R e n a u l t M a s t e r 2
, 2 d C i 1 6 V
Stoprocentní
profesionál
Hlavní devízou modelu master z dílen francouzské
automobilky Renault je snadné ovládání, které jde ruku v ruce s komfortem a
funkčností. Je to podle mého názoru jeden z nejlepších užitkových vozů v daném
tržním segmentu.
Design:
Zvenčí působí automobil mimořádně pěkně: robustnímu vzhledu dominují široké
přední světlomety. Designérským bonbónkem je vykrojení okna v pravých zadních
dveřích. Zaoblené hrany dodávají masteru sympatický výraz. Výrazné vysoké
nárazníky a boční ochranné lišty, stejně jako pryžové lišty na okrajích
střechy zabraňují poškození laku při parkování a v nízkých rychlostech. Vůz se
dodává v karosářských variantách furgon, valník, sklápěč, plošina, kombi a
minibus; k dispozici jsou tři délky rozvorů a tři výšky karoserie. Kombinací
různých karoserií, délek a výšek lze dosáhnout 88 verzí, a to nepočítám
speciální nástavby, vyráběné ve spolupráci s KOV Velim. Já jsem měl k testu
zapůjčeno provedední van s nejkratším rozvorem a nejnižší střechou.
Interiér: V kabině nabízí "mistr" komfort, srovnatelný s osobním vozem. V
tomto případě se nejedná o otřepané klišé, ale platí to doslova. Použité
materiály (zejména plasty), vyvedené v odstínech šedé a béžové barvy,
kombinované s černou, nepůsobí laciným dojmem, jak tomu často bývá u konkurence.
Interiér je vskutku útulný a zpříjemňuje posádce často velice dlouhou dobu,
strávenou ve vozidle. Opravdovou lahůdkou je řazení. Úžasně zlehka jdoucí řadicí
páka a minimální síla, potřebná ke stisku pedálů mne vedla k myšlence, že by
mastera mohla řídit i žena v lodičkách a nečinilo by jí to žádné problémy.
Široké možnosti nastavení pohodlného sedadla řidiče (podélné i výškové)
usnadňují nalezení optimální polohy za příjemně tvarovaným volantem. Řidič i
oba spolujezdci mají v kabině dostatek místa a odpovídající pohodlí (včetně celé
řady odkládacích ploch). Veškeré ovládací prvky jsou přehledně uspořádány v
dobrém dosahu řidiče. Díky přednímu pohonu nízko položený nákladový prostor je
dobře přístupný jak zadními dvoukřídlými, tak bočními posuvnými dveřmi.
Praktické jsou standardně montované kotevní úchyty k upevnění nákladu. Ocenit
musím přímo ukázkové dílenské zpracování celého vozu.
Motor a jízdní vlastnosti: Při volbě pohonné jednotky můžete vybírat z atmosférického vznětového
motoru o objemu 2,5 l a ze dvou přeplňovaných agregátů, 2,2 a 2,8 l. Já jsem měl
možnost vyzkoušet druhý z nich, nový motor v nabídce, moderní čtyřválec 2,2 l se
čtyřventilovou technikou a s přímým vstřikováním systémem Common Rail, který je
svým výkonem 66 kW (90 k) předurčen jak pro městský či příměstský provoz, tak
pro dálkové jízdy. Agregát je tichý, do interiéru se nepřenáší příliš mnoho
hluku ani vibrace. Moderní konstrukce umožnila prodloužení servisních intervalů až
na 30 000 km. Master má podvozek bezrámové konstrukce s předními nezávisle
zavěšenými koly, odpruženými vinutými pružinami a zadní nápravou, opatřenou
listovými pery. Jízdní vlastnosti jsou nečekaně dobré. Brzdy, vpředu kotoučové a
vzadu bubnové, dokáží automobil spolehlivě zastavit na bezpečnou vzdálenost
(hodnota brzdné dráhy 45 m při zastavení z rychlosti 100 km/h je u dodávek jedna z
nejlepších). Za příplatek je možné objednat si ABS. Krátké zpřevodování je
výhodné pro městský provoz, na delších trasách je však nutné motor více
vytáčet do otáček a častěji řadit. Průměrná spotřeba v testu dosáhla
příznivé hodnoty 9,5 l/100 km.
Renault Master 2,2 dCi
16V |
Motor |
přeplňovaný vznětový 2,2 l
V4 16V |
Největší výkon |
66 kW (90 k) při 3650 ot/min |
Točivý moment |
260 Nm při 1750 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4888 × 1990 × 2249 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1747/1053 kg |
Objem nákladového prostoru |
8 m3 |
Objem palivové nádrže |
70 l |
Maximální rychlost |
135 km/h |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
9,5 l/- l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
545 000 Kč (bez DPH) |
Veškeré
údaje jsou platné
k 15. červnu 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr: Ať již svůj Renault Master využijete k jakémukoli účelu, jistě oceníte
vysokou užitnou hodnotu, maximální praktičnost, pohodlí a uživatelskou
přívětivost. Přitom cena za testované provedení není nikterak nadsazená: 545 000
Kč (bez DPH). Základní výbava zahrnuje posilovač řízení, otáčkoměr či kotevní
úchyty v nákladovém prostoru.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb