N i s s a n M i c r a 1 , 0
C o m f o r t 5 D
Městský expres
Toto přirovnání mi přišlo nejčastěji na mysl v
Nissanu Micra, když jsem plul ladnými kličkami v ponuré realitě dopravy pražského rána.
Mezi nemohoucími koráby blahobytu jsem si připadal jako řidič francouzského TGV, jenž
chytil na návěstí zelenou. Po omlazovací kůře pro tento modelový rok je nynější
micra nejen hezčí, ale i technicky vyspělejší. Aktuální verze bude v nabídce
Nissanu až do roku 2002, kdy se chystá představení nové generace tohoto sympatického
vozítka. Jak už název sám napovídá, nemůžete čekat žádného velikána, ale do přeplněného
městského provozu budete stěží hledat lepšího společníka.
Design:
I když od představení první micry v roce 1992 uplynul už nějaký ten pátek, vůz má
po faceliftu stále co nabídnout. Designéři šli s dobou, a tak se vůz dočkal například
nových předních světlometů s čirou optikou a "mračítky", či výraznější
tváře přední masky, k níž se hlásí všechny nové modely Nissanu. Určité
modifikace se dostalo také světlometům na zádi a nyní výše položené brzdové svítilně,
která je tak v mírném zákrytu efektního spoileru. Jistých estetických změn dostály
i boční lišty a zadní otevírání zavazadelníku. Nyní zaoblenější zadní stírač
je montován do všech verzí. Po inovacích působí micra dojmem nižšího a širšího
vozu. Ten i přes jisté stáří díky novým změnám jistě upoutá pozornost i těch,
pro něž je estetický dojem z automobilu velmi důležitý.
Interiér: Uvnitř námi testovaného vozu nás upoutalo především barevné provedení
plastů použitých u přístrojové desky a potažení volantu v barvě vozu. Testovaný
model Comfort v barevném provedení "lávově červená" vypadal opravdu efektně.
Někdo by sice mohl namítat, že poněkud větší volant kazí vzhled interiéru, ale co
se ovládání vozu týče, nemohu nic namítat. Poněkud stroze vypadají výplně dveří,
na druhou stranu jejich plastové kapsy mají i výlisy na láhev s nápojem. Většina
bezpečnostní výbavy a doplňků je za příplatek. Zkoušená verze měla navíc airbag
řidiče a posilovač řízení. Za velice slušnou lze považovat audiosoustavu Sony
CDX-400R, pod jejímž odklápěcím panelem je ukryt cd přehrávač. Veškeré ovládací
prvky jsou přehledné a lehce dosažitelné. Jen začínajícím jezdcům by mohla dělat
drobný problém absence otáčkoměru a indikace zapnutých světel. V případě
automatické převodovky samozřejmě první výhrada ztrácí na smysluplnosti. Dle očekávání
skromný zavazadlový prostor disponuje nákupním objemem 206 l. Vozu by také slušelo
otevírání víčka palivové nádrže a zavazadlového prostoru z místa řidiče.
Motor a jízdní vlastnosti: V našem voze byla namontována nejslabší ze tří dodávaných pohonných
jednotek, a to o objemu 1,0 l. Tento čtyřválec disponuje skromnými 44 kW(60 k) při
6000 ot/min. Maximální točivý moment činí 80 Nm. při 4000 ot/min. Já osobně bych
zřejmě volil zážehovou "jedna-čtyřku" nebo vznětový motor 1,5 D s vyšším
výkonem a automatickou převodovkou CVT. Litrový motor však nelze odsuzovat, i přes svůj
nižší výkon je v městské aglomeraci spolehlivým tahounem. Jeho hlavní síla je především
v prudkém nástupu při rozjezdu a jízdy tak do 100 km/h. Vyznačuje se klidným a
plynulým chodem. Použita je šestnáctiventilová technika s rozvodem DOHC, konstrukčně
vycházející s předchozí řady. Manuální převodovka je přesná a nevymyká se
nijak od standardu v této třídě, nicméně vzhledem k určení vozu především do města
bych opět doporučil spíše automatickou převodovku CVT i za cenu vyšší spotřeby.
To však jen v případě, že vaše auto nepoužíváte pro jízdu ve městě zároveň
jako alternativní doplněk k posilovně. Vůz má poměrně dobré jízdní vlastnosti. Při
jízdě kupříkladu po dlažbě ale díky tužšímu nastavení nabízí menší komfort.
Samozřejmě od něho nemůžete očekávat sportovní výkony - o tom svědčí i
sedadla, která vás v zatáčkách příliš nepodrží. U testovaného vozu nebyl
namontován brzdový systém ABS, jehož absenci jsme však při brzdění nijak zvlášť
nepociťovali. Pro váš klid při jízdě je však výrobce schopen za příplatek dodat
ABS i do vozu s tímto motorem. Naměřená průměrná spotřeba činila 6,3 l/100 km.
Nissan Micra 1,0 Comfort
5D |
Motor |
zážehový 1,0 l
V4 16V |
Největší výkon |
44 kW (60 k) při 6000 ot/min |
Točivý moment |
80 Nm při 4000 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s
ručním řazením |
Vnější rozměry |
3746 × 1595 × 1440 mm |
Pohotovostní/užitečná
hmotnost |
845/495 kg |
Objem zavazadlového
prostoru |
206 l |
Objem palivové
nádrže |
42 l |
Maximální rychlost |
150 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
15,5 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
6,3 l/5,6 l (na 100 km) |
Základní cena
testovaného modelu |
282 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 23. březnu 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
|
|
|
Závěr: Nissan Micra v novém provedení je podle mého názoru určen primárně mladým
jezdcům a ženám-řidičkám. Ty si získá především líbivým vzhledem, snadnou
ovladatelností a v neposlední řadě také velice slušným přehledem o dění kolem
vozu. Ať už vás micra inspiruje jako nevšední dárek pro milované, nákupní taška,
či dokonce alternativa rodinného vozu, pak vězte, že cena u třídvéřové verze s
manuálním řazením začíná na 259 000 Kč. Námi testovaná pětidvéřová verze s
airbagem řidiče a posilovačem řízení přijde na 282 000 Kč.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička