T o y o t a A v e n s i s 2
, 0 D 4 D W a g o n
Svižný kombík
"Nic není nemožné…" Tak to je jeden z
hlavních sloganů Toyoty, který zná snad každý. Ale nikdy dříve nebyla tato
reklamní glosa tak výstižná, jako právě nyní, po představení nového avensisu.
Automobil si kromě drobné úpravy zevnějšku získává pozornost především celou
řadou nových motorů.
Design:
Nové kombi dává již na první pohled znát, že prošlo jistou omlazovací kůrou.
Logo koncernu se z přední kapoty přesunulo na mřížku chladiče a světlomety dostaly
novou čirou optiku. Celý koncept, ačkoliv nepatří již k těm nejmodernějším,
dostal tak opět o něco více svěží výraz, který i po letech vyniká bez přebujelé
okázalosti především celkovou uhlazeností a praktičností. Za tradičně výborné
lze považovat dílenské zpracování. Námi testované kombi navíc zdobila efektní
litá kola firmy O.Z. RACING, která však standardem nejsou. Avensis patří skrz naskrz
do špičkové stáje evropských plnokrevníků. V Evropě byl navržen a vyvinut a
výlučně v Evropě se také vyrábí. Zkušenosti jsou znát. Od té doby, co Toyota
ustanovila v Evropě svého prvního distributora, uplynulo již 35 let. V jejich
průběhu bylo na starém kontinentě prodáno více než 4,3 miliónu automobilů této
značky.
Interiér: Předností avensisu byl vždy vnitřní prostor a vysoká praktičnost všech
ovládacích prvků. Pěkným estetickým počinem je obložení z leštěného kovu. Za
velmi příjemné lze dále považovat ovládání rádia z volantu řidiče a elektrické
ovládání předních i zadních oken (u vozů s dvoulitrovým motorem v základní
výbavě). U nového avensisu je u všech modelů palubní počítač, ABS+EDB
(elektronické rozdělení brzdných sil) a čtyři airbagy. Střízlivosti barev
vnitřního interiéru a potahům sedadel také nelze nic vytknout. Tradičně velký
důraz byl kladen na množství rozličných odkládacích prostor. Já osobně bych měl
výhrady jen k poměrně nepohodlným opěrkám hlavy, u nichž jsem za celou dobu testu
nemohl najít tu správnou polohu. Na druhou stranu jsou sedadla poměrně pohodlná a
vynikají dobrým bočním vedením. Jak se patří na správné kombi, hlavní devízou
je zavazadlový prostor. Avensis Wagon nezůstává v tomto ohledu nijak pozadu.
Slušných 530 l lze po sklopení zadních dělených sedadel rozšířit až na
úctyhodných 1000 l souvislého prostoru. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že šest
pytlů cementu nebyl pro avensis žádný problém. Jen při takovéto zátěži musíte
dbát na rovnoměrné rozložení hmotnosti a na správné nahuštění kol.
Motor a jízdní vlastnosti: Pokud se někomu zdá, že nový avensis toho moc nového nenabízí, pak mi
věřte, že první dojem skutečně klame. Pod kapotou nastala opravdová revoluce.
Osobně mohu mluvit jen za mnou testovaný nový turbodiesel D4D s technikou Common Rail o
objemu 2,0 l a výkonu 81 kW(110 k). Ten mne uchvátil především extrémní tichostí a
skvělou akcelerací od nízkých otáček. Samozřejmě že hladina hluku je při běhu
motoru na neutrál vyšší než u benzínového motoru, ale při následné jízdě a
akceleraci je znát podstatný rozdíl oproti jiným vnětovým pohonným jednotkám.
Hlučnost a akcelerace je velice zajímavá, ale našince u kombi a dieselu zajímá
především spotřeba. Vězte, že i ta je potěší. V testu jsme najeli 390 km v
kombinované spotřebě 5,8-7,0 l /100 km. Do značné míry záleží na tom, jaký styl
je vám vlastní. Výrobcem udávaných 6,0 l/100 km se dá v pohodě udržet za
předpokladu, že se s plynem jen tak laskáte a motor příliš nevytáčíte. Pro
řidiče s řidičským průkazem čerstvějšího data nebo pro tzv. vyznavače
"plyn-brzda-ručka" je i sedmilitrová hranice vzdálená neznámá. Nicméně
pro 99 % z nás je směrodatná spotřeba tak kolem 6,8 l /100 km. Objem palivové
nádrže je u všech modelů 60 l. Co se jízdních vlastností týče, vůz nás nijak
zvlášť nepřekvapil. Je srovnatelný s konkurencí v této třídě. Podvozek se
vyznačuje spíše tužším nastavením a automobil při průjezdu zatáček i vzhledem k
své výšce 1500 mm slušně sedí. Svůj díl v jízdních vlastnostech jistě sehrála
i již zmiňovaná litá kola O.Z. RACING. Brzdy mají rychlý nástup a jejich účinek
nepolevuje ani při intezivnějším brzdění. Vzhledem k objemu motoru je vůz vybaven
kotoučovými brzdami na všech čtyřech kolech. Pevně věřím, že vám v dohledné
době budeme moci napsat také o ostatních nových modelových variacích se
zážehovými motory VVT-i.
Toyota Avensis 2,0 D4D
Wagon |
Motor |
přeplňovaný vznětový 2,9 l
V4 16V |
Největší výkon |
81 kW (110 k) při 4000 ot/min |
Točivý moment |
250 Nm při 2000-2400 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4600 × 1710 × 1500 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1355/475 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
530 l |
Objem palivové nádrže |
60 l |
Maximální rychlost |
195 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
11,6 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
6,8 l/6,0 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
785 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 15. lednu 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
|
|
|
Závěr: Nový Avensis Wagon je svým provedením předurčen pro velice širokou škálu
zákazníků. Jeho všestrannost v oblasti vnitřního prostoru a výbavy jen podtrhují
tři motorové varianty. Námi testovaná modelová varianta Wagon ve výbavě Linea Terra
s novým dvoulitrovým dieslovým agregátem D4D začíná na 785 000 Kč. Nový avensis
však můžete mít již za 599 000 Kč, a to v provedení sedan Linea Terra s motorem1.6
l VVT-i.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička