krátkodobý test

Parrot CK3000 - Hands Free pro agenta “007“

Skutečně tak trochu jako agent James Bond jsem si připadal, když jsem měl telefon Sony Ericsson T68i a v autě namontovanou novou bezdrátovou sadu Parrot CK3000 komunikující na technologii bluetooth. Žádná zbytečná kabeláž, žádný držák telefonu, bezproblémová hlasová komunikace, pouze dvě viditelná tlačítka, mikrofon a telefon v kapse u saka. Tak to je nejnovější trend v oblasti “těžkého“ Hands Free do Vašeho automobilu v tomto roce.V rámci spolupráce s firmou Profitec, mě kratší osobní zkušenost s tímto automobilovým příslušenstvím přesvědčila, že se nejedná pouze o laciný reklamní trik, ale že avizované funkce docela obstojně fungují i v praxi. Vysněná představa telefonického rozhovoru, kdy přijdete do svého automobilu, otočíte klíčkem a bez sebemenší operace s mobilním telefonem, pouze za pomocí hlasu začnete hovor, se díky Parrot CK3000 stává skutečností. K zahájení hovoru Vám kromě dostatečného kreditu, či paušálu na účtu, stačí pouze dvě slova, jedno pro aktivaci zvednutého sluchátka a druhé pro požadovanou osobu v seznamu čísel.

Technologie: Bluetooth je zajímavý standard bezdrátové komunikace, který se těší stále větší oblibě mezi výrobci mnoha zařízení využívajících vzájemnou výměnu informací (dat) na kratší vzdálenost. Tento nenáročný systém bezdrátového spojení nachází v poslední době své uplatnění především v oblasti osobních počítačů a v neposlední řadě právě v mobilních telefonech. Průkopníkem bluetooth v oblasti mobilních přístrojů je bezesporu firma Ericsson. Možná je to jeden z důvodů, proč nabízí testovaná Hands Free (dále jen “ HF “) sada nejvíce funkcí právě s telefony této značky. Vzdálenost, na kterou jsou dvě zařízení mezi sebou schopna vzájemně komunikovat, se liší dle povahy výrobku, ale zpravidla nepřesáhne 10 m. V případě naší HF sady je tato vzdálenost výrobcem garantována na 6 m, což bez problému splňuje požadavky každého vozu na trhu. Moje osobní zkušenost s touto sadou je taková, že telefon komunikuje s HF v případě zapnutých klíčků i lehce za touto hranicí vně vozu a tedy požadovaný efekt je v tomto ohledu více než dostačující.

Co s čím: Osobně vlastním telefon konkurenční firmy Nokia a jsem na něj takříkajíc zvyklý. Z pochopitelných důvodů jsem se tedy zprvu zajímal právě o výrobek této značky, který by se zmiňovanou sadou fungoval. Zde mi však má milá Nokia připravila lehké zklamání. Především z běžně užívaných typů, pokud je mi známo, podporuje bluetooth pouze Nokia 6310 a 6310i. Potom již jen Nokia 8910, ale ta vzhledem k pořizovací ceně nad 20 000 Kč nepatří zrovna mezi mé favority. Takže výběr z nabídky tohoto výrobce byl z mého pohledu popravdě dost nicotný. Ovšem to jistě nelze považovat za nedostatek testované HF sady. Z dalších konkurenčních výrobků připadá v úvahu např. Philips Fisio 820, Siemens S55 nebo Sagem WA3050 a najdou se jistě i další. Podle výrobce Parrot CK3000 spolupracuje prakticky s každým telefonem, který disponuje bluetooth. Redakční test proběhl se zapůjčeným telefonem Sony Ericsson T68i, Ericsson R520m a v omezené míře i s Nokia 6310i. Jako testovací vůz byla použita Škoda Octavia 1,6i (74kW) v provedení hatchback. Sestava HF obsahuje řídící jednotku, ext.mikrofon, panel se dvěma tlačítky, mute box pro připojení do repro automobilu s ISO konektory a nezbytnou kabeláž. Nutno dodat, že z vnějšího pohledu, pokud je ve voze integrována audio soustava, vidíte skutečně pouze mikrofon a dvě drobná tlačítka vyvedená na palubní desku.

Jak to funguje? Po pravdě nad očekávání dobře. Tedy především pokud vlastníte T68i (s ne čínským soft.), R520 m, či jiný Ericsson s bluetooth. První spárování je otázkou několika minut a délka tohoto procesu je závislá hlavně na množství obsazených pozic ve Vašem telefonu. V mém případě se jednalo zhruba o 155 pozic a celý proces přenosu netrval déle než dvě minuty. Pokud totiž vlastníte Ericsson, můžete využít až 500 hlasově vytáčených pozic uložených přímo v paměti HF. Jako následující krok po překopírování a spárování přichází tzv. “učení“, kdy při vzájemné komunikaci s automatem mluvícím v “češtině“ zadáváte hlasové příkazy pro jednotlivé funkce telefonu a položky telefonního seznamu. Výše namluvených položek seznamu je tedy logicky omezena kapacitou 500 pozic, i když po pravdě namlouvat takovéto množství položek zvládne asi jen opravdový maniak. Má cílová skupina osob, které jsem vytáčel hlasem, byla dvanáct. V případě Ericssonu jste navíc na namluvené položky při příchozím hovoru rovněž hlasově upozorněni a víte tak okamžitě, kdo volá. Největší a asi jedinou velkou vadou na kráse je právě ten fakt, že zmiňovaných 500 pozic v HF sadě lze využít pouze a jedině s telefony Ericsson! U ostatních výrobců jste odkázáni, co se hlasově vytáčených položek týče, na paměť a dispozice každého přístroje. Ta je např. u zmiňované Nokia 6310i omezena na deset položek. To je jistě fakt, který mnohé z Vás odradí, nicméně na této skutečnosti nelze nic změnit. Naopak za velkou výhodu považuji spolupráci až se třemi telefony, kdy jeden, lépe řečeno jeho profil v HF sadě, volíte jako primární. Také veškeré nastavení HF, jako je např. hlasitost, či manuální ovládání hovorů, probíhá prostřednictvím telefonu na dálku. Zmiňovaná dvě tlačítka na přístrojové desce tak slouží pouze jako manuální pokládání a zvedání telefonu s možností vytočení posledně volaného čísla. Samostatnou kapitolou, kterou je rovněž třeba ocenit, je rozpoznávání hlasu. HF sada je vybavena softwarem na potlačování šumu a echa pro použití ve vozidle. V praxi je lepší volit slova kratší bez zbytečného množství slabik. Navíc v českých výrazech je lépe se vyvarovat přílišného množství háčků a čárek, takže např. na Řehoře nebo Růženu je lépe zapomenout. Ovšem odměnou za dodržení těchto základních pravidel Vám bude plynulá funkčnost i v případě rýmy nebo když manželka švitořivým hláskem bude vyvolávat tchýni. V autě jsme byli za dobu testu celkem tři a HF sada vždy bez větších problémů reagovala na mnou namluvené příkazy z libovolného místa ve voze u každého z nás. Problém někdy nastal pouze při hlasovém zavěšení, kdy se může stát, že osoba na druhé straně může zaslechnout váš příkaz k ukončení hovoru. Proto lze více než doporučit, volit k této funkci adekvátně neutrální výraz, který nepohorší žádného účastníka hovoru. Také při vysoké rychlosti a hlučnosti v případě naší Octavie tak kolem 170km/h se chytal s hlasovým vytáčením jen řidič a to ještě v případě, kdy do mikrofonu křičel. Při opravdu velkém hluku ve voze nezbývá než použít manuálního vytáčení, ale nevím jak vy, já když jedu opravdu rychle, tak stejně radši nikoho nevolám. Co se týče vozu, servisní technik mě ujistil, že HF si umí poradit i s odpojenou baterií. Takže se není třeba obávat, že byste v případě dobíjení akumulátoru, či jeho poškození přišli o uložené záznamy.

Závěr: HF sada Parrot CK3000 je podle mého názoru více méně ideálem pro všechny majitele mobilních telefonů s bluetooth. Pro majitele telefonů Ericsson toto tvrzení platí dvojnásob. Její hlavní přednostní je dlouholetá funkční životnost založená na kompatibilitě s celou řadou mobilních telefonů na dnešním trhu a na trhu v budoucnu. Další předností je jistě jednoduchá ovladatelnost a kompaktní rozměry, které neruší interiér vozu. Na druhou stranu drobnou nevýhodou může být zmiňovaný problém s množstvím pozic pro hlasové vytáčení u ostatních přístrojů nepatřících do rodiny Ericsson. Konečná cena HF sady Parrot CK3000 (srovnání s konkurencí) je pro koncové zákazníky 7000 Kč bez DPH (8540Kč). Navíc je nutné připočítat nějakou tu stovku za práci technika při montáži do vozu. Na závěr bych chtěl podotknout, že můj náhled na tento test se od samotného počátku odvíjel zcela v laickém ražení z pohledu běžného řidiče. Takže za některé nepřesné názvosloví, či výrazy se dodatečně osobám znalým lépe problematiky omlouvám.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička