D a e w o o N u b i r a S e
d a n 1 , 6 S X
Komfort a prostor
za málo peněz
Na přelomu listopadu a prosince jsem měl možnost
otestovat plnokrevníka ze stáje Daewoo, čtyřdvéřový sedan Nubira. Tento luxusně
vzhlížející vůz střední třídy prošel na podzim modernizací, a tak jsem se mu
rád "podíval na zoubek".
Design:
Vnější vzhled řadí nubiru k těm hodně zdařilým. Zásluhou Giorgetta Giugiara,
tradičně spolupracujícího s Daewoo, nese jasné znaky evropské karosářské školy.
Nedávný facelift posunul styling v porovnání s předchozí podobou vozu minimálně o
dvě generace vpřed a přidal automobilu typické prvky značky (sjednocující všechny
modely korejské automobilky). Nubira nyní z různých pohledů připomíná své
konkurenty (Audi A6, Opel Vectra, ...), přesto zůstává jedinečnou. Zvláště
povedená je přední část vozu s velkoplošnými světlomety s čirou optikou a
výraznou maskou chladiče. Čistá aerodynamická silueta s výraznými,
propracovanými liniemi lahodí oku.
Interiér: Uvnitř je nubira až neuvěřitelně prostorná, za což vděčí zejména
delšímu rozvoru. V tomto ohledu jde Daewoo se všemi svými vozy příkladem evropským
konkurentům a ukazuje, že ne všechna auta je vhodné posadit na stejnou platformu (viz
VW Group). Plasty v interiéru nepůsobí laciným dojmem. Uvítal bych ale, kdyby byl
volant vyroben z materiálu příjemnějšího na omak. Sedadla jsou velice pohodlná,
postrádají však výraznější boční vedení. Nubira má OPRAVDU dostatek místa pro
nohy (a hlavu) na zadních sedadlech i úžasný prostor pro zavazadla. Objemný
zavazadelník 434 l) se otevírá buď pomocí klíčku nebo páčkou z místa řidiče.
Dostatečně rozměrný vstupní otvor umožňuje i nakládání předmětů atypických
rozměrů. Převezete všechno, co potřebujete a přitom pojedete ve vysoce komfortním,
luxusním a elegantním autě. Dojem z dobře zpracovaného interiéru při testu bohužel
kazilo povrzávání v ukotvení předních sedadel a při jízdě po větších
nerovnostech i kdesi v přístrojové desce. Nepříliš vhodná jsou podle mého názoru
rovněž vnější zpětná zrcátka, která - kromě toho že jsou obě konvexní - mají
zužující se kapkovitý tvar, jenž nepřispívá k ideálnímu zobrazení situace za
vozidlem. Naopak velice povedené jsou dlouhé stírače, zajišťující kvalitní otěr
předního skla.
Daewoo Nubira Sedan 1,6
SX |
Motor |
zážehový 1,6 l
V4 16V |
Největší výkon |
78 kW (106 k) při 5800 ot/min |
Točivý moment |
145 Nm při 3800 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s
ručním řazením |
Vnější rozměry |
4495 × 1700 × 1430 mm |
Pohotovostní/užitečná
hmotnost |
1253/467 kg |
Objem zavazadlového
prostoru |
434 l |
Objem palivové
nádrže |
62 l |
Maximální rychlost |
185 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
11,0 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
8,4 l/7,8 l (na 100 km) |
Základní cena
testovaného modelu |
439 900 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 1.
květnu 2000. |
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Šestnáctiventilový zážehový čtyřválec o objemu 1,6 l, který poháněl
testovanou nubiru, mne svým výkonem 78 kW (106 k), dostatečným točivým momentem 145
Nm a živým chováním vůbec velmi mile překvapil. Agregát, využívající
proměnlivou délku (resp. dvě různé délky) sacího potrubí, se při klidné jízdě
chová velice tiše, nebrání se ale vytáčení, při němž vydává pro uši
motoristického fandy příjemný, jadrně bublavý zvuk a podává uspokojivé výkony.
Kromě toho je motor dosti pružný v širokém spektru otáček, takže není třeba
příliš často řadit. Dynamika výkonnější pohonné jednotky svádí k ostřejšímu
sešlápnutí pedálu plynu a využití jeho potenciálu, což se však kupodivu téměř
nepromítá do spotřeby paliva. Já jsem dosáhl průměru 8,4 l/100 km. Značný
účinek posilovače řízení, který je tak příjemný při jízdě ve městě, už
plně nevyhovuje ve vyšších rychlostech, kdy je nutná stálá korekce pro udržení
přímého směru. Brzdy (vpředu kotoučové, vzadu bubnové) mají po výraznějším
zahřátí sklon k mírnému vadnutí. Měkké až vláčné vyladění podvozku
(odpružení i tlumení) nabízí solidní komfort rodinného vozu či automobilu pro
podnikatele, od kterého však nelze očekávat - zejména při ostřejší jízdě v
zatáčkách - vlastnosti sportovního automobilu. Vůz se totiž nejenom pohupuje na
nerovnostech, ale v mezní situaci má i znatelnou tendenci k přetáčivosti. Spojení
vynikajícího motoru, který umí nubiru pořádně rozhýbat, a velmi komfortních
jízdních vlastností umožňuje jak velmi plynulou, plavnou a tichou jízdu, tak i
svižnou a rychlou, ve vyšších otáčkách, avšak spíše po kvalitnějších
rychlostních komunikacích.
Závěr:
Osobně pokládám Daewoo Nubira (obzvlášť v kombinaci se zážehovou jedna-šestkou)
za vůbec nejlepší produkt automobilky Daewoo, který je navíc ideální pro český
trh. Navzdory popsaným výhradám nabízí tento automobil za příznivou cenu neobvykle
bohatou standardní výbavu a neobvykle velký vnitřní prostor. Je to ideální rodinný
či reprezentativní vůz, který kromě mimořádného komfortu a líbivého vzhledu
nabízí i dobré jízdní a dynamické vlastnosti. Navíc se řidič v nubiře cítí
příjemně. Za Nubiru Sedan s motorem 1,6 l zaplatíte 439 900 Kč (verze CDX s motorem
2,0 l přijde na 529 000 Kč). V ceně dostanete mimo jiné posilovač řízení,
výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, airbag řidiče, nárazníky, zrcátka
a kliky v barvě karoserie, přední mlhovky, třetí brzdové světlo, elektrické
stahování oken, přípravu na rádio, imobilizér, centrální zamykání, sklopná
dělená zadní opěradla, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, aj.
Připlatit si musíte za dva airbagy, střešní okno, ABS, klimatizaci či rádio. Poměr
ceny a užitné hodnoty – v porovnání s produkty konkurenčních firem –
jednoznačně hovoří pro tento vůz.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb
D a e w o o N u b i r a K o m b i
2 , 0 C D X
Nubira Kombi: Ještě více prostoru
Kromě výše popsaného sedanu jsem se krátce
seznámil i s nubirou v karosářské verzi kombi, navíc s dvoulitrovým motorem o
výkonu 133 k a s mohutným točivým momentem 184 Nm.
Zkušenosti: Za cenu o 110 000 Kč vyšší oproti variantě sedan s příslušným motorem
nabízí kombi o 116 litrů objemu zavazadelníku více (se sklopenými sedadly dokonce o
celých 940 litrů) v o 5,5 cm delší, o 2 cm širší a o 4 cm vyšší karoserii.
Kvality vozu, jako jízdní vlastnosti a komfort, zůstaly přirozeně stejné jako u
tříprostorového "sourozence", navíc pohodlí (zejména cestujících na
zadních sedadlech) se ještě zvětšuje. Dvoulitrový agregát se čtyřventilovou
technikou je pochopitelně agilnější než jeho slabší kolega, na druhou stranu má o
něco vyšší spotřebu (v testu o necelý litr naturalu na 100 km). Verze s tímto
motorem je dodávána výhradně v bohatší výbavě CDX, která navíc obsahuje airbag
pro spolujezdce, systémy ABS a EBD, alarm, automatickou klimatizaci a přístrojovou
desku v imitaci dřeva. Kombi má řadu výhod například pro rodinné využití,
znamenitě se ale hodí i pro podnikání. Domnívám se však, že s dvoulitrovým
motorem - jakkoli je kvalitní - nubira trochu ztrácí body tam, kde je nepřekonatelná:
v neskutečném poměru ceny a užitné hodnoty. Přesto musím tento vůz pochválit a
vřele jej doporučit všem, kdo o jeho koupi uvažují.
Text: Daniel Srb
D a e w o o N u b i r a S e
d a n 2 , 0 C D X
Síla s novou tváří
Pod naše redakční spáry se nám po menší odmlce
dostalo i silnější dvojče výše testovaného sedanu, tentokrát se silnějším
dvoulitrovým motorem. A věřte mi, že tento model o výkonu 133 k, navíc okořeněný
o bohatší provedení CDX, se opravdu neztratí. Zájemce, kteří za svými nožními
kreacemi mají rádi i patřičnou odezvu svého miláčka (ale ne jen ty) silnější
verze jistě potěší.
Design:
Vnější vzhled se oproti své slabší verzi nijak neliší. Design karoserie plně
navazuje na image značky, která je v tomto případě obohacena navíc určitými
evropskými prvky. Oproti svým soukmenovcům je nubira svá především velikostí
opravdu povedených jasných světel, které jsou bezesporu dominantou přední části
vozu. Celkově lze říci, že úsilí, které věnovali konstruktéři a designéři
každému detailu vozu, se plně vyplatilo. Já osobně považuji novou nubiru, co se
vzhledu týče, mezi modely Daewoo za nejvyvedenější. Opravdu propracovaně a čistě
působí drobné detaily na přední kapotě a zádi vozu.
Interiér: Vnitřku vozu jednoznačně kraluje prostor, jenž dosahuje vůz především
díky svému rozvoru (2570 mm) a vnitřnímu uspořádání nastavitelných sedaček a
přístrojové desky. Rodiny s dětmi jistě potěší i příjemných 434 l
zavazadlového prostoru. Verze CDX je oproti verzi SX navíc vybavena některými
pokrokovějšími technologiemi, které zlepšují celkový pocit jízdy a bezpečí.
Automatická klimatizace (lze objednat vzduchový filtr pro alergiky) je v tomto
provedení samozřejmostí, stejně jako ABS+EDB. Za zmínku určitě stojí airbag a
nastavitelná sedačka pro spolujezdce. Zajímavostí oproti jiným modelům (pouze sedan)
je anténa autorádia, která je integrována v zadním okně. U Daewoo - na rozdíl od
jiných značek - evidentně myslí také na rozměrnější cestující na zadních
sedadlech, a proto nikoho nepřekvapí pohodlné sedačky s dostatečným prostorem pro
nohy. Interiér patří obecně ke kladům většiny nabízených modelů a v automobilce
je na něj kladen náležitý důraz, což ve finále jistě ocení především
zákazník. Za pokrokový lze považovat polyuretan kombinovaný s imitací dřeva (pro
některé členy redakce zas tak pokrokový asi nebyl, jelikož konstatovali, že volant
je nepříjemný na omak), jenž je použit na části přístrojové desky nebo
odstínění proti elektromagnetickému vlnění. Já osobně bych oželel ochranu proti
elektromagnetickému vlnění a vyměnil bych ji za sice ne tak krásná, ale určitě
praktičtější vnější zpětná zrcátka.
Daewoo Nubira Sedan 2,0
CDX |
Motor |
zážehový 2,0 l V4 16V |
Největší výkon |
98 kW (133 k) při 5400 ot/min |
Točivý moment |
184 Nm při 4400 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4495 × 1700 × 1430 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1264/456 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
434 l |
Objem palivové nádrže |
62 l |
Maximální rychlost |
195 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
9,0 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
9,5 l/8,6 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
529 900 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 1.
květnu 2000. |
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: O zábavu se nám v této verzi stará šestnáctiventilový zážehový
čtyřválec D-TEC o objemu 2 l o výkonu 98 kW (133 k). Předností motoru by měl být
podle výrobce GM HOLDEN (jiný než u 1,6 l) především dobrý poměr hmotnost/výkon.
Pravdou je, že motor má dobrý výkon už od nízkých otáček a šířka mezi
jednotlivými stupni řazení je dostatečná, což ocení řidiči hlavně v hustém
provozu. Agregát se však nebrání ani razantnějšímu přišlápnutí plynového
pedálu a hbitě vyráží vstříc dobrodružství, které je omezeno snad jen hloubkou
vaší peněženky. Jedná se přece jen o dvoulitr a ten už něco spolyká. Nicméně
námi naměřená kombinovaná spotřeba 9,5 l/100 km je pro tento objem vcelku
uspokojivá. Velikost palivové nádrže 62 l je také přiměřená. Příjemným
překvapením bylo pro mne odhlučnění pohonné jednotky. Motor dal o sobě znát až
při vyšších rychlostech, kdy se projevil uchu lahodícím pobubláváním. Spojka je
vybavena hydraulickým posilovačem s pružinou o dvoufázovém působení, jenž
účinně eliminuje rázy od řazení, což znásobuje požitek z jízdy. Co se
životnosti týče, výrobce udává, že vůz v testovacích fázi podrobil celodenním
zkouškám v červeném poli otáčkoměru a že vyhovuje přísným americkým
předpisům (záruka 3 roky nebo do ujetí 100 000 km). Na mne osobně udělala pohonná
jednotka spolu s designem asi největší dojem z celého vozu. V jízdních vlastnostech
je na tom nubira vcelku dobře. Verze CDX je oproti slabší SX vybavena vzadu namísto
bubnových kotoučovými brzdami, které zajišťují dostatečnou razanci a u tohoto
objemu jsou zcela na místě. Horší je to s měkčím vyladěním podvozku, který je
dostačující pro běžnou jízdu ve městě, či na kvalitních komunikacích, nicméně
při vyšších rychlostech v zatáčkách a na nerovnostech je spíše překážkou. U
slabšího modelu je to vcelku pochopitelné, ale silnější motor by snesl klidně i o
trochu tužší podvozek. Na druhou stranu je vůz koncipován především jako rodinný
automobil a není tedy na místě vytýkat mu příliš negativa, která jsou sledována
spíše u sportovnějších tříd.
Závěr:
Daewoo Nubira je celkově velmi vydařený automobil, jenž si ve své silnější verzi
jistě také najde své zákazníky. Ve provedení CDX se silnějším agregátem přinese
oproti verzi SX svým zájemcům větší komfort a lepší jízdní vlastnosti hlavně v
oblasti výkonu. Tyto výhody jsou však logicky kompenzovány vyšší cenou. I tak
zůstává toto silnější dvojče velice zajímavým rodinným vozem.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička |
|
|
|