C i t r o ë n X s a r a 2 ,
0 H D I S X
Malá princezna
z Francie
Po dlouhé době, kdy Citroën
nabízel sice značně šarmantní, ale vzhledově spíše střízlivé automobily, se
rozhodl zákazníkům nabídnout o poznání výraznější styling. Nejinak tomu je u
modelu Xsara.
Design:
Rozměrné přední světlomety s čirou optikou, maska chladiče s nepřehlédnutelným
logem automobilky a klenutá kapota dávají vozu dynamickou a moderní tvář. Rovněž
zadní partie působí sportovním dojmem. Xsara získala větší osobitost a neztratila
přitom svůj půvab.
Interiér: Vnitřní prostor je nejen ergonomicky bezchybný, ale i elegantní a
mimořádně příjemný. Všestranně nastavitelná, velkoryse dimenzovaná pohodlná
měkká sedadla dobře drží tělo v zatáčkách. U testovaného pětidvéřového
provedení byl přístup na všechna sedadla snadný. Velice musím pochválit praktické
detaily, jako uzavřenou odkládací přihrádku integrovanou do loketní opěrky v
předních dveřích, dvanáctivoltovou zásuvku vedle spolujezdce či dobře viditelnou
kontrolku dětské pojistky v zadních dveřích. Rovněž jsem ocenil stírače s
integrovanými tryskami ostřikovače. Zavazadlový prostor disponuje slušným objemem
408 l, je navíc skladný a dobře přístupný zadními výklopnými dveřmi.
Motor a jízdní vlastnosti: Zkoušená xsara byla osazena moderním turbodieselem HDI koncernu PSA. Tento
výborný agregát o objemu 2,0 l s výkonem 66 kW (90 k) při 4000 ot/min a maximem
točivého momentu 205 Nm při 1900 ot/min má zvláště tichý a kultivovaný chod. Je
pružný a ochotně se vytáčí. Díky delšímu zpřevodování však nemohl naplno
ukázat, co v něm doopravdy je. Na druhou stranu se však odvděčil nízkou průměrnou
spotřebou paliva, která v testu dosáhla slušné hodnoty 5,6 l/100 km. Navzdory
komfortnímu odpružení, které je velice příjemné pro pohodlí posádky, nejsou
jízdní vlastnosti vůbec špatné. Zásluhu na tom má i přiřiditelná zadní
náprava. Spokojen jsem byl s účinnými brzdami s rychlým nástupem účinku.
Citroën Xsara 2,0 HDI
SX |
Motor |
přeplňovaný vznětový 2,0 l
V4 8V |
Největší výkon |
66 kW (90 k) při 4000 ot/min |
Točivý moment |
205 Nm při 1900 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4188 × 1705 × 1405 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1200/525 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
408 l |
Objem palivové nádrže |
54 l |
Maximální rychlost |
180 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
11,6 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
5,6 l/5,4 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
500 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 11. květnu 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr: Citroën Xsara je příjemným automobilem s líbivým designem a v případě
motoru HDI je výkonný a úsporný zároveň. Cena 500 000 Kč odpovídá použití
technicky vyspělé pohonné jednotky i poměrně bohaté standardní výbavě. Ta mimo
jiné zahrnuje ABS, čtyři airbagy, výškově i osově nastavitelný volant i sedadlo
řidiče, posilovač řízení s proměnným účinkem, centrální zamykání s
dálkovým ovládáním, velurové potahy sedadel, elektricky ovládaná přední okna,
přední mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a
palubní počítač.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb