S u z u k i W a g o n R +
Minimax
Řada výrobců automobilů o malých rozměrech pouze
hovoří, japonská Suzuki je učinila skutečností. Auto, s nímž se protáhnete i tou
nejužší mezerou a už nikdy nebudete muset pracně hledat místo k zaparkování, se
jmenuje Wagon R+.
Design:
Je třeba přiznat, že malá Suzinka zřejmě nikoho neoslní svým vzhledem, který
není ani novátorský ani dynamický. Toto okaté vozítko s roztomilým čumáčkem a
poněkud bizarním tvarem však přesto poutá pozornost všude, kde se ukáže. Jeho
tvary umožňují jedinečné využití vnitřního prostoru a tím zvýšení užitné
hodnoty. Vždyť je toto autíčko kratší než mrňous Daewoo Matiz (a to je co
říct!).
Interiér: Wagónek má titěrné rozměry (stojí-li vedle nákladního automobilu,
vypadá spíše jako hračka), avšak pouze zevně. Uvnitř jako byste se působením
jiných než pozemských fyzikálních zákonů náhle ocitli v autě minimálně o
třetinu větším, a to ve všech směrech. To je dáno zejména
"krabicovitým" tvarem karoserie a dokonalým využitím každičké skulinky v
interiéru. Vysoký posaz zajišťuje řidiči dobrý přehled o okolním dění.
Příjemné potahy na vcelku pohodlných sedadlech se snadno udržují. Prostoru mají
všichni cestující dostatek, až na místo pro nohy cestujících, sedících vzadu.
Pokud tedy budete jezdit ve větším počtu než ve dvou, musí se vpředu sedící dosti
uskrovnit. Velikost zavazadlového prostoru je v kontextu vnějších rozměrů opět
neuvěřitelná. Nevěřícně si říkáte, že to všechno se sem prostě nemůže
vejít. A když už opravdu místa nezbývá, co takhle využít šikovnou vyjímatelnou
schránku pod sedadlem spolujezdce?
Motor a jízdní vlastnosti: Použitý čtyřválec o objemu 1,2 l má nadprůměrný výkon 51 kW, který je
navíc použitím čtyřventilové techniky soustředěn do vyšších otáček, při
jejichž využívání můžete dosáhnout docela dynamické jízdy. Té nahrává i
kratší zpřevodování, které ale na druhé straně bohužel přispívá k vyšší
spotřebě. Při sportovnější jízdě se spotřeba pohybuje mezi 7 a 8 l/100 km,
průměr v testu činil 7,3 l/100 km. Přes svoji výšku nemá wagon problémy se
stabilitou. Dostatečný rozchod kol, koncepce "v každém rohu kolo" a
pečlivě vyladěný podvozek zajišťují optimální jízdní vlastnosti. V zatáčkách
se chová nad očekávání jistě a naklání se méně než leckterý konkurent. V
městském provozu je tento vůz jednoznačně suverénní: nejenže projede i těmi
nejužšími mezerami, ale svou hbitostí snadno získá náskok před neohrabanými
dlouhými automobily. Ideální to auto pro pražskou magistrálu. Mrštně se proplete
střídavě stojícími a jedoucími pruhy a zmizí v dáli. V zajíždění do řady
stojících aut je toto suzuki přímo mistrem. Parkování "nadoraz" je sice
třeba nejprve náležitě nacvičit, ale potom využijete opravdu i sebemenší mezeru.
Suzuki Wagon R+ |
Motor |
zážehový 1,2 l V4 16V |
Největší výkon |
51 kW (69 k) při 6000 ot/min |
Točivý moment |
95 Nm při 3250 ot/min |
Vnější rozměry |
3410 × 1575 × 1705 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
860/470 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
275 l |
Maximální rychlost |
130 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
13,8 s |
Průměrná spotřeba paliva v
testu/údaj výrobce |
7,3 l/5,9 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
329 900 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 29.
říjnu 1999. |
|
|
Závěr: Minimální zvenčí, maximální uvnitř - takový je Suzuki Wagon R+. Výbava
GL, v níž se dováží na náš trh, obsahuje dva airbagy, posilovač řízení,
centrální zamykání, elektricky ovládaná okna i zrcátka, to vše za nepříliš
nízkou, ale vzhledem k užitné hodnotě odpovídající cenu 329 900 Kč. Kdyby si
takovéto vozy pořídili všichni, odstranil by se na několik let problém s dopravním
zahlcením velkých měst. Avšak to je bohužel nereálné.
Text: Daniel Srb / foto: Suzuki