M e r c e d e s - B e n z E
2 7 0 C D I
Elegance
samozřejmosti
Třída E je nejprodávanější v nabídce automobilky
s třícípou hvězdou ve znaku. Vůz, který je pro svého majitele většinou symbolem
úspěchu, prošel vloni rozsáhlou modernizací, při níž bylo změněno 1800 dílů.
Asi nejvýznamnější novinkou bylo přitom zavedení nových motorů CDI.
Design:
Ačkoli éčko prodělalo facelift, konkrétních vylepšení si na první pohled všimnou
jen fajnšmekři. Změny (zejména přední části) byly totiž natolik decentní, že
zachovaly původní vzhled vozu a současně jej učinili dynamičtějším a
atraktivnějším. Karoserie s dlouhými ladnými liniemi dodává rozměrnému a
mohutnému automobilu punc elegance a síly.
Interiér: Uvnitř vozu je cestujícím dopřána vrchovatá porce prostoru ve všech
směrech. Díky solidnímu dílenskému zpracování a dobrému odhlučnění se do
interiéru nedostávají žádné rušivé zvuky, a tak se při cestování éčkem
cítíte jakoby ve svém vlastním světě a problémy okolo se vás netýkají. Není
potom divu, že - usazeni ne do sedadel, ale do pohodlných křesel - vystoupíte na konci
sebedelší cesty svěží a bez pocitu únavy. Řidiče po prvním usednutí do vozu
možná překvapí, že jinak velice povedený multifunkční volant není možné jakkoli
nastavit, avšak varianty horizontálního i vertikálního seřízení sedadla zajistí
nalezení optimální polohy snad každému (nastavitelný volant je možné mít za
příplatek). Nejen zvenku, ale i uvnitř je tento mercedes "svůj".
Kupříkladu tradiční ovládání parkovací brzdy nohou (malým pedálem vedle spojky)
či existence pouze jediné páčky pod volantem (vlevo) - tím vším dává
stuttgartský výrobce najevo jedinečnost tohoto automobilu. Zavazadelník je svým
objemem 520 litrů jistě dostačující, uvítal bych ovšem možnost jeho zvětšení
sklopením opěradel zadních sedadel.
Motor a jízdní vlastnosti: Zadní kola testovaného vozu poháněl přeplňovaný vznětový pětiválec o
objemu 2,7 l s vysokotlakým přímým vstřikováním nafty systémem Common Rail,
turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek a čtyřventilovou technikou. Tento
agregát, nezvykle ve spojení s (mimochodem výtečnou) pětistupňovou automatickou
převodovkou s možností řazení jednotlivých rychlostních stupňů, udílel vozu
výjimečné dynamické vlastnosti, o nichž své napovídají hodnota maximálního
výkonu 125 kW (170 k) a opravdu mohutného točivého momentu 400 Nm. Protože právě
maximální točivý moment je k dispozici v širokém spektru otáček (1800 - 2800
ot/min), není třeba motor nijak zvlášť vybízet k přílišnému vytáčení. Jeho
chod je tak tichý a velice kultivovaný. I když je méně dynamická, pohodová jízda v
tomto voze velice příjemná, byla by škoda dělat ostudu značce a občas nepředvést,
co se ve voze skrývá. Stačí sešlápnou plynový pedál až k podlaze a po minimální
prodlevě automat podřadí a s tlumeným "Rrrrrrr..." a zasvištěním
turbodmychadla se éčko vyřítí vpřed a zatlačí vás do sedadel. Ani při vyšších
rychlostech (ta maximální je elektronicky omezena na 220 km/h) neztrácíte za volantem
tohoto mercedesu pocit jistoty a bezpečí. O to, aby nezůstalo jen u pocitu, se starají
elektronické bezpečnostní systémy ABS, ASR, brzdový asistent BAS (maximalizace
brzdného účinku při maximálním sešlápnutí pedálu) a ESP. Zkoušený automobil
byl navíc ve sportovně laděné výbavě Avantgarde s tužším podvozkem, takže
ukázkově držel stopu i v rychle projížděných zatáčkách Spotřebu se mi -
navzdory vysoké hmotnosti vozu - podařilo udržet na neskutečně příznivé hodnotě
7,6 l/100 km.
Mercedes-Benz E 270 CDI
Avantgarde |
Motor |
přeplňovaný vznětový 2,7
l V5 20V |
Největší výkon |
125 kW (170 k) při 4200 ot/min |
Točivý moment |
400 Nm při 1800-2800 ot/min |
Pohon |
zadní |
Převodovka |
automatická pětistupňová s
možností řazení jednotlivých rychlostních stupňů |
Vnější rozměry |
4818 × 1799 × 1441 mm |
Pohotovostní/užitečná
hmotnost |
1630/500 kg |
Objem zavazadlového
prostoru |
520 l |
Objem palivové
nádrže |
65 l |
Maximální rychlost |
220 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
9,3 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
7,6 l/7,2 l (na 100 km) |
Základní cena
testovaného modelu |
1 437 688 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 3.
dubnu 2000. |
|
|
Závěr: Mercedes-Benz E je vozem, u něhož se jen těžko hledají stinné stránky. Za
odpovídající cenu 1 437 688 Kč svého majitele dokonale reprezentuje: má elegantní
design, prostorný interiér, perfektní jízdní vlastnosti a nabízí pohodlí a
bezpečnost. Co víc si tedy přát?!
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb