N i s s a n A l m e r a 1 ,
8 C o m f o r t S e d a n
Honza málem králem
Příjemný automobil od japonského výrobce získal po
faceliftu namísto fádního vzhledu moderně střiženou karoserii. Ale i v ostatních
ohledech vůz oproti předchozí generaci poněkud dospěl.
Design:
Osobitý, až sportovní vzhled nové almery se mimořádně povedl. Asi nejvíce je to
patrné na karosářské verzi hatchback, avšak i u testovaného tříprostorového
čtyřdvéřového sedanu se jedná o velmi líbivé auto. Mohutné vstupy vzduchu k
chladicí soustavě ve tvaru křídel hned vedle elipsovitých předních světlometů s
čirou optikou a dynamický tvar nárazníku evokují dojem dravce. Přestože je zadní
část o poznání střízlivější, ani zde neschází designérská invence. Zejména
zaujmou rozměrné skupinové svítilny.
Interiér: Vnitřní prostor je svěží a vyniká dobrým dílenským zpracováním. Je
zde vidět i značnou nápaditost návrhářů a smysl pro detail. Tyto dvě věci u vozů
japonských automobilek obvykle postrádám. Almera je však šita na míru evropským
zákazníkům. Řidiče patrně na první pohled zaujme výtečně tvarovaný sportovní
volant s optimální tloušťkou věnce, který padne do ruky a vůz se jím přesně
ovládá. V originálně řešené, ale přitom ergonomické přístrojové desce, stejně
jako v celém interiéru, naleznete spoustu odkládacích přihrádek. Novinkou možná
celosvětovou jsou u almery instalované upínací páskové držáky na zavazadla,
přepravovaná mezi předními a zadními sedadly. Praktická je také dvanáctivoltová
zásuvky, umístěná na přístrojové desce, dále háček na pověšení nákupní
tašky před spolujezdcem nebo tajná zásuvka pod držákem nápojů. Spíše tužší
sedadla s dobrým bočním vedením a aktivními opěrkami hlavy jsou konstruována tak,
že na tělo přenášejí jen minimum rázů a vibrací, a to i navzdory nijak plavnému
odpružení. I delší jízdy jsou tak pohodlné. Velká zasklená plocha zaručuje
výborný výhled, dlouhá kapota zajišťuje pocit bezpečí. Oproti předchozímu modelu
automobil při nezměněné hodnotě rozhvoru povyrostl o nějaký ten centimetr všemi
směry, a tak mají cestující vpředu i vzadu dostatek místa. Zavazadlový prostor
nabízí základní objem 460 l, což je v nižší střední třídě nadprůměrná
hodnota.
Motor a jízdní vlastnosti: Zkoušený vůz byl vybaven agregátem o objemu 1,8 l se čtyřventilovou
technikou a variabilním časováním ventilů s výkonem 84 kW (114 k). Tento motor
dokáže vůz pořádně rozhýbat, ovšem pouze tehdy, když se náležitě opřete do
plynového pedálu a necháte pohonnou jednotku vytočit do otáček. Zpřevodování je
totiž dosti dlouhé, a tak při pouhém šimrání akcelerátoru jedete sice úsporně,
ale k tomu nepotřebujete takto objemný motor. Jinak je čtyřválec dosti tichý a jeho
zvuk do interiéru výrazněji proniká až při snaze o sportovní jízdu. Tužší
naladění podvozku umožňuje razantní jízdu, aniž by byl vůz nějak proti. Zárukou
jistých jízdních vlastností i při extrémním jízdním stylu je do značné míry i
víceprvková samonatáčecí zadní náprava Multi-link. Výhradu mám jen k až
příliš citlivému posilovači řízení při dálničních rychlostech (oproti
předchozí generaci byl ale i v tomto učiněn pokrok). Spotřebu se mi podařilo udržet
na hodnotě 8,9 l/100 km.
Nissan Almera 1,8
Comfort Sedan |
Motor |
zážehový 1,8 l V4 16V |
Největší výkon |
84 kW (114 k) při 5600 ot/min |
Točivý moment |
158 Nm při 2800 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4425 × 1695 × 1445 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1160/575 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
460 l |
Objem palivové nádrže |
60 l |
Maximální rychlost |
185 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
11,1 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
8,9 l/7,6 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
490 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 4. prosinci 2000. |

|
|
|
Závěr: Druhá generace Nissanu Almera přinesla významnější změny než bývá u
jiných automobilek mezi dvěma generacemi vozů obvyklé. Tento po všech stránkách
příjemný automobil může být váš s testovanou jedna-osmičkou pod kapotou za 490
000 Kč. V ceně je zahrnuta bohatá základní výbava, zahrnující dva airbagy,
bezpečnostní systém NATS, ABS, EBD + dvoustupňový posilovač brzd, klimatizaci,
nárazníky v barvě karoserie, výškově nastavitelný volant, posilovač řízení,
výškově stavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná přední okna a vnější
zpětná zrcátka, centrální zamykání a dělené (60/40) a sklopné zadní sedačky.
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb (4), Lukáš Růžička (2)