Y a m a h a X V S 1 1 0 0
A D r a g S t a r
Dokonalý křižník
Na četné hlasy příznivců, toužících po
silnější verzi povedené šestsetpadesátky zareagoval výrobce v loňském roce
uvedením jedenáctistovkové verze. Po slušném úspěchu k ní letos přibyla
robustnější a komfortnější varianta classic. Ta svým pojetím dává ještě více
najevo příslušnost k těžkotonážním křižníkům silnic. Robustnost a
přímočarost nekompromisního stylu a zvuku tak vzbuzuje na tomto kolbišti opravdový
rozruch.
Po designérské stránce působí verze classic opravdu
impozantním dojmem. Marně byste na stroji hledali nějaké plastové imitace. Všechny
chromové části jsou nekompromisně provedeny ve stylu dokonalosti. Za opravdu
vydařenou záležitost lze považovat krásné, čisté linie (u verze classic
hlubších) blatníků. Odvozený classic se odlišuje také šestnáctipalcovým
předním kolem, sice menšího průměru, zato s širším obutím, mohutnějším
předním světlem v chromu a mohutnými kryty přední vidlice. Další změny prodělala
nyní více vzad vytažená řídítka a přetvarovaná typicky umístěná přístrojová
sekce na nádrži. Za třešničku na pomyslném dortu změn a vylepšení lze považovat
pohodlnější sedla a praktické plošinové stupačky, typické pro mohutné cruisery.
Co se pohonné jednotky týče, nabízí Drag Star silný
dvouválcový vzduchem chlazený motor (zvuk) do V o objemu
1063 cm3. Ten dosahuje opravdu slušného točivého momentu a výkonu 85 Nm a 46 kW (62
k). Technické vymoženosti, kterými disponuje, jsou kované písty, nikasil na pracovní
ploše válců nebo karbonizované ojnice. Motor plynule reaguje na vaše požadavky a
nenechá se, jak se na cruiser sluší, zaskočit v žádném režimu otáček. Lze ho
považovat za skutečně spolehlivé a náležitě dunící srdce celého stroje.
Elegantní výfukový systém vyúsťující do dvou nad sebou umístěných chromových
koncovek výfuků produkuje přesně tu míru charakteristického zvuku, která je
požadována. Ani množství vibrací motoru nepřekračuje pomyslnou hranici, která by
mohla být považována za nesnesitelnou. Ačkoliv motocykl nedisponuje vzhledem k
hmotnosti 275 kg a svému stylu přílišným výkonem, bez problémů se ručička
tachometru vyšplhá až na 170 km/h. Osobně si ale myslím, že kdyby jel motocykl
rychleji, bylo by to zbytečné plýtvání výkonem. Za pomyslný, relativně bezpečný
strop vzhledem k odporu vzduchu a brzdění stroje lze považovat 140-150 km/h, a to lze
aplikovat pro cruisery této kategorie obecně. Při jízdě ve dvou bych doporučoval
držet rychlost raději ještě níže.
Jízdní vlastnosti jsou vcelku uspokojivé, a to nelze
říci vždy o každé motorce této třídy. Když se navíc přidá líbivý vzhled,
spolehlivý motor nenáročný na údržbu a sekundární převod v podobě kloubového
hřídele, nejedno srdce nadšence zaplesá. Dlouhý, nízko položený stroj (verze
classic má zvětšený rozvor na 1645 mm) disponuje překvapivě dobrými službami i
při jízdě v zatáčkách. Nízko položené sedlo (690 mm), již výše zmíněné
plošinové stupačky a řazení typu "špička-pata" jsou zárukou dobré
ovladatelnosti pro každého jezdce. Díky nízkému těžišti byla ovladatelnost i přes
vyšší hmotnost vcelku uspokojivá, ale jezdce menší postavy dřina nemine. Na jízdu
na těchto strojích si musíte chvíli zvykat, ale pokud si užíváte krajiny a
vyloženě nespěcháte, lze nějaký ten kus cesty ujet bez větších problémů. Za
opravdu kvalitní lze požadovat kotoučové brzdy, které jsou spolehlivou pojistkou v
nesnázích. Nicméně musíte i tak mít stále na paměti, že nesedláte žádného
střízlíka, který vám zabrzdí na místě.
Yamaha XVS 1100A Drag
Star |
Motor |
vzduchem chlazený dvouválec do V 1063
cm3 rozvod SOHC |
Největší výkon |
45 kW (62 k) při 5750 ot/min |
Točivý moment |
85 Nm při 2500 ot/min |
Kompresní poměr |
8,3:1 |
Vrtání × zdvih |
95 × 75 mm |
Převodovka |
pětistupňová |
Rám |
kolébkový |
Přední vidlice / zdvih |
teleskopická / 140 mm |
Zavěšení zadního kola / zdvih |
kyvná vidlice / 113 mm |
Pneumatiky vpředu / vzadu |
130/90-16 / 170/80-15 |
Brzdy vpředu / vzadu |
dvoukotoučová 298 mm / jednoduchá
kotoučová 282 mm |
Sekundární převod |
kloubový hřídel |
Vnější rozměry |
2465 × 895 × 1095 mm |
Světlá výška |
145 mm |
Hmotnost |
275 kg |
Maximální rychlost |
170 km/h |
Objem palivové nádrže |
17 l |
Rozvor kol |
1645 mm |
Výška sedla |
690 mm |
Průměrná spotřeba paliva |
5,9 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
347 499 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 6. listopadu 2000. |

|
|
|
V průběhu testu jsme najeli s motocyklem kolem 550
km bez sebemenších problémů, či jinak se měnících vlastností. Velmi uspokojivá
kombinovaná spotřeba činila 5,9 l/100 km. Nádrž má motocykl na dostačujících 17 l
a cena námi testovaného modelu činí 347 499 Kč. (XVS 1100 je za 317 781 Kč). XVS
1100A Drag Star-classic je luxusní chopper, který nese pomyslnou vlajku řady Drag Star
v nejvyšší třídě. Je to hlavně stroj pro jezdce, kteří stylem těchto motocyklů
žijí. Mezi konkurenty na trhu patří Suzuki VL 1500 Intruder LC, Kawasaki VN (800,1500)
Classic, Harley-Davidson Fat Boy aj.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička