T o y o t a R A V 4 2 , 0
5 D
Stylově do přírody
Japonské automobily zrají jako víno: každý jejich
vylepšený model je více a více přibližuje vkusu evropských zákazníků. Stejně
tomu tak je i u Toyoty RAV4, jejíž nová generace přinesla změny vzhledu, pohonných
jednotek a dalších prvků.
Design:
Dynamické vzezření a výrazné tvary karoserie dávají hned na první pohled najevo
orientaci automobilu na využití v rámci volného času. Povedené jsou rozměrné
přední světlomety, mohutný přední nárazník, obsahující mlhové světlomety a
směrové ukazatele, svalnaté blatníky a náhradní kolo umístěné na pátých
dveřích.
Interiér: Vnitřní prostor, který je stejně jako vnějšek vozu proveden ve značně
sportovním duchu, vyniká kvalitním zpracováním a výběrem prvotřídních
materiálů (potahy, plasty). Testovaný automobil byl v pětidvéřovém provedení, a
tak přístup na všechna sedadla byl zcela bezproblémový. Pochvalu si zaslouží
dostatečné množství odkládacích přihrádek (mimo jiné i na brýle ve stropním
panelu). Moc se mi líbil sportovní tříramenný volant i do ruky padnoucí příjemná
hlavice řadicí páky. Zavazadlový prostor o základním objemu 400 l postačuje k
uložení běžných zavazadel, přičemž posunutím zadních sedadel vpřed (až o 15
cm), popřípadě jejich sklopením či úplným vyjmutím jej lze ještě zvětšit.
Šikovným detailem pro zapomnětlivé je systém, jenž vůz po jeho opuštění po
několika sekundách samočinně uzamkne.
Motor a jízdní vlastnosti: Zkoušené vozidlo bylo vybaveno silnějším z dvojice nabízených agregátů,
zážehovým dvoulitrem se čtyřventilovou technikou a variabilním časováním ventilů
VVT-i. Ten disponuje výkonem 110 kW (150 k) při 6000 ot/min a točivým momentem 192 Nm
při 4000 ot/min. Mimořádně pružný motor je při nízkých otáčkách velice tichý
a kultivovaný, díky kratšímu zpřevodování však při dálničních rychlostech
vydává značný hluk. Právě sportovní převody a také stálý pohon všech čtyř
kol (který je bezpochyby bezpečnějším řešením než pohon samočinně
přiřaditelný, jako u konkurence) nepříznivě ovlivňují spotřebu paliva, která v
testu dosáhla 11,8 l/100 km. Ovládání vozidla je snadné, jen spojkový pedál jde
více ztuha a posilovač řízení by mohl být méně účinný při vyšších
rychlostech. Větší světlá výška než u osobních automobilů, pohon všech kol a
diferenciál s omezeným prokluzem zabezpečují této toyotě dobré jízdní vlastnosti
za nepříznivých adhezních podmínek (déšť, sníh, kluzko) a rovněž umožňují
průjezd i hodně špatných cest, ale o jízdě ve středně těžkém či dokonce
těžkém terénu nemůže být ani řeč. Většině zákazníků však tyto schopnosti
bohatě dostačují. K celkově sportovně laděnému vozu sice patří tužší podvozek,
myslím si ale, že by konstruktéři měli přihlédnout k faktu, že RAV4 má zdolávat
i špatné cesty a odpružení a tlumení pozměnit na trochu komfortnější, aby
cestující necítili každou nerovnost doslova na vlastní kůži.
Toyota RAV4 2,0 5D |
Motor |
zážehový 2,0 l V4 16V |
Největší výkon |
110 kW (150 k) při 6000 ot/min |
Točivý moment |
192 Nm při 4000 ot/min |
Pohon |
stálý 4×4 |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4125 × 1695 × 1660 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1240/410 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
400 l |
Objem palivové nádrže |
57 l |
Maximální rychlost |
185 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
11,8 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
11,8 l/8,8 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
835 900 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 12. únoru 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
|
|
|
Závěr: Toyota RAV4 je ideálním vozidlem pro volný čas. Silný motor, stylový
design a praktičnost vyvažují vyšší cenu, která u pětidvéřové verze činí 835
900 Kč. Základní výbava zahrnuje ABS, dva airbagy, nárazníky a kliky dveří v
barvě karoserie, posilovač řízení, elektrické ovládání předních oken,
centrální zamykání s dálkovým ovládáním, vyhřívaná elektricky nastavitelná
vnější zpětná zrcátka, výškově stavitelný volant i sedadlo řidiče, manuální
klimatizaci, přední mlhovky, roletu zavazadlového prostoru a střešní lišty.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb