A l f a 1 6 6 3 , 0 V
6 2 4 V S p o r t r o n i c
Elegantní, silná, temperamentní
Vlajková loď italské automobilky Alfa Romeo, sedan
vyšší střední třídy s označením 166 má oproti řadě svých konkurentů značně
sportovního ducha. Dvojnásob to platí v případě testované špičkové verze s
nejsilnějším agregátem.
Design:
Ačkoli v designu vozu můžeme nalézt některé prvky připomínající o rok mladší
sestru Alfu 156, je 166ka sebevědomá a jedinečná. Typicky italské ladné linie a
prolisy karoserie dodávají luxusnímu sedanu sportovní vzhled. Strmě se svažující
příď s tradiční trojúhelníkovou maskou chladiče patřičně zdůrazňuje dynamiku,
stejně tak jako klenutý profil a zkosená záď.
Interiér: Vnitřnímu prostoru věnovali designéři minimálně stejnou péči jako
karoserii. Poskytuje vysoký komfort, jak se slušní na vůz této třídy. Již od
první chvíle máte uvnitř maximálně příjemný pocit, pramenící z ergonomicky
zpracované přístrojové desky, výtečných sportovních předních i zadních sedadel
s bočním vedením, skvělého odhlučnění (což je možná trochu škoda, neboť
neodolatelný zvuk motoru doléhá dovnitř jen velice slabě) a v neposlední řadě
nadbytku prostoru zejména pro nohy). Řidič má ze svého místa dobrý výhled, který
doplňují rozměrná vnější zpětná zrcátka. Lahůdkou je komunikační systém ICS
s pětipalcovým barevným monitorem, umístěným na středovém panelu. Jeho
prostřednictvím se ovládají nejrůznější funkce, jako klimatizace, palubní
počítač, autorádio, zabudovaný telefon GSM a družicový navigační systém.
Objemný zavazadelník (490 litrů) je šikovně koncipován, takže se do něj pohodlně
naskládá řada věcí (a rezervní kolo je přitom plnohodnotné). Jen nakládací hrana
by mohla být níže.
Motor a jízdní vlastnosti: Zkoušený automobil byl vybaven třílitrovým zážehovým
dvacetičtyřventilovým šestiválcem do V v kombinaci se čtyřstupňovou převodovkou
Sportronic s elektronickou řídící jednotkou, umožňující jak automatickou změnu
rychlostních stupňů, tak sekvenční řazení. Přímé řazení (pohybem páky vpřed
a vzad) využijete při divočejší jízdě, zatímco automatický režim vám usnadní
jízdu v zácpách a městském provozu obecně. Navzdory velice vysokému výkonu 166 kW
(226 k) a mohutnému točivému momentu, vrcholícímu hodnotou 275 Nm není spotřeba
paliva (oproti jiným vozům v tomto segmentu) nikterak vysoká. I přes snahu o
sportovní jízdu, většinu jízd v městském provozu, časté studené starty a zimní
podmínky nepřesáhla průměrná spotřeba 14 l/100 km. Jízdní vlastnosti vozu,
postaveného na podvozku Lancie K, jsou báječné. Cestující uvnitř mají potřebné
pohodlí a přitom 166ka sedí jako přibitá i při manévrech, které by s jiným
automobilem při stejné rychlosti byly jen stěží možné. Proto jsou více než na
místě vskutku účinné brzdy. Vyšší pohotovostní hmotnost (1520 kg) není při
řízení znát, v zatáčkách se vozidlo zbytečně nenaklání. Velice pozitivně se
projevuje tuhá karoserie i promyšlená konstrukce obou náprav, přední
lichoběžníkové a zadní víceprvkové (multilink). K dobrým jízdním vlastnostem a
pohodlnému ovládání při jízdě i parkování přispívá přesné řízení se
strmým převodem (jak již je u milánských vozů zvykem) a posilovačem řízení s
variabilním účinkem.
Alfa 166 3,0 V6 24V
Sportronic |
Motor |
zážehový 3,0 l V6 24V |
Největší výkon |
166 kW (226 k) při 6300 ot/min |
Točivý moment |
275 Nm při 5000 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
automatická čtyřstupňová s možností
sekvenčního řazení |
Vnější rozměry |
4720 × 1820 × 1416 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1520/525 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
490 l |
Objem palivové nádrže |
72 l |
Maximální rychlost |
237 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
8,5 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
14,0 l/13,0 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
1 432 500 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 5. únoru 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
|
|
|
Závěr: Alfa 166 je automobilem pro ty, kteří sice potřebují za účelem
reprezentace vůz patřičné velikosti, ale zároveň nechtějí přijít o jedinečné
řidičské zážitky, které skýtá jízda s každou alfou. V porovnání s konkurencí
je příznivá i cena, která u modelu s třílitrovým motorem a převodovkou Sportronic
činí 1 432 500 Kč. Bohatá základní výbava obsahuje ABS + EBD, čtyři airbagy,
elektronické bezpečnostní zařízení, dálkové ovládání centrálního zamykání,
elektrické ovládání oken a vnějších zpětných zrcátek s odmlžováním, přední
mlhovky, autorádio s osmi reproduktory, ostřikovače světlometů, vyhřívaná přední
sedadla s elektrickým ovládáním nastavené polohy a pamětí, volant nastavitelný ve
dvou osách, automatickou klimatizaci, volant a hlavici řadicí páky v kůži, palubní
počítač, slitinová šestnáctipalcová kola s pneumatikami 215/55, xenonové výbojky
ve světlometech, dešťový senzor stíračů či tempomat.
Text: Daniel Srb / foto: Fiat