M u l t i c a r 2 6 M u l t
i t a l e n t M 2 6 1 0
Univerzální přítel
Malá víceúčelová nákladní vozidla z Německa se
značkou Multicar vídáme na našich silnicích již poměrně dlouhou dobu. Byl jsem
proto rád, že jejich výhradní dovozce - teplická firma Multicar-JVK - souhlasil se
zapůjčením jednoho z automobilů a že jsem tak pro vás mohl multikáru vyzkoušet.
Úvodem:
Hned na počátku jsem stál před problémem, jak vůz hodnotit. Komunální vozidla jsou
totiž dosti specifickou kategorií a v případě, že bych i jen pouhá technická data
porovnal s údaji vozů, které na našich stránkách běžně testujeme, výsledek by
byl výrazně v neprospěch multikár. U těchto automobilů, určených ke specifickým
účelům (zejména pro komunální sféru, odpadové hospodářství, stavebnictví,
zemědělství, zahradnictví, apod.) jsou kritéria jako maximální rychlost,
zrychlení, jízdní vlastnosti ve vyšších rychlostech, spotřeba paliva či komfort v
kabině víceméně nepodstatná. Daleko více se naopak cení užitečná hmotnost
(multikáry se dostávají až k hranici úctyhodných 2,7 t), manévrovatelnost, možnost
použití nejrůznějších nástaveb, náročnost na údržbu atd. K testu jsem převzal
multikáru v provedení třístranný sklápěč, bez jakýchkoli nástaveb. Snažil jsem
se tedy s vozidlem v rámci testu jezdit tak, jako by bylo používáno coby malý
automobil k převozu nákladů na kratší vzdálenosti, s častými zastávkami,
vykládáním a nakládáním. Přitom jsem vyzkoušel i obratnost vozu ve stísněných
prostorech (kam by bylo třeba se dostat s případnou nástavbou).
Design:
Koncepce vozu se od počátku výroby prakticky nezměnila, stejně tak jako vnější
vzhled, který stále hodně připomíná starší typy. Přesto však zejména díky
nové přední masce a přepracovaným nárazníkům vypadá Multicar 26 moderněji.
Interiér: U testovaného vozu byla standardně montovaná dvoumístná budka (na přání
je možné dodat pětimístnou prodlouženou kabinu). Při nástupu pomáhají stupačky
před předními koly a madla, umístěná zevnitř na rámu dveří. Příjemný
vnitřní prostor je řešen maximálně účelně. Přístrojová deska kromě
rychloměru obsahuje i otáčkoměr, což řidiči ulehčuje práci při jízdě s
přeplňovaným motorem. Regulace větrání/topení nemá příliš intuitivní
ovládání, ochlazování či oteplování vnitřního prostoru je však ve spojení s
dvourychlostním větrákem účinné (v případě zájmu je možné si objednat i
nezávislé topení). Ruční brzda se nachází hodně vpředu, mezi pedálem plynu a
středovou konzolou. Na té jsou umístěny tři páky, jimiž se spouští vedlejší
pohon (pro manipulaci s nástavbami), pohon všech čtyř kol a redukce a dále řadicí
páka a dva spínače sklápění nástaveb (zvlášť pro přední a zadní). Řadicí
páka má opačné schéma řazení (jednička vlevo dole), v běžném provozu je
rozumné rozjíždět se na druhý rychlostní stupeň. Pohodlná sedadla mají správný
tvar, optimálně nastavitelné opěrky hlavy a dlouhá opěradla, jen sedáky by mohly
být delší. Sedadlo řidiče je navíc hydropneumaticky odpružené - to významně
přispívá k pohodlí za volantem. Připomínky mám k výšce sedadel vůči výšce
horní hrany bočních oken, neboť již člověk průměrné postavy tak má problémy s
výhledem šikmo vlevo i vpravo. Tento fakt kazí jinak výborný přehled o dění
těsně kolem vozidla, který je nezbytný pro snadnou práci s nástavbami, především
ve stísněných prostorách. Taktéž sluneční clony by mohly být širší. Potěšil
mne dostatek odkládacích ploch - schránka s odklopným víkem před spolujezdcem, kapsy
ve dveřích a na zadní stěně kabiny (mezi sedadly), přihrádky ve středové konzoli
a prostor mezi čelním sklem a přístrojovou deskou. Za co musím multikáru pochválit,
jsou rozměrná vnější zpětná zrcátka (bohužel vnitřní chybí) a dostatečně
dlouhé stírače s integrovanými tryskami ostřikovače skel. Hydraulické sklápění
korby, jejíž spodní část je zcela rovná, bylo snadné, stejně jako ruční
sklápění bočnic (u nichž je možná aretace v poloze sklopení o 90°).
