poloměr otáčení 6 m). Základní cena
testovaného automobilu činí 899 000 Kč.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb |
|