M a z d a P r e m a c y 1 ,
8 i T o u r i n g
Sebevědomá krasavice
Název pro benjamínka ve výrobním programu Mazdy,
velkoprostorový automobil nižší střední třídy, vznikl z anglického slova
supremacy, což v překladu znamená svrchovanost, nadvládu či převahu. Kvality nové
mazdy mne v testu přesvědčily o tom, že je toto pojmenování skutečně nanejvýš
výstižné.
Design:
Styl, v němž je odvážně tvarovaná karoserie navržena, mi vzdáleně připomněl
Fordův směr New Edge. Futuristický a avantgardní design zaručuje, že váš vůz bude
vždy středem pozornosti. Na první pohled sympatický a zároveň dravý, při
bližším prozkoumání noblesní, vznešený a kvalitně zpracovaný - takový je tento
automobil ze země vycházejícího slunce, jenž se uchází o vaši přízeň. Z
líbivé karoserie vyzařuje harmonie, citlivě vedené linie přitahují vaše oko a
evokují dojem komfortního a moderního vozu. Mimořádně povedený je tvar předních i
zadních světlometů.
Interiér: Variabilní vnitřní prostor poskytuje příjemné svezení pěti osobám a
ještě objemným zavazadlům. Cestující mají kolem sebe dostatek místa, zejména pak
nad hlavou. Interiér je praktický a maximálně využitelný. Zadní sedadla, složená
ze tří samostatných částí, mohou sloužit pro přepravu osob nebo se jejich
sklopením vytvoří užitečná úložná plocha. Sklopením prostředního sedadla
zadní řady získáme praktický stolek s držáky nápojů, jeho vyjmutím pak můžeme
vůz přeměnit na čtyřmístný posunutím obou bočních sedadel blíž k sobě.
Manipulace se sedadly je mimořádně snadná, zejména díky jejich nízké hmotnosti (12
kg) a důmyslné koncepci uchycení. Uvnitř vozu oceníte takřka dokonalé dílenské
zpracování. Pracoviště řidiče je úžasně přehledné, ovládací prvky - až
stroze jednoduché - byly navrženy s cílem při jízdě zbytečně nerozptylovat vaši
pozornost. Proto je nalezení přílušného ovladače vždy snadné. Příjemně tuhá
sedadla dobře drží tělo a necítíte se v nich unaveni ani po dlouhé cestě. Vysoký
posaz znamená lepší přehled o okolním dění. Světlé provedení interiéru působí
vznešeně a zároveň optimisticky.
Mazda Premacy 1,8i
Touring |
Motor |
zážehový 1,8 l V4 16V |
Největší výkon |
84 kW (115 k) při 6000 ot/min |
Točivý moment |
161 Nm při 4000 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4295 × 1705 × 1600 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1245/515 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
420 l |
Objem palivové nádrže |
58 l |
Maximální rychlost |
180 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
11,4 s |
Průměrná spotřeba paliva v testu/údaj
výrobce |
9,5 l/8,4 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
694 900 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 29.
listopadu 1999. |
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Testovaný vůz poháněl šestnáctiventilový čtyřválec se slušným
výkonem 115 k (85 kW). Motor překvapivě táhne už od nízkých otáček a díky
příznivému průběhu točivého momentu je příjemně pružný. V nízkých
otáčkách se chová ukázkově tiše, při vytočení vydává nádherný jadrný zvuk.
Jízdní vlastnosti hodnotím jako velice dobré; zdařilé odpružení je spíše
sportovnější, i když stejně dobře vyhovuje i pohodlné jízdě. Dobrá
manévrovatelnost je dána velkým rejdem kol a účinným posilovačem řízení s
proměnlivým účinkem. Spotřeba, jíž jsem dosáhl, podle mého názoru odpovídá
dynamickým schopnostem motoru - 9,5 l/100 km. Rozhodně ale není přemrštěná.
Závěr:
Mazda Premacy je hezká na pohled, kvalitně zpracovaná a dobře vybavená (již u
nejlevnějšího provedení dostanete ABS, TCS, 4 airbagy a celou řadu dalších prvků).
To jsou předpoklady pro to, aby se v segmentu velkoprostorových kompaktů stala zcela
samozřejmou jedničkou.
Text: Daniel Srb / foto: autotesty.cz