Motor a jízdní vlastnosti: Multicar 26 pohání moderní vznětový agregát IVECO s přímým
vstřikováním paliva o objemu 2,8 l, přeplňovaný turbodmychadlem. Tento motor o
výkonu 78 kW (105 k) s rezervou postačuje i k pohonu multikáry s prodlouženým
rozvorem (2675 mm oproti běžným 2100 mm), jejíž celková hmotnost může být až 4,3
t. Ovšem v případě testovaného vozu, který ještě patří do kategorie do 3,5 t, je
podle mého názoru motor zbytečně objemově i výkonově naddimenzovaný, o čemž
svědčí i průměrná spotřeba, jíž jsem dosáhl v testu při používání
automobilu jako malého náklaďáčku. Ta totiž činila celých 19,4 litru nafty na 100
km. Pohonná jednotka je snadno přístupná po ručním odklopení kabiny. Jak jsem již
předeslal, jízdní vlastnosti nelze hodnotit například srovnáním s osobními vozy.
Jsou totiž poplatné robustní konstrukci, která je shodná spíše s koncepcí
nákladních automobilů (přední i zadní tuhá náprava, odpružení listovými pery,
vzadu použitá dvoumontáž kol), ovšem je v tomto případě uplatněna u vozu s
krátkým rozvorem a malým rozchodem kol, takže se zejména u nezatíženého vozidla na
nerovnostech dočkáte výrazného poskakování. To je způsobeno taktéž nastavením
pérování spíše na jízdu s nákladem. Multikáry mají díky rozumné světlé
výšce i terénní schopnosti, takže průjezd lehčím terénem by neměl činit
žádný problém. A pokud ano, jistě pomůže přiřaditelný pohon všech čtyř kol
(umožňující vyjetí stoupání až 45°), uzávěrka diferenciálu, popřípadě
ještě redukce (která slouží hlavně k mimořádně pomalé jízdě při používání
nástaveb - zametání, kropení, plužení, sekání trávy atd.), s níž se lze
pohybovat rychlostí pouhých 0,6 km/h (!). Tužší odpružení je samozřejmostí, aby
bylo možné dosáhnout přijatelných jízdních vlastností. Zcela jedinečná je
manévrovatelnost a obratnost při průjezdu úzkými místy (mimo jiné díky umístění
přední nápravy pod sedadly, což není příliš bezpečné při nárazu, ale zato
velice praktické). Maximální rychlost vozidla je omezena na 85 km/h, čemuž je
podřízeno i zpřevodování pětistupňové převodovky, aby se využilo maximum výkonu
i točivého momentu tam, kde je jich nejvíce potřeba. Na přání je možné namontovat
přídavný hydrostatický pohon, který vozidlu umožňuje používat náročné
nástavby jako například zametací kartáč, sněhová fréza, sekačka trávy, apod.
Multicar 26 Multitalent
M 26 10 |
Motor |
přeplňovaný vznětový 2,8 l
V4 8V |
Největší výkon |
75 kW (105 k) při 3600 ot/min |
Točivý moment |
235 Nm při 2000 ot/min |
Pohon |
zadní + připojitelný 4×4 |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
3720 × 1590 × 2200 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1910/1590 kg |
Objem palivové nádrže |
70 l |
Maximální rychlost |
85 km/h |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
19,4 l/- (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
962 000 Kč (bez DPH) |
Veškeré údaje jsou platné k 4.
květnu 2001. |
|
|
Závěr: Multicar 26 je natolik variabilní, že umožňuje městům a obcím použití
pouze jednoho automobilu k mnoha účelům: k letní údržbě (postřikování,
zametání, proplachování a odsávání kanálů, čistění patníků a svodidel,
vysekávání krajnic a svahů, mulčování, potírání plevele, péči o parky a
zeleň), zimní údržbě (odklízení sněhu a ošetření náledí), přepravě, odvozu
odpadů a kontejnerů a k montážním a údržbářským pracem (vysokozdvižné
plošiny). Stejně dobře se ovšem uplatní i všude tam, kde budou využity jeho hlavní
přednosti: kompaktní rozměry, skvělá manévrovatelnost a variabilita. Jednotlivé
nástavby a přídavná zařízení, kterých je k dispozici široká paleta jak od
zahraničních tak od domácích výrobců, lze samozřejmě dokupovat postupně a jejich
připevnění je vždy otázkou jen několika minut. Základní výbava testovaného
automobilu - Multicar 26 Multitalent M 26 10 třístranný sklápěč - obsahuje
posilovač řízení, otáčkoměr, uzávěrku diferenciálu zadní nápravy, anatomické
sedadlo řidiče a rychloupínací systém (univerzální nosič nástaveb a přídavných
zařízení). Na přání byl objednán pohon obou náprav včetně redukce (plazivého
chodu) za 119 000 Kč a přídavné střešní světlomety za 17 000 Kč, takže se
celková cena vozu vyšplhala až na 1 098 000 (bez DPH). Na vozidlo je poskytována
jednoroční celková garance, na antikorozní ochranu kabiny platí záruka šestiletá.
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb prostřednictvím
digitálního fotoaparátu, laskavě zapůjčeného firmou REKONix
M u l t i c a r 2 6 M u l t
i t a l e n t M 2 6 1 0
Projede (téměř) všude
Velice rád jsem využil nabídky dovozce na
vyzkoušení další multikáry, tentokrát osazené cisternou a mycí lištou. Mohl jsem
tak v praxi vyzkoušet všechny přednosti vozidla.
Zejména jsem ocenil skvělou manévrovatelnost a díky
obzvlášť vysokému posazu výborný výhled okolo vozidla. Není vůbec žádným
problémem pohybovat se ve stísněných prostorách s přesností na centimetry.
Manipulace s cisternou a mycí lištou byla snadná, díky možnosti nastavení výšky a
úhlu kropení se tak dostanete i na ta nehůře přístupná místa parků či měst.
Testovaná multikára byla opět s krátkým rozvorem, na standardním podvozku s
dvoumontáží pneumatik na zadní nápravě. Stejně jako v prvním případě byl
nainstalován příplatkový přiřaditelný pohon všech kol, doplněný redukční
převodovkou (tzv. plazivý chod), díky níž bylo možné při kropění popojíždět
patřičně pomalu. Pochválit musím praktický a omyvatelný interiér - spartánsky
řešené pracoviště řidiče obsahuje všechny ovladače v dobrém dosahu. Nízkotlaká
vodní cisterna NCS měla objem 1500 l a agregát 60/6, umožňující čerpání 60 litrů
za minutu při tlaku 6 bar. Včetně navijáku se zavlažovací hadicí cisterna přijde
na 142 000 Kč (bez DPH). Cena vlastní multikáry včetně příplatkové výbavy, v níž
nechybělo ani střešní okno, přídavné světlomety, majáček, speciální zimní
pneumatiky a světlomety pro osvětlení nástavby, činí 1 100 000 Kč (bez DPH).
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb