H o n d a X L 6 5 0 V
T r a n s a l p E D
Horský vůdce
Nový Transalp XL 650V má za sebou více než
desetiletou oporu v podobě úspěšného vývoje a prodeje starších sourozenců XL
600V. Ti se příznivcům tzv. Rally Touringu zakousli jak se patří pod kůži a stali
se neodmyslitelnou stálicí evropského trhu. Transalp byl poprvé představen v roce
1987 a konstrukčně vychází ze strojů typu enduro, vyvíjených speciálně pro
dálkové závody a rallye. Patřil vždy mezi oblíbené víceúčelové cestovní
motocykly střední velikosti. Ale teprve čas ukáže, jestli se také novému transalpu
podaří navázat na započaté úspěchy. Jak se zdá, má k tomu ty nejlepší
předpoklady.
Poslední velkou změnu prodělal transalp v roce 1994.
Jeho tvar se stal štíhlejším a aerodynamičtějším a ovládací prvky byly
zdokonaleny s cílem zlepšení celkového pocitu z jízdy. Nyní, šest let po poslední
velké změně, přichází Honda s jeho kompletní proměnou v oblasti výkonu, vzhledu,
ovládání a bezpečnosti v souladu s nejnovějšími trendy. Vývojáři se soustředili
na vylepšení aerodynamických tvarů kapotáže, která nyní poskytuje dokonalejší
ochranu proti větru. Změny prodělala také pohonná jednotka, u které byl zvětšen
zdvihový objem kvůli vyššímu výkonu. Značné úsilí bylo také vynaloženo na
snížení hmotnosti a centralizaci těžiště z důvodu zlepšení ovladatelnosti.
Co se týče celkového designu kapotáže, její úzká
silueta trochu připomíná letícího ptáka se staženými křídly a působí opravdu
pěkným dojmem. Je integrována do rámu a spolu s novými prvky v podobě větrného
štítku, otvory po stranách a nově tvarovanou nádrží s hlubším vybráním pro nohy
poskytuje jak jezdci, tak spolujezdci dostatečnou ochranu proti větru. Širší přední
část vyúsťuje přes pohodlné široké sedlo do zadní části s aerodynamicky
tvarovaným krytem, do kterého je zapuštěno koncové světlo s multireflektorem. Nové
jsou také držáky stupaček z hliníkového odlitku. Za nápadný a velmi praktický lze
dále považovat široký zadní nosič, který jezdci ocení především při cestě na
delší vzdálenosti.Velmi originálním dojmem působí také dvojice předních
směrových světel, zapuštěných do bočnic plastové kapotáže. Ovládací prvky jsou
přehledné a plně dostačující pro dálkové cestování. Přední velký světlomet
je plastové konstrukce a díky tomu je jeho hmotnost nyní nižší. Pro dosažení
lepší svítivosti je vybaven moderním čirým plastovým krytem. Konečně, stejně
jako ostatní aktuální modely od Hondy, disponuje nový transalp zabezpečovacím
systémem H.I.S.S., který vždy požaduje jen originální elektronicky kódovaný
klíček zapalování. Případná krádež je tak značně eliminována.
Motor (zvuk), kapalinou
chlazený vidlicový dvouválec, který poháněl starší modely, si získal zaslouženou
chválu. Mezi hlavní přednosti jeho následníka patří slušný výkon, točivý
moment a v neposlední řadě hladká a klidná akcelerace. Důležitým parametrem,
který stojí podle výrobce za povšimnutí, je dlouhodobá spolehlivost. Hlavním
konstrukčním rysem je konfigurace hlav válců, které disponují dvěma svíčkami a
třemi ventily na válec. Toto provedení má za následek především účinnější
spalování a menší spotřebu paliva, ale také lepší akceleraci. O snížení
primárních vibrací se stará klikový hřídel se dvěma navzájem pootočenými čepy.
Motor nyní objemově zvýšený na 647 cm3 poskytuje maximální výkon 40 kW (55 k).
