O p e l Z a f i r a V a n
2 , 0 D t i 1 6 V
Van do každé situace
Opel Zafira - Auto roku 2000 -
nezískal v loňském roce svůj titul náhodou. Kompaktní velkoprostorový vůz
kategorie MPV vzbuzuje stále pozornost. Mezi jeho hlavní přednosti patří především
promyšlená koncepce variability vnitřního prostoru, kvalitní zpracování a v
neposlední řadě hospodárnost a vitalita nabízených agregátů. Verze Van, jenž nám
byla nabídnuta k redakčnímu testu, přichází na trh po běžných rodinných verzích.
Provedenými úpravami v zájmu užitkovosti je tak směřována především do sféry
vozů určených pro menší firmy a podnikatele.
Design:
Ačkoliv se jedná, jak titulek napovídá, o provedení Van, veškeré změny se
projevily jen uvnitř vozu. Vnější rozměry a tvar karoserie je naprosto shodný se
sedmimístným běžným provedením. Důležitým aspektem tak i nadále zůstává bezpečnost
cestujících. Díky širokému využití vysoce pevné oceli v konstrukci skeletu je
kolem cestujících vytvořena velmi pevná klec. Spolu s bočními výztuhami a pomocným
rámem motoru se tak zlepšuje celková pasivní bezpečnost. Vysoká torzní tuhost zlepšuje
celkový komfort z jízdy a do jisté míry má vliv i na míru vibrací a hluku přenášených
do vozu. Vzhledově si zafira nezadá nic se svými konkurenty v této kategorii. Působí
značně elegantním dojmem. Hlavním rysem designu jsou mohutné přední svítilny s čirou
optikou a decentní mřížkou chladiče přesně ve stylu automobilky Opel. Výrazným
prvkem celého konceptu jsou drobné prolisy, jenž jsou patrné hlavně v přední části.
Samozřejmostí u vozů této kategorie jsou integrované střešní lyžiny a zadní stírač.
Oproti konkurenci má však zafira jednoznačně navrch, protože má nejnižší
koeficient aerodynamického odporu v této třídě. To samozřejmě přispělo k nižší
spotřebě a vyššímu jízdnímu komfortu. Jistý vliv na spotřebu má i vcelku nízká
hmotnost, které je dosaženo hlavně výběrem plechů různé tloušťky podle toho, na
jak namáhané a zatížené části vozu jsou použity.
Interiér: Na tomto místě si troufám říci, že z pohledu řidiče a spolujezdce nabízí
provedení Van totožný komfort výbavy a ovládacích prvků jako verze klasická. Hlavním
rozdílem je nemožnost otevírání oken zadních dveří a mříž oddělující
zavazadlový prostor. Mřížování je také instalováno na třetí řadě bočních
oken. Ačkoli jsou i u této verze vzadu v podlaze zakotvené nouzové sedačky pro další
dva pasažéry, jejich použití je omezeno díky zmiňované mříži zapuštěné do
druhé řady sedadel a patřičnému předpisu. I přes jistou užitkovost zůstává
interiér na vysoké úrovni. Zpracování a použití potahových materiálů stejně
jako výplně dveří jsou totožné s osobním provedením. To vždy nebývá u upravených
užitkových verzí zvykem. Také ovládací prvky jsou patřičné promyšleny. Tříramenný
volant padne dobře do ruky, potěší integrované ovládání rádia. Drobných výhrad
bychom měli jen k délce ovládacích páček, které jsou poněkud v zákrytu za velkým
věncem volantu a někteří řidiči by tak s nimi mohli mít potíže. V námi zkoušené
výbavě Elegance nechyběly v základu dodávané boční airbagy v tzv. provedení
"SMART" (čidlo detekuje obsazení sedadla spolujezdce). Za zmínku stojí také
pro Opel typický a velmi přehledný počítač kombinovaný s displejem rádia umístěný
ve střední části palubní desky. I přes jisté omezení užitkové verze i zde je použito
uchycení sedadel systémem "Flex7". Velmi prakticky působí středová opěrka
druhé řady sedadel, za níž je odklápěcí přepážka, jejímž sklopením vzniká
malý otvor, kterým lze bez nutnosti sklopení celé řady sedadel pohodlně protáhnout
např. dlouhé lišty, přesahující ze zavazadlového prostoru. Celková velikost
zavazadlového prostoru činí 575 l a lze jej rozšířit až na velmi slušných 1705 l
. Zajímavým prvkem je umístění sady nářadí a trojúhelníku ve speciální schránce
v podlaze.
Opel Zafira Van 2,0 Dti
16V |
Motor |
přeplňovaný vznětový 2,0 l
V4 16V |
Největší výkon |
74 kW (100 k) při 4300 ot/min |
Točivý moment |
185 Nm při 1800-2500 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4317 × 1742 × 1684 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1535/615 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
575 l |
Objem palivové nádrže |
58 l |
Maximální rychlost |
175 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
14,0 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
7,4 l/6,6 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
635 770 Kč (bez DPH) |
Veškeré
údaje jsou platné
k 20. dubnu 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Testovaný vůz byl vybaven přeplňovaným vznětovým čtyřválcem ECOTEC o
objemu 2,0 l. Tento naftový motor disponuje velice slušným výkonem 74 kW (100 k) při
4300 ot/min. Maximálního točivého momentu 185 Nm dosahuje v rozmezí 1800-2500 ot/min.
Svými výkonnostními parametry a hlučností si nic nezadá s běžným zážehovým
motorem. Jeho předností je však hospodárnost a slušný zátah v každém režimu otáček.
Jistou nevýhodou, kterou však podle našich informací trpí všechny motory, je značná
spotřeba oleje v záběhu. Náš vůz díky nízkému počtu najetých km nebyl výjimkou
a tato skutečnost nás nemile zaskočila při testu. Naštěstí, díky dealerovi Opelu v
Kolíně v Havlíčkově ulici jsme olej v dostatečné míře doplnili. Tímto bych jim
chtěl poděkovat za profesionální a vstřícný přístup. Zajímavostí jsou jistě
exhalační limity, jenž vyhovují normě Euro III. Tomu jistě u dieslových motorů
napomáhá speciální oxidační katalyzátor. Standardně jsou všechny vozy vybaveny
mechanickou pětistupňovou převodovkou. Náš vůz na tom v tomto ohledu nebyl jinak. Co
se jízdních vlastností týče, nelze k jejímu bezproblémovému chodu mít žádných
výhrad. Od vozů této kategorie není možné očekávat úchvatné sportovní výkony,
ale kultivovanou a vyváženou jízdu ve všech režimech. Přesně v těchto aspektech vůz
splnil naše očekávání a rozhodně nás nepřekvapil nějakou záludností. Podvozek
je spíše tužšího naladění a díky tomu je průjezd zatáček vcelku kultivovaný
bez větších náklonů. Co se brzdového systému týče, v základu jsou všechny vozy
vybaveny ABS a za příplatek (cca 16000 Kč) lze dostat stabilizační systém ESP.
Jistou nevýhodou může být při parkování poněkud horší výhled a také menší
poloměr otáčení. Standardně jsou vozy vybavovány koly o rozměrech 195/16 R15.
Kombinovaná spotřeba v testu činila i přes záběh vcelku slušných 7,4 l /100 km, po
zajetí lze očekávat hodnoty ještě příznivější (výrobce udává 6,6 l/100 km).
Velikost palivové nádrže činí na vůz této třídy poněkud skromných 58 l.
Závěr:
Opel Zafira Van je svými parametry předurčen pro převoz středně velkých nákladů při
zachování relativně slušné ovladatelnosti srovnatelné s běžnými osobními vozy.
Stejně jako náklad může však v tomto provedení převézt bez problémů pět dospělých
osob při zachování maximálního komfortu, a to bez nutnosti jízdy v montérkách. Základní
cena testovaného modelu činí 635 770 Kč (bez DPH).
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička