S u z u k i C a r r y V a n
1 , 3
Mrštný trpaslík
V centrech velkoměst jsme dennodenně svědky toho, jak
u nás přibývá automobilů. Nedostatek místa nejen k zaparkování, ale často i k
samotnému projetí pociťují asi nejcitelněji právě řidiči dodávkových
automobilů. A v okamžiku, kdy začínají být auta velikosti transitu příliš velká,
nastupuje s noblesou Suzuki Carry.
Design:
Roztomilost zjevu tohoto mrňouse je dána nejen titěrnými rozměry (vozítko je je
téměř o 21 cm kratší a 16 cm užší než felicia), ale i velice povedeným designem.
Interiér: Přísně účelný vnitřní prostor je vzhledem k určení vozidla logický.
Jen mne mrzela absence více odkládacích míst, popř. držáku na dokumenty. Na
pracovišti řidiče vládnou (pro vzrostlejší jedince) poněkud stísněné podmínky,
avšak výhoda ve velikosti vozu tento nedostatek plně vyvažuje. I přesto by však
mohla mít sedadla delší sedák i opěradlo a řidič by měl mít kam si odložit svou
levou nohu (mezi podběhem kola a pedály již nezbylo místo). Jakoby v rozporu s
vnějšími rozměry nabízí nákladový prostor objem nečekaných 2500 litrů. Dovnitř
se vejde dokonce i europaleta. Nakládka a vykládka se realizuje prostřednictvím
trojice dveří (boční posuvné na obou stranách a výklopná zadní stěna). Je ale
třeba si uvědomit, že užitečná hmotnost vozu činí pouhých 585 kg, a tak musíme
dávat pozor, abychom vozidlo nepřetěžovali. Pod výše položenou, zcela rovnou
podlahou nalezneme šikovný odkládací prostor, který se hodí k uložení
nejrůznějšího nářadí, kanystrů, apod.
Motor a jízdní vlastnosti: Po zvednutí kapoty budete možná šokováni tím, že vám někdo ukradl
motor. Nebojte se, není tomu tak. Pohonná jednotka je uložena podélně nad přední
nápravou a je přístupná po zvednutí sedadel řidiče a spolujezdce. Krátká zkosená
příď tedy slouží zejména jako deformační zóna. "Kerinku" pohání
zážehový šestnáctiventilový čtyřválec o objemu 1,3 l s výkonem 58 kW a točivým
momentem 101 Nm. Agregát zejména díky nízké hmotnosti vozidla umožňuje netušenou
akceleraci a velice svižnou jízdu, a to i s nákladem. Točivý moment motoru je
přenášen na zadní kola, což u prázdného vozidla mimo jiné kvůli tužšímu
naladění podvozku způsobuje poněkud nejisté jízdní vlastnosti (poskakování na
nerovnostech, atd.). S nákladem se však carry výrazně zklidní. Třebaže vozidlo bude
zřejmě primárně využíváno pro rozvážkový provoz, ani rychlejší jízda mu není
proti mysli. Sice musíme brát ohled na působení bočního větru, na který je suzuki
náchylnější - přesto je schopno jet až stočtyřicítkou. Tomu také odpovídají
účinné brzdy, vpředu kotoučové s vnitřním chlazením a vzadu bubnové. Zcela
jednoznačnou devízou vozu je - hned po skromných rozměrech - skvělá
manévrovatelnost, která spolu s účinným elektrickým posilovačem řízení a dobrým
výhledem z automobilu umožňuje bezchybnou orientaci i v těch nejužších místech.
Vůz se otočí doslova "na pětníku". Spotřeba plně odpovídá dynamice
jízdy a faktu, že nejvíce se zřejmě bude jezdit po městě. Já jsem v testu dosáhl
průměru 8 l/100 km, což považuji za slušný výsledek. Škoda jen, že se carry
nenabízí rovněž se vznětovým agregátem.
Suzuki Carry Van 1,3 |
Motor |
zážehový 1,3 l
V4 16V |
Největší výkon |
58 kW (78 k) při 5700 ot/min |
Točivý moment |
101 Nm při 3000 ot/min |
Pohon |
zadní |
Převodovka |
manuální pětistupňová s
ručním řazením |
Vnější rozměry |
3675 × 1475 × 1800 mm |
Pohotovostní/užitečná
hmotnost |
865/585 kg |
Objem nákladového
prostoru |
2500 l |
Objem palivové
nádrže |
40 l |
Maximální rychlost |
140 km/h |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
8,0 l/7,4 l (na 100 km) |
Základní cena
testovaného modelu |
289 900 Kč (bez DPH) |
Veškeré údaje jsou platné k 7.
únoru 2000. |
|
|
Závěr: V pořadí již druhá generace Suzuki Carry, nabízená na našem trhu v
jediné úrovni výbavy, s jedním motorem a v karosářské variantě furgon, se
znamenitě hodí zejména pro rozvážku zboží v městských aglomeracích. Minimální
rozměry, skvělá manévrovatelnost a objemný nákladový prostor (k němuž je
výborný přístup) činí z vozu užitečného pomocníka do ucpaných měst dneška.
Základní výbava obsahuje airbag řidiče, posilovač řízení, centrální zamykání,
atd. Vůz může být váš za nevelkou cenu 289 900 Kč bez DPH.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb