F i a t B r a v a 8 0
S X 1 6 V
Přátelské auto
Po všech stránkách přívětivý automobil Fiat Brava
mne velice zaujal a potěšil.
Design:
Brava je spíše nenápadný a po vzhledové stránce konzervativní vůz. Sympaticky
oblé linie jeho líbivé karoserie jako by jej činily opticky větším než ve
skutečnosti je.
Interiér: Nadprůměrný prostor pro cestující (včetně dostatku odkládacích míst) a
přátelský design jsou hlavními devízami interiéru. Výtečná jsou rovněž
příjemně měkčí, anatomicky tvarovaná sedadla s dostatečně dlouhým sedákem a
dobrým bočním vedením. Ocenil jsem dílenské zpracování na rozumné úrovni.
Objemný zavazadelník (v nižší střední třídě nadprůměrný) pojme až 380 l
nákladu. Nevýhodou je ale pouze dojezdové rezervní kolo.
Motor a jízdní vlastnosti: Testovaný nejslabší motor, který lze pod kapotou bravy nalézt, je možné
charakterizovat jako velmi solidní základ. Čtyřválec o objemu 1,2 l se
čtyřventilovou technikou se rád nechá vytáčet a výrazněji ožívá po
překročení hranice 4000 ot/min (což doprovází příjemný, bručivě zvonivý
zvukový projev), ale vyniká i dostatečnou pružností v nižších otáčkách. Vůz s
tímto agregátem disponuje až nečekanou dynamikou. Pochválit musím taktéž účinné
brzdy s rychlým nástupem. Naladění podvozku je spíše komfortní, což přispívá k
pohodlí cestujících. Druhou stranou mince je sice výraznější náklon v
zatáčkách, ovšem brava i přes něj bezproblémově drží stopu. Ačkoli byl při
testování využíván sportovnější styl jízdy, spotřebu se podařilo udržet na
hodnotě 7,4 l/100 km.
Fiat Brava 80 SX 16V |
Motor |
zážehový 1,2 l V4 16V |
Největší výkon |
60 kW (82 k) při 5500 ot/min |
Točivý moment |
113 Nm při 4250 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4190 × 1740 × 1410 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1040/530 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
380 l |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Maximální rychlost |
173 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
13,0 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
7,4 l/6,9 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
349 900 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 20. listopadu 2000. |

|
|
|
Závěr: Stejně jako celý automobil, je i cena Fiatu Brava vcelku příjemná - činí
349 900 Kč, přičemž v základní výbavě naleznete airbag řidiče, posilovač
řízení, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, posilovač řízení,
autorádio, dělené zadní sedadlo, centrální zamykání, elektricky ovládaná
přední okna a atermická skla.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb
F i a t B r a v a J T D
1 0 5 E L X
Úsporná
a kultivovaná
Druhá možnost vyzkoušet Fiat Brava přinesla -
stejně jako v tom prvním případě - velice pozitivní dojmy.
Nadčasový design, u zkoušeného vozu doplněný
nevšední barvou laku karoserie přináší tomuto spíše nenápadnému automobilu
atraktivitu zejména pro zákazníky, kteří preferují funkčnost a radost z jízdy
před okázalostí vzhledu. Já jsem u bravy asi nejvíce ocenil dílenské zpracování
na přijatelné úrovni (italským vozům bývá vždy vytýkáno), přesné řazení
prostřednictvím příjemné řadicí páky a výborná sedadla. Testovaný vůz byl
poháněn vynikající přeplňovanou vznětovou jednotkou JTD o objemu 1,9 l s výkonem
77 kW (105 k) dosahovaným při 5500 ot/min a točivým momentem vrcholícím hodnotou 200
Nm při 1500 ot/min. Přitom průměrná spotřeba 6,5 l/100 km je vzhledem k valné
většině jízd pro Praze a s přihlédnutím k zimnímu provozu více než přijatelná.
Moderní agregát se vyznačuje tichým a kultivovaným chodem, do značné míry díky
použití systému Common Rail. Účinné brzdy doplňují výkonný motor. Cena
testovaného modelu činí 499 900 Kč. V základní výbavě je obsažen posilovač
řízení, ABS, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, příprava pro rádio,
hliníková kola, centrální zamykání a elektrické ovládání předních oken a
vnějších zpětných zrcátek, přední mlhovky a airbagy řidiče.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb |
|