H o n d a X L 1 2 5 V
V a r a d e r o
Robustní stopětadvacítka
Tato nová stopětadvacítka od Hondy nás dosti
příjemně překvapila. Ačkoliv se jedná o stroj dosahující maximálního výkonu 11
kW a je určen především mladým jezdcům, svými parametry a konstrukční
vyzrálostí se blíží spíše velkým cestovním endurům. XL 125V se do určité míry
vzhlédlo ve svém soukmenovci Varaderu XL 1000V, nejedná se však jen o menší
variantu. XL 125V si razí jednoznačně svojí linii, charakteristickou vlastním
osobitým designem. Díky zmiňovaným proporcím, podpořeným čtyřtaktním dvouválcem
do "V" se v současné době tento nový stroj stává jednoznačně vlajkovou
lodí Hondy pro třídu 125 cm3.
Vývoj:
Cílem vývojového týmu Hondy při návrhu tohoto stroje bylo vytvořit
stopětadvacítku, jež se bude značně lišit od ostatních strojů této kategorie.
Důraz byl přitom kladen na konstrukční prvky a robustnost stroje, která je typická
spíše pro větší motocykly. To vše samozřejmě při zachování výborné
ovladatelnosti přímo úměrné úrovni jezdců v kategorii A1. Celkově vzato tedy
motocykl vychází poněkud větší a vyšší, než bychom zřejmě od stroje tohoto
objemu očekávali. Posazení jezdce je tedy výš, ale rozhodně to není na škodu,
spíše naopak. Díky větším rozměrům se dostalo na pořad dne i větší a
pohodlnější sedlo, které si díky komfortnímu posazu zaslouží pochvalu i ze strany
spolujezdce. Koncepce vyššího umístění sedla zákonitě vyžaduje rozměrnější
čelní kapotáž, která poskytuje účelnější ochranu proti větru a určuje typicky
dravě mrštný vzhled, na který jsme u varadera zvyklí.
Design:
Bezesporu nejvýraznějším prvkem celého designu tohoto motocyklu je rozměrná
palivová nádrž a přední kapotáž. Zmiňovaná nádrž v stříbrné metalíze hraje
nejdůležitější roli také ve všech barevných variantách. Jako kontrast ke
stříbrným a černým partiím lze podle libosti volit ze tří možností barvy
podsedlových plastů a čelní kapotáže (temná modř, karamelová červeň, čerň).
Přední kapotáž je u Varadera 125 oproti většímu soukmenovci více protáhlejší a
zkosenější. Více zakřiveným liniím vévodí integrované blinkry, které oceníte
hlavně při kličkování mezi auty v městském provozu. Zadní partie stroje jsou oblé
a z velké většiny jsou tvořeny centrálně umístěným světlometem, jenž je z
většiny tvořen právě ukazateli směru. Tento prvek "malému" varaderu
opravdu sluší. Podobně působí také multireflexní světlomet v přední kapotáži.
Jeho svítivost zajišťuje za noční jízdy naprosto bezproblémovou viditelnost. Naší
pozornost si v něm jednoznačně získala bodová parkovací světla. Propracovaně
působí pro Hondu typické atraktivně tvarované stupačky z hliníkové slitiny.
Samozřejmostí je u endura nepostradatelný, napevno usazený nosič s nosností 5 kg.
Ten je zároveň vybaven čtyřmi háčky na větší zavazadla a logicky slouží také
jako madlo pro spolujezdce. Pro nikoho určitě není tajemstvím, že pochází z XL 650V
Transalp. Celý koncept je po vzoru většího soukmenovce zakončen robustní koncovkou
výfuku (provedení 2-1) a rovněž hliníkovými ráfky s třemi štíhlými paprsky zde
v černé barvě. Celistvý přístrojový panel je vložen do dobře slícované
kapotáže. Pod krycím sklem najdete tradiční tachometr a otáčkoměr. Kromě
ostatních typických ukazatelů v horní části (blikače, N, dálková světla), je
mezi oběma primárními ukazateli umístěn LCD display. Ten zobrazuje v dílcích
teplotu chladící kapaliny, hodiny, počítadlo km a trip. Ostatní ovládací prvky jsou
vyvedeny v provedení shodném s obdobnými modely Honda.
Honda XL 125V Varadero |
Motor |
kapalinou chlazený, čtyřdobý 90° do V
čtyřventilový dvouválec SOHC o objemu 125 cm3, dva karburátory typu VP, ¤ 22 mm |
Největší výkon |
11 kW (15 k) při 11000 ot/min |
Točivý moment |
10,7 Nm při 9500 ot/min |
Kompresní poměr |
11,8:1 |
Vrtání × zdvih |
52,4 × 57,8 mm |
Převodovka |
pětistupňová |
Vnější rozměry |
2140 × 830 × 1255 mm |
Světlá výška |
190 mm |
Rozvor kol |
1450 mm |
Výška sedla |
800 mm |
Hmotnost |
149 kg |
Objem palivové nádrže |
17,5 l |
Maximální rychlost |
120 km/h |
Rám |
dvojitý kolébkový z ocelových trubek |
Přední vidlice/zdvih |
teleskopická ¤ 35 mm/150 mm |
Zavěšení zadního kola/zdvih |
kyvná vidlice s centrální pružící
jednotkou/150 mm |
Pneumatiky vpředu/vzadu |
110/90-18 / 130/80-17 |
Brzdy vpředu/vzadu |
kotoučová 276 mm dvoupístková/kotoučová
220 mm jednopístková |
Sekundární převod |
O-kroužkový řetěz |
Průměrná spotřeba paliva
v testu |
4 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
149 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 29. červnu 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: XL 125V Varadero je poháněno výkonným vodou chlazeným dvouválcem do
"V" o zdvihovém objemu 124,7 cm3. Výkonem 11 kW (15 k) při 11000 ot/min
poskytuje povolené maximum pro svoji třídu. Jeho typicky brumlavý zvuk dvouválce,
podpořený na stopětadvacítku impozantními rozměry vzbuzuje vcelku oprávněnou
pozornost. O eliminaci primárních vibrací se stará typické sevření válců 90° a
vyvažovací hřídel. Také díky tomu může být motor napevno uchycen v dvojitém
kolébkovém rámu z ocelových trubek. Celkový dojem není ničím rušen, jelikož jak
vodní čerpadlo, tak olejový filtr jsou ukryty pod pravým víkem. Točivý moment 10,7
Nm při 9500 ot/min zajišťuje slušný výkon v rozsahu nízkých a středních
otáček. Odolná pětistupňová převodovka je dimenzována pro začátečníky, ale i
pro pokročilé a její plynulost v kombinaci s lehce ovladatelnou spojkou je
potěšující. Ačkoliv je motor dobře dimenzován pro svoji třídu, nelze od něho
samozřejmě čekat výkony jako od objemnějších strojů, ale to je asi přirozené. I
přes tuto skutečnost jsme od počátku testu k motorce přistupovali jako k velkému
motocyklu ve všech směrech. Samozřejmě jsme neodolali a vyrazili jsme do hor, abychom
se přesvědčili, co si lze dovolit v kopcovitém terénu. Stroj s obutím
"Bridgestone Trialwin" bez problému zvládá jízdu na silnici i průjezd
lehčím terénem. S jistotou mohu říci, že se svými 149 kg a snadnou ovladatelností
má proti větším bratrům jednoznačně navrch. Pro jízdu v terénu bych vám vřele
doporučil montáž krytu motoru, jenž ochrání motor od odletujících kamínků a
většího množství bahna (na testovaném motocyklu nebyl). V průjezdech horských
stoupání vás určitě nemine častější řazení. Zde se bohužel projevuje
nedostatek výkonu a akcelerace ve vyšších otáčkách u motoru tohoto objemu. Za to
však nemůže ani tak varadero, jako spíše naše dobře stavěná redakce, což je
určitě pro střízlíky z řady začínajících jezdců potěšující okolnost. Na
"stopětadvácách" je bohužel každé kilo hrozně znát. Co však ztrácí
varadero v kopcovitém terénu, stonásobně nahradí v městských aglomeracích. Nutno
říci, že to je asi také prostředí, kde se cítí jako doma. Pro kola o rozměrech
130/80-17 vzadu a 100/90-18 vpředu opravdu není menší výmol, obrubník, či
kličkování dopravou žádný problém. Rozhodně ne tak velký, jakým byl
nekompromisní strážce zákona s bločkem v ruce, který nedokázal ocenit v rytmu
náležité zvukové kulisy brilantní podmagistrální průjezd podchodem. Dodnes nevím
čím to bylo, ale od udělení pokuty mě neminulo ani to, že jsem strážníka ujistil,
že emise splňují Euro-1 a že hladina zvuku je také v homologované úrovni. O
bezpečné odpružení předního kola se stará tuhá přední vidlice o ¤ 35mm a zdvihu
150 mm. Řekl bych, že její odtlumení je neutrální a přejíždění přejezdů, či
jízda na silnicích s kostkami je spíše příjemným zpestřením. Zadní kyvná
vidlice ocelové konstrukce je dutá a spolu se zadním kolem je odpružena teleskopickým
tlumičem o zdvihu 150 mm (celkově 7 poloh nastavení). Motocykl je díky nízké
hmotnosti skutečně velmi dobře ovladatelný a dostat stroj na bočního
"policajta" nečiní větší problém ani střízlíkům (centrální stojan
lze dostat za příplatek). Ačkoliv se motocykl rozjede "pouze" na maximální
rychlost tak kolem 115 km/h, jeho brzdy jsou dostatečně dimenzovány. V předu je to
kotoučová brzda s odlehčeným kotoučem o ¤ 276 mm a dvoupístkovým třmenem. Vzadu
je kolo bržděno také kotoučovou brzdou, ale s menším kotoučem o ¤ 220 mm a jedním
pístkem. Ačkoliv jsme v testu vyzkoušeli snad kromě jízdy hlubokou vodou a pískem
všechna možná prostředí a terény, dostali jsme se aspoň podle našeho odhadu na
velmi příjemnou spotřebu 4 l/100 km.
Závěr:
Pokud jste motocyklový začátečník, máte rádi cestovní enduro nebo prostě
potřebujete hbitý motocykl do menšího terénu a do města, je pro vás XL 125V
Varadero tím pravým strojem. Vyzrálejší jezdce může na druhou stranu potěšit
příznivá spotřeba, lehká ovladatelnost, či výraz dospělého stroje s pěknou
tváří. Cena testovaného modelu činí 149 000 Kč.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička |
|
|
|