V W T r a n s p o r t e r A
l l s t a r 2 , 5 T D I
Vůz mnoha tváří
Transporter je příkladem užitkového automobilu,
jenž svými parametry a širokou škálou provedení dokáže nabídnout své služby
snad každému. Dlouholetá tradice a zkušenosti z výroby jsou znát. Transporter se v
průběhu let stal špičkou ve své třídě a ani u nejnovější generace tomu není
jinak.
Design:
VW Transporter patří mezi vozy se spíše střízlivým a nadčasovým stylingem. Je
evidentní, že jeho přednosti jsou - ostatně stejně jako u konkurentů - trochu někde
jinde. To však neznamená, že by takový automobil nemohl vzbuzovat v některých
aspektech naši pozornost. Nikoho nepřekvapí, že u transporteru najdeme typickou
černou mřížku chladiče se stříbřitým logem VW, která nezapře svoji
sounáležitost s ostatními aktuálními modely značky. U námi testované verze Allstar
nás navíc, co se vzhledu týče, potěšil přední ochraný rám, který již dost
mohutné přídi přidal ještě více na robustnosti. O jeho ochranném významu však
můžeme polemizovat. Na druhou stranu velmi prakticky působí dvouramenná zpětná
zrcátka s velkou zornou plochou. Ty velice usnadňují sledování dění kolem kabiny.
Za povšimnutí stojí také zajímavě tvarované světlomety, které mají v oblasti
blikačů boční výčnělky pro lepší viditelnost. U námi testované verze s
kratším rozvorem (2920 mm) potěší dveře s velkým úhlem otevírání. Do prostorné
kabiny je tak velmi snadný přístup. Tomu napomáhá i dostatečně nízko položený
schůdek až za přední nápravou, samozřejmě po obou stranách. Přístup k druhé
řadě sedadel také není žádným problémem. Do strany se otevírající mohutné
dveře usnadní nástup i tomu nejnáročnějšímu spolujezdci. Navíc si lze za
příplatek pořídit ještě jedny na levou stranu. Celkově vůz působí velmi
kultivovaným dojmem bez zbytečných výstřelků extravagance. Drží se spíše léty
osvědčených koncepcí, mezi které patří co nejlepší využitelnost prostoru a s
tím související dopravní výkony.
Interiér: Po usednutí do vozu nás v prvé řadě upoutala velikost vnitřního prostoru.
Oproti konkurenci má transporter jednoznačně navrch. Díky vyššímu usazení v
kabině je dostatečný výhled všemi směry. Bez větších problémů si tak rychle
zvyknete na větší rozměry vozu. Na celkové pohodlí mají nemalý vliv mimo jiné
pohodlná sedadla s bočními opěrkami rukou. V námi testované verzi bylo celkem pět
míst k sezení, v druhé řadě však již byla sedadla rozdělena v poměru dva ku
jedné. Potěšitelným faktem je, že se vzadu nezapomnělo na opěrku hlavy pro
každého cestujícího. V interiéru vyhrává praktičnost nad elegancí. Všechny
ovládací prvky jsou intuitivní a dobře padnoucí do ruky. Velmi pěkně působí
modré podsvícení přístrojů, jež nijak nedráždí oči. Jedinou výhradu máme k
dosti "utopené" ruční brzdě. K jejímu úplnému uchopení je třeba dosti
velkého náklonu do strany. Poněkud zarážejícím faktem je i ta skutečnost, že v
základní výbavě vozu, jenž je primárně určen na delší vzdálenosti, chybí
airbag řidiče. To však lze promptně vyřešit jeho objednáním z příplatkové
výbavy. V té můžete dostat také např. klimatizaci, zmíněný ochranný rám nebo
tmavé fólie na skla. V námi testovaném provedení Allstar je v základu druhý
výměník topení, příprava pro rádio a elektricky ovládaná vnější zpětná
zrcátka. Kvalitní a velmi výkonná je topná a větrací soustava. Ložný prostor je
od prostoru kabiny oddělen zabudovanou přepážkou a začíná dle provedení na 3,4 m3.
Za praktickou lze také považovat pryžovou krytinu podlahy celého vozu, která je tak
snadno udržovatelná.
VW Transporter Allstar
2,5 TDI |
Motor |
přeplňovaný vznětový 2,5 l
V5 10V |
Největší výkon |
75 kW (102 k) při 3500 ot/min |
Točivý moment |
250 Nm při 1900-2300 ot/min |
Pohon |
přední + připojitelný 4×4 |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4707 × 1840 × 1940 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1712/988 kg |
Objem nákladového prostoru |
3,4 m3 |
Objem palivové nádrže |
80 l |
Maximální rychlost |
157 km/h |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
6,8 l/6,5 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
961 730 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 9. únoru 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
|
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Náš transporter byl vybaven přeplňovaným vznětovým pětiválcem o objemu
2,5 l a výkonu 75 kW (102 k) při 3500 ot/min. Motor nevyniká dle očekávání
žádným převratným zrychlením, ale disponuje především dostatečnou pružností ve
všech režimech otáček. Součástí sériové výbavy všech transporterů je
pětistupňová manuální převodovka. Pro všechny varianty je nabízen volitelně
spustitelný systém pohonu všech kol Syncro. Pohon všech kol zvyšuje především
bezpečnost jízdy a průchodnost vozu v terénu. Zásluhou rozložení hnací síly se
také výrazně zlepšuje směrová stabilita. Za velmi uspokojivou lze považovat v testu
naměřenou kombinovanou spotřebu 6,8 l/100 km. Palivová nádrž pojme 80 litrů nafty.
Nezanedbatelnou devízou na cestách jsou kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech,
jež se u vozu této kategorie určitě neztratí. Automobil má výborné jízdní
vlastnosti. Nechce se ani věřit, že se jedná primárně o užitkový vůz. I v
případě, že nepoužíváte systém Syncro a hnací síla závisí pouze na přední
nápravě, vůz v zatáčkách netrpí nedotáčivostí. Na vyvážené jízdě se jistě
podílí také nemalou měrou naladění podvozku s nezávislým zavěšením kol vpředu
i vzadu. Někoho by snad mohl odradit dosti znatelný hluk v kabině, ale na druhou stranu
na vznětový pětiválce tohoto ražení je to zcela adekvátní projev.
Závěr:
Díky dlouholeté tradici a velkému množství dodávaných variací nelze od VW
Transporter očekávat nic jiného než úspěch. Když se přidají faktory jako velice
slušný podvozek a s tím související prostorové dispozice, či osmiletá záruka na
korozi, moc důvodů ke kritice nezbývá. Cena námi testovaného vozu se díky
zvláštní výbavě vyšplhala až na 961 733 Kč (bez DPH).
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička