I V E C O D a i l y 3 5
S 1 3 V a n
Nádherný dříč
Již jednadvacet let uplynulo od představení
modelové řady IVECO Daily. Italští konstruktéři se rozhodli oslavit tyto narozeniny
prací a představili novou generaci vozů pod označením Daily City Truck (městský
náklaďák).
Úvodem:
Daily patří mezi nejrozšířenější vozidla své kategorie v Evropě. Oblíbená jsou
především kvůli robustnosti a variabilitě využití. Vyrábí se v šesti rozvorech,
s celou řadou variant karoserií, od podvozku s kabinou (k instalaci speciálních
nástaveb) přes furgony po dvojkabiny atd. Celková hmotnost se pohybuje od 3,2 t do 6,5
t, přičemž těžší verze - určené zejména pro náročnější provoz - mají
dvojmontáž zadních kol. K testu jsem převzal Daily ve verzi 35 S 13 Van (s italskými
poznávacími značkami), tedy vůz s karoserií typu furgon a celkovou hmotností 3,5 t,
k jehož řízení postačuje řidičský průkaz skupiny B. Abych získal co možná
nejvěrohodnější poznatky a dojmy, snažil jsem se jezdit po všech druzích
komunikací v ČR, tedy od úzkých venkovských silniček až po dálnice. Kvůli
posouzení jízdních vlastností naloženého vozidla byl automobil zatížen pytli s
cementem o hmotnosti 900 kg (při užitečné hmotnosti 1345 kg).
Design:
Po řadu let se vzhledu užitkových automobilů nepřikládala větší důležitost.
Naštěstí nyní přichází období, kdy zákazník požaduje atraktivní vnější
tvary například i u dodávek. Výrobci se tedy předhánějí i v této oblasti a
úsilí, věnované designu je u řady "užitkáčů" plně srovnatelné s
vývojem v této sféře u osobních vozů. Ale co naplat, některý z automobilů musí
být vždycky nejhezčí. Já se domnívám, že je jím právě nové IVECO, jehož
sympatické vzezření přitáhne oko i toho, kdo dodávkami pohrdá. Pověstný italský
smysl pro krásné tvary se tak odrazil do nádherně tvarované karoserie. Zatímco jiní
výrobci se trochu obávají využití většího množství ochranných plastů zevně
vozidla (zřejmě aby vzhled automobilu nebyl příliš laciný), IVECO se vydalo cestou
přesně opačnou a nutno říci, že dobrá věc se podařila. Plast je ve výši
předního nárazníku po obvodu celého automobilu, což je navýsost praktické a navíc
to vypadá velmi dobře (například vysoká karoserie je tak opticky snížena). Osobitý
výraz vozu dodávají přední světlomety s čirou optikou a propracovaná maska
chladiče. Robustní vzhled karoserie odlehčují prolisy, ozdobné blikače a kliky
dveří či plastové lišty, chránící před poškrábáním střechu vozidla.
Zajímavým řešením je dlouhý schůdek, integrovaný do zadního nárazníku. Ten
nejenže je praktický při nakládání a vykládání přepravovaných předmětů, ale
slouží i jako zadní spoiler zabraňující zašpinění zadní části karoserie při
jízdě.
Interiér: Kabina je - vyjádřeno jedním slovem - příjemná. Komfortem se hodně
přibližuje standardům osobních vozů. Vše je ergonomicky tvarováno; výtečnými
sedadly počínaje, přehledně rozmístěnými ovládacími prvky konče. Výtečný je
také neobvykle tvarovaný volant. Řidič i spolujezdec (spolujezdci), kteří ve vozidle
stráví celý den, jistě ocení dostatek odkládacích ploch - za vše jmenujme
například široké plastové kapsy ve dveřích, síťovou a plastovou přihrádku před
prostředním spolujezdcem, uzamykatelnou schránku v pravé části přístrojové desky
či prohlubeň k uložení mobilního telefonu. Nezanedbatelnou výhodou je nízký hluk
pronikající do kabiny od motoru a takřka žádné vibrace, přenášející se na
karoserii. Jedinou významnější výhradu jsem měl pouze k přesnosti řazení, a to
zejména 3. a 4. převodového stupně. Nakonec jsem však zjistil, že se zřejmě jedná
o závadu výhradně konkrétního vozidla, které si navíc již "užilo svoje"
při nejrůznějších prezentacích. Objem nákladového prostoru činil u testované
verze 12 m3 (přičemž nejvyšší a nejdelší daily do 3,5 t nabízí plných 17,2 m3).
U dodávkových karoserií má "dailina" jedny z největších zadních i
bočních dveří. Těmi bočními (1250 × 1780 mm) bez problémů naložíte europaletu
a zadní (1540 × 1780 mm) je možné aretovat v poloze 90°, 180° i 270°. Přístup do
zavazadlového prostoru zezadu, který je pro vozy této kategorie klíčový, tedy IVECO
plní na jedničku. Kompletní povinná výbava se včetně podkládacích klínů
nachází v kabině, pod sedadly. Náhradní kolo je uloženo v nákladovém prostoru, ale
v případě potřeby není problém umístit jej pod zadní převis rámu.
IVECO Daily 35 S 13 Van |
Motor |
přeplňovaný vznětový 2,8 l
V4 8V |
Největší výkon |
92 kW (125 k) při 3600 ot/min |
Točivý moment |
290 Nm při 1800 ot/min |
Pohon |
zadní |
Převodovka |
manuální šestistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
6030 × 1996 × 2660 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
2155/1345 kg |
Objem nákladového prostoru |
12 m3 |
Objem palivové nádrže |
70 l |
Maximální rychlost |
150 km/h |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
9,0 l/- l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
743 700 Kč (bez DPH, při kurzu 18,50
Kč/DEM) |
Veškeré údaje jsou platné k 8.
květnu 2000. |
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Chloubou testovaného vozu byl přeplňovaný vznětový motor Unijet s
vysokotlakým vstřikováním nafty systémem Common Rail. S výkonem 92 kW a velmi
plochou momentovou charakteristikou s maximem 290 Nm umožňovala i naloženému
automobilu překvapivě dynamickou jízdu. Zejména zásluhou velkého točivého momentu
bylo i v největších stoupáních či v členitém terénu nutné podřazovat pouze
minimálně. Navíc v kombinaci s velmi dobře zpřevodovanou šestistupňovou
převodovkou byl optimální poměr výkonu a spotřeby paliva. Pokud by vám ale tento
motor nevyhovoval, v nabídce jsou i další pohonné jednotky: motor s klasickým
systémem přímého vstřikování o výkonu 78 kW a největším točivým momentem 250
Nm či nepřeplňovaný agregát s nepřímým vstřikováním o výkonu 63 kW a točivém
momentu 179 Nm. V brzké době bude k dispozici ještě jeden motor Unijet, tentokrát
navíc vybavený turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek s výkonem 103 kW.
Všechny motory mají shodný objem 2,8 l. K agregátu je velice dobrý přístup: pod
kapotou je hodně volného místa, takže práce techniků v servisu je o to
jednodušší. Od většiny konkurence se tyto italské automobily liší zejména
konstrukcí podvozku, jenž je tvořen jednoduchým ocelovým žebřinovým rámem, jehož
hmotnost sice ubírá na užitečné hmotnosti (zvláště v provedení do 3,5 t), má
však nesporné výhody v menším poškození vozidla při případném nárazu (a v jeho
snadnější opravě) a automobil díky němu může bez úhony převézt i nějaký ten
kilogram nad povolené zatížení. Přední kola jsou nezávisle zavěšena na
lichoběžníkové nápravě s pérováním příčným listovým perem, doplněným
teleskopickými tlumiči. Tuhá, poháněná zadní náprava je odpružena podélnými
půleliptickými listovými pery. Aby se zvýšila aktivní bezpečnost a automobil mohl i
z vysokých rychlostí vždy snadno zastavit, jsou na všechna kola ve standardu
montovány kotoučové brzdy, které lze na přání doplnit ABS, samočinným závěrem
diferenciálu ABD a elektronickým rozdělovačem brzdného účinku EBD. Z kontextu
konstrukce a určení vozidla jako užitkového je pochopitelné použití tužšího
odpružení, které posádce nenabízí vždy stoprocentní pohodlí (zejména u takto
dlouhého a těžkého automobilu). V testovaném voze bylo alespoň namontováno
hydropneumaticky odpružené sedadlo řidiče, které minimalizovalo přenos všech rázů
při přejezdu nerovností. Díky opravdu výbornému výhledu, velkým vnějším
zpětným zrcátkům (s integrovaným širokoúhlým zrcátkem, sloužícím k vykrytí
slepého úhlu), účinnému posilovači řízení (u všech verzí) a velkému rejdu
předních kol je manévrování s rozměrným vozidlem i v těch nejužších místech
zcela snadné. Vůz se ukázal jako přiměřeně úsporný. Při jízdě ve městě se
spotřeba vyšplhala až k hranici 12 l/100 km, po dálnici jezdil za necelých 10 l, mimo
město za zhruba 8 l a v kombinovaném cyklu z nádrže odčerpal v průměru 9 l nafty na
100 km.
Závěr:
Není vůbec divu, že nová daily získala titul Van of the Year 2000. Myslím, že je
možné považovat toto IVECO za jeden z nejlepších užitkových vozů současnosti, a
to ať již hovoříme o užitných vlastnostech, pohonné jednotce, pohodlí a
bezpečnosti či vzhledu. Tento automobil je novou štikou v rybníku dodávkových
automobilů. Ostatní "rybky" se rozhodně mají čeho obávat. Svědčí o tom
i počet prodaných kusů nové daily, naznačující, že řada provozovatelů právě na
toto auto čekala. Základní cena testovaného vozu činí 743 700 Kč (bez DPH, při
kurzu 18,50 Kč/DEM). Dovozce poskytuje jednoletou záruku na celý automobil, dva roky
nebo do ujetí 200 000 km na hnací soustavu a pět let na neprorezivění karoserie.
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb prostřednictvím
digitálního fotoaparátu, laskavě zapůjčeného firmou REKONix
I V E C O D a i l y 2 9
L 1 1 V a n
Obratný ve městě, suverénní všude
Jako v pořadí druhou daily jsem vyzkoušel verzi 29 L
11, opět v provedení van, v krásné modré barvě.
O něco menší vůz (celková délka 5510 mm) s
užitečnou hmotností 1140 kg (pohotovostní 2060 kg) a objemem nákladového prostoru 9
m3, nejkratším rozvorem a střední střechou se mi zamlouval ještě více než dříve
testovaný "obr". Jeho silnou stránkou je výjimečná obratnost, daná
bezkonkurenčním průměrem otáčení 10,4 m (!), která je při zásobování v
centrech přeplněných měst tolik potřebná. I jízdní dynamika byla nečekaně
dobrá. Vozidlo, zatížené opět cementem o celkové hmotnosti 900 kg, se chovalo
téměř jako prázdné - ani při svižné jízdě či rychlém projíždění zatáček
nevykazovalo jinak obvyklé negativní vlivy zatížení. Navíc optimálně výkonný
motor o objemu 2,8 l s výkonem 78 kW (105 k) při 3600 ot/min a točivým momentem 250 Nm
při 2000 ot/min dodával dostatek síly v širokém rozpětí otáček a ani ta
největší šumavská stoupání pro něj nebyla překážkou. Přitom kombinovaná
spotřeba na velice náročné trati jen těsně přesáhla desetilitrovou hranici.
Rovněž standardně dodávaná pětistupňová převodovka se spíše kratším
zpřevodováním mne potěšila více než šestistupňová. Při manévrování jsem
opět ocenil výborný výhled z místa řidiče. Jízdní vlastnosti kratšího
provedení jsou - co se pohodlí posádky týče - o trochu lepší, takže mi (ačkoli
jsem s krátkými přestávkami jel téměř osm hodin v jednom kuse) vůbec nescházelo
ani odpružené sedadlo. Nastupování do vozidla bylo velice snadné, stejně jako
nakládání a vykládání nákladu. Ověřil jsem, že "dailina" jednoznačně
má co nabídnout. A její výhody oproti konkurenci jsou možná u tohoto provedení
ještě znatelnější. Cena činí v tomto případě 620 000 Kč (bez DPH, při kurzu
18,50 Kč/DEM).
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb |
|
|
|