Škoda Auto v Ženevě
Prezentace automobilky Škoda letos na ženevském autosalónu rozhodně nezklamala
. Celá expozice se nese v řádně sportovním duchu. Ve světové premiéře zde byla představena dvojice sportovních
automobilů, soutěžní Škoda Fabia WRC určená pro mistrovství světa a sportovně zaměřená varianta modelu Fabia
RS.
Ústředním prvkem expozice Škoda Auto se na ženevském autosalónu stává speciál
Škoda Fabia WRC. Tento speciál bude v blízké budoucnosti nasazen do seriálu mistrovství světa a v blízké
budoucnosti tak nahradí v továrním týmu stávající automobil Škoda Octavia WRC. Podle vedení automobilky má
Škoda Fabia WRC nejlepší předpoklady rozšířit sbírku úspěchů, které značka Škoda získala, a navázat tak na
více než stoletou tradici sportovní činnosti.
Co se týče srdce této poslední generace soutěžního speciálu, je na rozdíl od
“bežné“ Fabia RS se vznětovým motorem 96 kW dle očekávání použit zážehový motor a to ve dvoulitrové verzi,
který je odvozen od motoru 1.8 20V. Motor prošel intenzivním vývojem a prokázal své přednosti již ve vozech
Škoda Octavia WRC. Dvoulitrový motor i přes přísné předpisy FIA a jednotný výkon dosahovaný restriktorem
(clona v oblasti před turbodmychadlem sloužící k omezení množství nasávaného vzduchu) dosahuje výkonu kolem 300k.
Novinkou je řazení šestistupňové převodovky pod volantem, díky němuž se uspoří čas. Přední nárazník, zadní
spoiler a další komponenty se testovaly v aerodynamickém tunelu.
Svou světovou premiéru si na ženevském autosalónu odbyla i druhá novinka Škoda
Fabia RS. Ta nezapře příbuznost s „ostrým“ soutěžním vozem Škoda Fabia WRC a tvoří tak výkonový vrchol modelové
řady Fabia. Novinkou pod kapotou je vznětový motor 1.9 TDI PD o výkonu 96 kW (130 k). S tímto motorem dosahuje
Škoda Fabia RS maximální rychlosti 204 km/h, zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,6 s, přičemž kombinovaná spotřeba činí
pouze 5,6 l/100 km. S charakteristikou motoru je vhodně sladěna šestistupňová převodovka. Pro někoho může být
vznětový agregát překvapením, ale dle automobilky se tento agregát ukazuje jako výhodná volba. Poskytuje vozu
více než dostatečný výkon, mimořádnou elasticitu a přitom vynikající hospodárnost. Navíc dodává vozu Fabia RS
punc výjimečnosti a originality. Tato pohonná jednotka by měla být také zároveň k dispozici pro model Octavia.
Nuže, necháme se překvapit a uvidíme.
Další významnou novinkou autosalonu jsou nové motory, které se objeví pod kapotami
vozů modelové řady Fabia. Jedná se o zážehový tříválec 1.2 12V HTP/47 kW (64 k) - výkonnější modifikaci motoru
1.2 HTP/40 kW představeného v loňském roce, který se od svého předchůdce liší především čtyřventilovým rozvodem.
Další novinkou je moderní vznětový tříválec 1.4 TDI PD o výkonu 55 kW (75 k), kterým Škoda Auto reaguje na
trend rychle rostoucího zájmu o úsporné maloobjemové vznětové motory v této kategorii vozidel.
Zdroj: Škoda-Auto