Autosalón Ženeva 2003
Od 6.3-16.3 2003 probíhá v Ženevě tradiční mezinárodní automobilový veletrh. Ten se v
letošním roce pyšní již pořadovým číslem 73. Z ohlasů je patrné, že výrobci oproti minulým ročníkům tak trochu
utahují opasky. Představovaných designérských úletů je méně a pozornost výrobců je soustředěna spíše na vozy
blízké běžnému řidiči. I tak se konalo přes 70 světových premiér vozů.V tradičním spektru zájmu široké veřejnosti
jsou hlavně sportovní a luxusní vozy. Výstavní plocha je letos rozšířena z 90 000 na 110 000 metrů čtverečních a
očekává se návštěva přes 750 000 návštěvníků. Denní vstupné vyjde v přepočtu cca. do 300 Kč.
Našince samozřejmě potěší především účast české automobilky a prezentace je o to
zajímavější, když se objeví očekávané novinky. A tentokrát nešlo o jen tak ledajaké, ale hned o závodní speciál
Škoda Fabia WRC. Nejednalo se však o jediný příspěvek z Mladé Boleslavi, protože zdatným sekundantem tomuto
závodnímu speciálu byla i neméně zdařilá Škoda Fabia RS s dieselovým motorem (více zde).
Největší přízeň zákazníků si snaží získat tradičně velké a známé firmy jako jsou Volkswagen, Renault, či Peugeot, ale ani ty
ostatní, a to především asijské firmy nezůstávají nijak pozadu. Významného zájmu se těší také tradiční výrobci,
jako je Ford, Mercedes-Benz nebo BMW, či vysloveně individualistické značky jako je např. Ferrari, či Lamborghini
. Mezi významné novinky, co se týče automobilismu, rozhodně patří první vodíkové auto na silnici a to Honda FCX.
Z asijských značek stojí jistě za pozornost především Mazda se svým konceptem Mazda MX Sportif (více zde)
a dále uvedením nových modelů Mazda RX-8 a v Evropě vyráběnou Mazda2. Další novinkou z Asie, tedy konkrétně opět z
Japonska, je nové SUV Mitsubishi Outlander. To má stálý pohon všech kol a je poháněno dvoulitrovým motorem o
výkonu 136k.(vůz by měl mít českou premiéru na autosalóně v Brně). Pozadu však nezůstává ani Toyota se svým
modernizovaným Yarisem, či luxusním SUV v podobě Lexus 300. Ten je zajímavý především hybridní kombinací
klasického šestiválce se dvěma elektromotory,což by mělo výrazně snížit spotřebu. Nijak nezůstávají pozadu však
ani evropské automobilky. Volkswagen přišel se svojím zbrusu novým sedmimístným minivanem Volkswagen Touran,
který přesně zapadá do podnikové koncepce a uceleného vzhledu svých soukmenovců. Zaujme zřejmě především
praktičností a dílenským zpracováním. V Renaultu došlo k oživení v podobě Renaultu Mégane se sklápěcí prosklenou
střechou. Německý Opel zas slaví premiéru modelu Signum s pětidvéřovou karosérií, který má ve výrobním programu
nahradit sedan Omega. Dalším minivanem, který se objevil na autosalónu, je Ford Focus C-MAX, který však designem
podobně jako Volkswagen Touran nijak zvlášť z nabídky automobilky nevybočuje. Z německých výrobců luxusních vozů
stojí jistě za pozornost nový kabriolet Mercedes CLK, či odlehčená sportovní verze BMW M3 CSL, jenž je o 110 kg
lehčí než standard díky karosérii, která je částečně zhotovena z uhlíkových vláken. M3 je opravdovou střelou,
adrenalinové hodnoty zrychlení mluví za vše z 0 na 100 za 4,9 s a maximálka je radši omezena na 250km/h. To však
ještě nic není proti vozům, s kterými se představily italské automobilky. Alfa Romeo přišla s modernizovanou
verzí vozů Spider a GTV, jejichž lehký facelift má na svědomí sám Pininfarina. Přibyl i jeden nový dvoulitrový
motor 2,0 JTS s přímým vstřikováním. Opravdovým sportovním vrcholem je potom uvedení Ferrari Enza a Lamborghini
Gallardo. Tomu druhému přede pod kapotou desetiválcový motor o objemu pět litrů a výkonem 500k. Sporťák má pohon
všech kol a maximálka tohoto Lamba se ustálí na 309 km/h. Spotřeba se radši ani neuvádí. Perličkou v podání
Ferrari je kromě zmiňovaného Enza i Ferrari 360 Chalenge Strádale, které se nese přesně v duchu F1 a dostalo
stejný odstín laku karoserie. Toto Ferrari má hliníkovou karoserii a převodovku rovněž z F1.