R e n a u l t T h a l i a 1
, 4 R T
Rodinný pomocník za rozumnou cenu
O jisté zpestření v nabídce automobilů na českém
trhu se postarala automobilka Renault. Od nového roku se v řadách jejích výrobků
objevil malý sedan thalia, jenž svou koncepcí představuje velice příznivý poměr
užitné hodnoty a ceny. To je skutečnost, kterou našinec velice rád slyší. Ne
náhodou automobilka vyrazila právě s thálií na trhy střední a východní Evropy.
Design:
Základním stavebním prvkem pro tento vůz nižší střední třídy se stal oblíbený
hatchback Renault Clio druhé generace - shodné prvky odhalíte na první pohled. Není
taky divu, když si novinka vypůjčila od svého sourozence podvozek s rozvorem 2472 mm a
převážnou část přídě, středního dílu karosérie a interéru. Thalia ale není
zas tak horkou novinkou, jak se zdá. Celá výroba probíhá v tureckém městě Bursa
už nějaký ten pátek a prodávána je pod označením Clio Symbol. Je o něj takový
zájem, že by byl opravdu hřích nenabídnout vůz i na trzích střední Evropy.
Renault však před uvedením sedanu do našich zeměpisných končin provedl řadu
modernizací, především s ohledem na aktivní a pasivní bezpečnost. Oproti cliu má
thalia úplně novou záď. Ta byla prodloužena o 378 mm a dostala stupňovitý tvar.
Celková délka vozu tak vzrostla na 4150 mm z 3773 mm u modelu clio. Z úsporných
důvodů byla použita zadní dvojice dveří z hatchbacku. Od toho se odvíjí poněkud
neforemné ztvárnění zádě, kde je ve třetím sloupku patrná poměrně rozměrná
plechová plocha. Zkosení dveří také mírně ztěžuje nasedání vyšším jedincům.
Ovšem v rámci mnoha kompromisů, ať už konstručních či finančních, zvolili
technici určitě nejoptimálnější možné řešení. Co však ocení hlavně našinec,
je zavazadlový prostor. Ten má velkorysých 510 l a je plně srovnatelný s vozy o
třídu výše. Jedinou nevýhodou je menší vstupní otvor, kterým se špatně
nakládají rozměrnější předměty (například těžší přepravky).
Interiér: Vnitřní výbava automobilu nás v této třídě příjemně překvapila.
Thalia je dodávána ve dvou úrovních výbavy, a to pod označením RN a RT. Ty se
liší nejen vnitřní výbavou, ale i nabízenými motory. K dispozici jsou dva agregáty
o objemu 1,4 l. Slabší o výkonu 55 kW a silnější 72 kW s šestnáctiventilovou
technikou. Naše redakce měla k testu zapůjčený vůz v komfortnějším provedení RT,
avšak se slabší pohonnou jednotkou. I u nejlevnější verze RN jsou v základní
výbavě montovány dva airbagy. Náš vůz byl navíc vybaven příplatkovými prvky,
mezi nimiž nechyběly boční airbagy, manuální klimatizace, kola z lehkých slitin,
metalíza či systém ABS. Ovládací prvky vozu jsou umístěny efektně a přehledně.
Někoho by snad jen mohlo zmást netypické umístění spínače vyhřívání oken na
levé straně. Jednoznačné plus si u nás získalo ovládání audio soustavy z volantu,
jež je ostatně typické i pro ostatní vozy Renault. Poněkud fádně působí
vybarvení a použití šedivých plastů interiéru, ale pravdou je, že v této třídě
se spíše hraje na efekt než na krásu, a proto to nepovažujeme za nedostatek. Na
druhou stranu je dílenské zpracování na vysoké úrovni. Dlouháni vzadu najdou
dostatek místa na hlavu, ovšem v prostoru kolen musí počítat s jistým omezením.
Jistě však ocení třetí samonavíjecí pás a řidič naopak zploštělou středovou
opěrku hlavy.
Motor a jízdní vlastnosti: Jak již jsem uvedl výše, náš vůz byl vybaven slabším z dvojice
nabízených 1,4 l motorů, a to o výkonu 55 kW (75 k) při 5500 ot/min. Maximálního
točivého momentu 114 Nm dosahuje při 4250 ot/min. Pětistupňové manuální
převodovce by slušelo přesnější řazení jednotlivých rychlostních stupňů.
Ačkoli motor nepatří konstrukčně k těm nejmladším, má slušný zátah, patrný
tak kolem 4000 ot/min. Do této hranice je relativně dobře utlumen jeho zvuk. S vyšší
rychlostí (zhruba 140 km/h) na pátý rychlostní stupeň hlučnost stoupá. Co se týče
jízdních vlastností, tak jsme byli spokojeni s posilovačem řízení a s účinkem
ABS. Také reakce na sešlápnutí plynu byla patřičně razantní. Avšak utlumení
podvozku by mohlo být lepší a pérování by nemuselo být tolik měkké. Při
průjezdu zatáčkou se vůz dosti naklání a je mírně, ne však kriticky
nedotáčivý. Celkově však lze říci, že tímto neduhem trpí více automobilů této
kategorie a při klidné plynulé jízdě a na našich silnicích může mít měkčí
pérování své výhody. Jízdními vlastnostmi je vůz v jistých situacích
srovnatelný kupříkladu s Daewoo Lanos. Největším problémem, který však byl
záležitostí jen testovaného vozu, bylo použití nevhodného rozměru zimních
pneumatik 175/70 R14 oproti standardním 175/65 R14. I takto nepatrný rozdíl v profilu
pláště způsobil, že kolo při větším obsazení, či při mírném náklonu dřelo
o uchycení zadního lapače nečistot. I přes tyto menší neduhy jsme byli s
automobilem celkově spokojeni, především díky nečekaně uspokojivému jízdnímu
komfortu v této kategorii při jízdách na delší trati. Průměrná kombinovaná
spotřeba v testu činila 8 l/100 km.
Renault Thalia 1,4 RT |
Motor |
zážehový 1,4 l V4 8V |
Největší výkon |
55 kW (75 k) při 5500 ot/min |
Točivý moment |
114 Nm při 4250 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4150 × 1639 × 1417 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
940/520 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
510 l |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Maximální rychlost |
170 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
12,1 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
8,0 l/7,1 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
321 900 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 30. březnu 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
|
|
|
Závěr: Renault Thalia je bezpochyby vítaným zpestřením trhu v segmentu levných
rodinných vozů. Český zákazník jistě tuto skutečnost ocení, avšak situaci thalii
zkomplikuje Škoda Fabia v provedení sedan, a to nejen svými kvalitami, ale i
preferencí značky Škoda českými zákazníky. I tak Renault věří, že do konce roku
prodá asi 1200 těchto vozidel. Cena testovaného automobilu v základním provedení
činí 321 900 Kč. Zákazníkům je poskytována dvanáctiletá záruka na
neprorezivění karoserie.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička