V o l v o V 4 0 2 , 0
L
Severský elegán
Volva byla vždycky kvalitní, spolehlivá a bezpečná
auta. Jediné, co se švédským konstruktérům nikdy nedařilo, byl vzhled. Nyní je i
tento nedostatek odstraněn. Jsou tedy tyto vozy nyní dokonalé?
Design:
Vzhled neohrabaných krabic, jenž byl po léta pro značku Volvo typický, již nějakou
dobu není realitou. Místo něj mají teď volva zaoblenou karoserii. Kombík V40,
zástupce nejmenší modelové řady, je toho přímým důkazem. Moderně střižený
automobil se vyznačuje dlouhými ladnými liniemi, nádhernými předními světlomety s
čirou optikou, výraznou maskou chladiče a především originální zadní částí.
Celkově však vůz působí spíše solidně než okázale: automobilka se sice rozhodla
vykročit vpřed směrem k líbivosti, v záloze si ale stále ponechala notnou dávku
severské originality. Automobil je jednoznančým individualistou, ale uhlazeným a
elegantním.
Interiér: Za vzhled vnitřního prostoru, jaký dostala do vínku "vé
čtyřicítka", by se nemusel stydět ani vůz vyšší střední třídy. Kvalitní
materiály (od plastů až po potahovou látku) se decentně barevně doplňují a
vytvářejí prostředí, v němž vám bude dobře. Dokonalé dílenské zpracování je
samozřejmostí. Musím se přiznat, že tak zajímavou atmosféru jsem ještě v
žádném jiném autě nezažil. Přístup na přední i zadní sedadla - která jsou
díky pečlivému tvarování a kombinaci koženého a textilního potahu velice pohodlná
- zajišťují ve velkém úhlu otevíratelné dveře. Jejich otevírání i zavírání
jde mimořádně zlehka. V interiéru ihned získáte pocit pohody a bezpečí. Aby
nezůstalo u pouhé fráze, standardně dostanete airbag řidiče i spolujezdce a boční
vzduchové vaky systému SIPS. Přehledně uspořádaná (možná až stroze jednoduchá)
přístrojová deska umožňuje v krátké době nalezení potřebného ovladače.
Jediné, co mne nepotěšilo, byl příliš velký sklon čelního skla, které se tak
nachází zbytečně blízko hlavy řidiče (a v zimě nebo při dešti je tak stále
třeba jej odmlžovat). Velikostí spíše průměrný, ale rozhodně dostačující
zavazadelník o objemu 413 litrů je výborně přístupný. Pro lepší uchycení
zavazadel jsou tu pro ně bezpečnostní pásy (!) a síťová kapsa.
Motor a jízdní vlastnosti: Pod kapotou testovaného vozu se skrýval zážehový čtyřválec se
čtyřventilovou technikou o objemu 2,0 l. Svým výkonem 103 kW (140 k) ve spojení s
přímo řazenou pětistupňovou převodovkou a tužším naladěním podvozku umožňoval
i dynamickou, svižnou jízdu. Při té je (díky použité technice) třeba agregát
vytáčet více do otáček. Teprve potom motor dostává ten správný zvuk a v rozmezí
2200-2800 ot/min má skoro hudební projev. Dosažení maximální rychlosti 200 km/h
nečinilo automobilu žádné problémy, stejně tak si nechal líbit i ostré průjezdy
zatáček. Nejvíce mu ale vyhovovalo pohodlné cestování na delší vzdálenosti, s
čímž koresponduje i delší zpřevodování. Spokojen jsem byl se snadností řízení
díky správně účinnému posilovači i s manévrovatelností, danou velkým rejdem
předních kol. U brzd bych ale přivítal rychlejší nástup jejich účinku. Spotřeba
poměrně objemného a výkonného motoru se včetně dynamických zkoušek ustálila na
hodnotě 10 l/100 km, což považuji za slušný výsledek.
Volvo V40 2,0 L |
Motor |
zážehový 2,0 l V4 16V |
Největší výkon |
103 kW (140 k) při 6000 ot/min |
Točivý moment |
183 Nm při 4500 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4483 × 1717 × 1413 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1310/460 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
413 l |
Objem palivové nádrže |
60 l |
Maximální rychlost |
200 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
10,8 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
10,0 l/9,3 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
825 000 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 10.
dubnu 2000. |
|
|
Závěr: Cena Volva V40 není - navzdory jeho vysoké kvalitě - zbytečně nadsazená. S
motorem o objemu 1,6 l jej dostanete už od 665 000 Kč, s testovaným dvoulitrem za 825
000 Kč. Do 15. dubna 2000 navíc v rámci tzv. rozšířeného standardu dostanete v
základní výbavě kromě ABS, dvou airbagů, SIPS, imobilizéru, elektricky ovládaných
a vyhřívaných zpětných zrcátek, elektricky ovládaných předních oken, výškově
nastavitelného volantu, posilovače řízení, centrálního zamykání a systému
ochrany proti zpětnému rázu WHIPS také protiprokluzový systém DSA, manuálně
ovládanou klimatizaci, čalounění kůže/látka, přední mlhovky, duální světlomety
s ostřikovači a stírači, alarm, centrální zamykání s dálkovým ovládáním,
středové opěrky, kůží obšitý volant, litá kola a metalickou barvu dle výběru.
Nikdo není dokonalý stejně tak jako žádný automobil. Někteří však k dokonalosti
mohou mít hodně blízko. Jako například Volvo V40.
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb prostřednictvím
digitálního fotoaparátu, laskavě zapůjčeného firmou REKONix