M e r c e d e s - B e n z S p r i
n t e r 3 1 3 C D I
Král užitkáčů
Inovovaný sprinter dále posunul měřítka užitných
vlastností a komfortu v kabině. Především však těží ze skvělých parametrů
motorů CDI.
Úvodem:
Už při testu minulé generace tohoto vozu jsem byl velice spokojen. Tentokrát mi byl k
testu poskytnut automobil, učastnící se "Testu sedmi statečných" při
veletrhu Autotec 2000, a sice v provedení podvozek s nástavbou od firmy KOV Velim.
Nástavba byla vyrobena z dílů speciální sendvičové konstrukce Aluvan, které mají
izotermické vlastnosti a jsou v České republice novinkou.
Design:
Přes úctyhodné rozměry (délka 6400 mm) automobil nepůsobil přespříliš mohutným
dojmem. Citlivě tvarované linie budky řidiče (nově delší přední partie a níže
protažená kapota) dodávaly vozidlu svěží a mladistvý vzhled.
Interiér: V testované verzi bylo v kabině umístěno všestranně seřiditelné sedadlo
řidiče a dvousedadlo spolujezdce. Sezení jsem shledal velice pohodlným, zejména díky
anatomickému tvarování, optimální výšce opěradla a délce sedáku. Nový, menší
volant a vylepšené ovládací prvky dále přiblížily interiér sprinteru osobním
vozům (například otáčkoměr je nyní dodáván sériově). Velice příjemně na mne
působily použité kvalitnější materiály, zejména plasty. Rovněž řazení se po
vzoru menšího brášky vita přemístilo na přístrojovou desku v podobě joysticku,
jeho ovládání lanovody však šlo trochu ztuha. V prostoru pro posádku jsem ocenil
umístění užitečných drobností, jako například držáku nápojů, tužky a svorky
na dokumenty na středové konzole. Škoda jen, že plastové kapsy ve dveřích nepojmou
(ani litrovou) láhev s nápojem a že nelze k odkládání předmětů využít místo
pod sedadly. Oproti předchozí generaci byl učiněn výrazný pokrok v dílenském
zpracování, jež je nyní téměř dokonalé. V každodenním provozu jistě přijdou
vhod promyšlené detaily, jako kupříkladu stupačky v předním nárazníku (využijí
se při mytí předního skla) či trysky ostřikovače integrované ve stíračích. Do
nástavby byl snadný přístup za pomoci dvoukřídlých dveří, aretovatelných v
poloze otevření o 270 stupňů.
Motor a jízdní vlastnosti: Milé překvapení snad pro každého se skrývá pod kapotou. V mém případě
to byla nejžádanější pohonná jednotka o výkonu 95 kW (129 k). Tento moderní
(mimochodem velmi dobře odhlučněný) motor s šestnáctiventilovou technikou a
vstřikováním systémem Common Rail je vybaven turbodmychadlem s proměnlivou geometrií
lopatek. Nastavitelné rozváděcí lopatky zaručují motoru vysokou účinnost v
širokém spektru otáček díky dosažení optimálního plnicího tlaku, což vede nejen
ke snížení obsahu škodlivin a spotřeby paliva, ale také k lepšímu zrchylení a
pružnosti motoru. Vždyť v testu si tento obr řekl v průměru o pouhých 10,2 l nafty
na 100 km (vezměte prosím v úvahu velkou čelní plochu vozidla a fakt, že jsem jej
vůbec nešetřil). Mimořádně dobré jízdní vlastnosti jsou dány výtečným,
pečlivě vyladěným podvozkem. Účinné kotoučové brzdy na všech kolech vám
dávají opravdovou jistotu v krizových situacích a umožňují citlivě dávkovat
brzdnou sílu. Při jízdě testovanému vozu pomáhaly systémy ABS a protiprokluzový
ASR. Pochválit musím taktéž snadnou manévrovatelnost, a to i navzdory obřím
rozměrům automobilu, uvítal bych ale větší (v ideálním případě navíc ještě
také dělená) vnější zpětná zrcátka.
Mercedes-Benz Sprinter
313 CDI |
Motor |
přeplňovaný vznětový 2,2 l
V4 16V |
Největší výkon |
95 kW (129 k) při 3800 ot/min |
Točivý moment |
300 Nm při 1600-2400 ot/min |
Pohon |
zadní |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
6400 × 2980 × 2111 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
2210/1290 kg |
Objem nákladového prostoru |
16,4 m3 |
Objem palivové nádrže |
75 l |
Maximální rychlost |
147 km/h |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
10,2 l/9,15 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
741 958 Kč (bez DPH, bez nástavby) |
Veškeré
údaje jsou platné
k 14. červenci 2000. |

|
|
|
Závěr: Mercedes-Benz Sprinter opět dokázal, že jeho jméno mu právem náleží.
Výborné vozidlo renomovaného výrobce však nenabízí jen skvělé dynamické
vlastnosti a image značky, ale také praktičnost, nebývalý komfort (dá se říci až
luxus) a hospodárnost. Myslím, že plným právem vídáme sprintery na našich
silnicích stále častěji.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb