H o n d a S h u t t l e 2 ,
3 i E S
Dálkový křižník
Velkoprostorové vozy se v poslední době těší u
zákazníků čím dál větší oblibě. Jednoho z méně typických zástupců kategorie
MPV, Hondu Shuttle, jsem měl možnost vyzkoušet za sychravých podzimních dní.
Design:
Zvenčí působí tato nejprostornější honda docela dravě a dynamicky. Díky nižší
stavbě vozu (než je obvyklé u jiných velkoprostorových automobilů) vyvolává
shuttle spíše dojem "nafouknutého kombi" než čistokrevného MPV.
Interiér: Jakmile otevřete dveře, budete možná šokováni velikostí vnitřního
prostoru. Místa pro cestující je tam totiž více než dostatek, alespoň co se
prvních dvou řad sedadel týče. Dvousedadlo v třetí řadě (automobil je
sedmimístný) je spíše nouzové, ale zato jej lze velmi jednoduše sklopit do
prohlubně pod zavazadlovým prostorem a získat tak velký prostor v jedné rovině.
Náhradní kolo proto musí být umístěno ve svislé poloze na pravé bočnici
zavazadelníku. Řidič má skvělý výhled do všech směrů. Orientaci mu dále
usnadňují obrovská zpětná zrcátka. Nezvyklá hloubka přístrojové desky nepůsobí
rušivě a ukazuje, kolik pozornosti automobilka věnuje vytvoření dostatečných
deformačních zón. Přístroje ve velké prohlubni vám nejprve budou připadat
zbytečně daleko, ale časem si zvyknete. Interiér je vyveden v různých odstínech
béžové, a hnědé barvy, doplněné černou. Zvláště působivé jsou koberečky,
dávající vnitřku dojem útulnosti a široká sedadla, která však bohužel
postrádají boční vedení. Vítaným doplňkem, který prosvětlí interiér a vám
umožní nechat si vlasy čechrat větrem, je standardně dodávané střešní okno. Jako
nedostatečné se mi jevily příliš krátké stěrače s nedokonalým otěrem (zejména
čelního) skla. Celá řada odkládacích ploch koresponduje s určením vozu jako
dopravního prostředku na dlouhé jízdy. Například před spolujezdcem se nacházejí
dokonce dvě schránky na drobnosti.
Motor a jízdní vlastnosti: Výkonný čtyřválec o objemu 2,3 l s 16 ventily a systémem jejich
proměnlivého časování VTEC je až překvapivě agilní. Výhradně dodávaná
automatická převodovka - díky níž je řízení o mnoho pohodovější - reaguje na
podněty včas a když vozu "šlapete na krk", není problém jezdit skutečně
hodně dynamicky. Pohonná jednotka je v nízkých otáčkách mimořádně tichá, po
překročení hranice 4000 ot/min se dostavuje krásný jadrný zvuk. Navzdory
sportovnímu odpružení ostatních modelů v nabídce Hondy je shuttle možná až moc
velký "měkkýš". Veskrze plavné pérování vám sice umožní přejet i
hodně hluboké výtluky či vystouplé kanály bez toho, aniž byste to zpozorovali, v
zatáčkovitých úsecích a při snaze o jízdu nadoraz to ale až tak příjemné
nebude. Na dlouhých rovných cestách je shuttle jako doma. Ani vyšší rychlosti ho
nevyvedou z míry. Spotřeba hodně závisí na jízdním stylu. Průměr v testu sice
dosáhl 12,6 l/100 km, ale to jsem shuttla vůbec nešetřil. Těžko lze však
očekávat, že odoláte pokušení a alespoň občas to pořádně nezmáčknete.
Použité brzdy patří do kategorie "jedovky". Ty zastaví 1,5tunové auto
doslova na místě.
Honda Shuttle 2,3i ES |
Motor |
zážehový 2,3 l V4 16V |
Největší výkon |
110 kW (150 k) při 5700 ot/min |
Točivý moment |
200 Nm při 4700 ot/min |
Vnější rozměry |
4760 × 1790 × 1675 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1495/580 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
280 l |
Maximální rychlost |
185 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
12 s |
Průměrná spotřeba paliva v
testu/údaj výrobce |
12,6 l/10,3 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
909 000 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 8.
listopadu 1999. |
|
|
Závěr: Honda Shuttle je automobilem, který vám za odpovídající cenu nabídne
hodně prostoru, výkonný motor a velice komfortní jízdní vlastnosti. V ceně
dostanete prakticky kompletní výbavu: ABS, dvojici airbagů, klimatizaci, elektricky
ovládaná okna (včetně střešního) i zrcátka, centrální zamykání s dálkovým
ovládáním a mimořádně povedená litá kola. To vše ve sportovně elegantním hávu,
tak charakteristickém pro všechny hondy.
Text: Daniel Srb
Foto: autotesty.cz (2), Honda (3)