Podle výrobce však nebylo zvýšení objemu ani tak snahou přiblížit motocykl
silnější kategorii, ale především touhou po dostatečné pružnosti při plném
zatížení se spolujezdcem. Zdvihový objem byl zvýšen o 64 cm3, což se projevilo
především ve zvýšení výkonu o 5 k a nárůstem kroutícího momentu v nízkých a
středních otáčkách.
Honda XL 650V Transalp
ED |
Motor |
kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec
do V 599 cm3 rozvod SOHC/6V |
Největší výkon |
40 kW (55 k) při 7500 ot/min |
Točivý moment |
56 Nm při 5500 ot/min |
Kompresní poměr |
9,2:1 |
Vrtání × zdvih |
79 × 66 mm |
Převodovka |
pětistupňová |
Rám |
dvojitý kolébkový |
Přední vidlice / zdvih |
teleskopická 41 mms předsunutou osou/ 200 mm |
Zavěšení zadního kola |
Pro-Link s možností seřízení kompresního
útlumu / 172 mm |
Pneumatiky vpředu / vzadu |
90/90-R21 / 120/90-R17 |
Brzdy vpředu / vzadu |
dvoukotoučová dvoupístková 256 mm /
jednoduchá kotoučová 220 mm |
Vnější rozměry |
2257 × 922 × 1318 mm |
Světlá výška |
192 mm |
Sekundární převod |
řetěz |
Hmotnost |
191 kg |
Maximální rychlost |
170 km/h |
Objem palivové nádrže |
19 l |
Rozvor kol |
1501 mm |
Výška sedla |
843 mm |
Průměrná spotřeba paliva |
6,0 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
275 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 2. lednu 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
|
|
|
Podvozek se vyznačuje dvojitým kolébkovým rámem
vyrobeným z kompozitních trubek čtyřhranného průřezu. Transalp je motocykl určený
především k cestování v náročnějším terénu, který se při cestách za
dobrodružstvím musí často překonávat. Za vydařené lze považovat pneumatiky s
duší, které se vyznačují unikátním dvojúčelovým dezénem běhounu, jež
podávají excelentní výkon při vysokých rychlostech. My jsme v našem testu
neponechali nic náhodě a tomuto kultovnímu stroji věnovali náležitou pozornost. Jako
cíl naší cesty jsme zvolili šumavské hvozdy, kde byl dostatek příležitostí
vyzkoušet kvality transalpu. Nutno říci, že při plném obsazení dvou jezdců a
naložení mu průjezd kopcovitého terénu nečinil žádné problémy. V horských
stoupáních a zatáčkách nás překvapila lehkost a snadnost jízdy i při potřebném
náklonu. Ani neasfaltové cesty v lehčím terénu mu nijak nevadily. Jen plné obsazení
bylo již znát a jízda vyžadovala větší soustředění. Při jízdě na rovných
úsecích se motocykl také nenechá zahanbit, ale je samozřejmostí, že odpor vzduchu
je u tohoto typu stroje trochu znát. Výrazným znakem cestovních motocyklů je komfort
a pohodlí cestování na delší vzdálenosti a toho je transalp příkladem. V
redakčním testu jsme najeli 924 km při průměrné spotřebě 6 l/100 km a nutno
říci, že nás motocykl příjemně překvapil především svou ovladatelností a
velice pružnou pohonnou jednotkou.
Transalp je motocykl určený především jezdcům s
dobrodružným duchem, kteří cestují na delší cesty na motocyklech často i do
končin, kde pojem kvalitní silnice je jen záležitostí pouhého snění. V našich
krajích to často platí dvojnásobně a tak si myslím, že transalp a cestovní endura
obecně mají u nás jednoznačně zelenou. Pro našince je však důležitým aspektem
cena. Ta činí u testovaného modelu 275 000 Kč a dá se k ní říci jen tolik, že je
srovnatelná s cenami konkurenčních strojů v této třídě.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička