novinka

Mitsubishi Outlander vyjíždí na český trh

Mitsubishi Motors Corporation přichází do ČR se zcela novým SUV Outlander.Po evropské premiéře na ženevském autosalónu je tak velice záhy tento crossover model japonské automobilky uveden také na náš trh. Zahájení prodeje je plánováno tuzemským dealerem na 12. květen tohoto roku.

Pro tento vůz je charakteristický zcela nový stylistický koncept Mitsubishi, jehož hlavním znakem je výrazná přední partie se třemi chromovanými diamanty. Jak výrobce sám uvádí, Outlander není typickým představitelem kategorie SUV. Jedná se spíše o vůz křížící několik segmentů a nejvíce je mu asi blízké označení – vůz typu kombi se sportovně laděnými vlastnostmi vozů SUV. Proto také označení „crossover“, což i v minulosti bylo určeno pro vozy této automobilky, které překrývaly několik kategorií.

Mitsubishi Outlander vychází z úspěšného konceptu ASX, který byl představen v roce 2001. Ten následně vedl k sériové výrobě modelu Airtek, který je výhradně vyráběn pro japonský trh. Outlander byl kompletně navržen v kalifornském designerském středisku Mitsubishi Design America. Pro Evropu se v letošním roce počítá s prodejem 8000 kusů, v dalších letech by se měl tento počet téměř zdvojnásobit ( 15 000). Nejvíce vozů chce automobilka prodat v Německu, Velké Británii a Skandinávii.

Automobil bude na našem trhu k dispozici ve dvou variantách výbavy, a to ve verzi Comfort 2WD/4WD a Sport 4WD (podrobněji zde). V nabídce je Outlander pouze s 2,0 l zážehovým agregátem o maximálním výkonu 100 kW / 136 k. Koncem roku 2003 by měla být nabídka obohacena navíc o 2,4 l agregát o výkonu 117 kW / 160 k a o rok později přibude ještě nejvýkonnější 2,0 l čtyřválec o výkonu přes 200 k, který bude upraven z agregátu dnes známé soutěžní verze speciálu Mitsubishi Lancer Evolution. O použití vznětového agregátu se v tomto voze zatím neuvažuje, což je, myslím, trochu škoda.

Osobně jsem měl příležitost Outlander vyzkoušet a strávil jsem v něm několik kilometrů, což mi posloužilo k tomu, abych si učinil základní představu. Jednalo se konkrétně o model s 2,0i 16V motorem a pohonem 4WD. Vůz je primárně určen pro jízdu na běžných komunikacích, nicméně díky jeho světlé výšce se nezalekne ani menšího terénu, či polní cesty. Dvoulitrový agregát 1997 cm3 je vcelku zdařilou (zatím jedinou možnou) volbou, která vám v běžném provoze poskytne dostatek výkonostního potenciálu. Pokud chcete jet trochu svižněji, je třeba vůz s tímto dvoulitrovým motorem vzhledem k celkové hmotnosti 2070 kg trochu vytáčet. Nicméně agregát se nejlépe cítí ve středním spektru otáček, tak v rozmezí 3000 - 5000 ot/min. Za touto hranici do jinak dobře odhlučněného interiéru již proniká hluk(technické parametry).

Vzhledem ke kategorii vozu je dle očekávání jednou z jeho hlavních předností podvozek. Je velice tuhý a takřka bezchybně reaguje na každou špatnou vozovku, či nenadálé nerovnosti. Navíc Mitsubishi rozsáhlým zaměřením na terénní vozy má v tomto směru jistě více než dost zkušeností na rozdávání. Jediný drobný nedostatek, co se jízdních vlastností týče, spatřuji při opravdu prudkém průjezdu zatáček, kdy je v zadní části vozu patrná lehká ztráta přilnavosti k vozovce a logicky i v takovém případě větší náklon cestujících na zadních sedadlech. Jistou vinu na tom podle mě má vyšší karoserie a jednoduše fakt, že přednosti vozu jsou trochu jinde, než při prudkých sprintech ve stylu sportovních speciálů. Nezanedbatelnou devizou se v takových případech při jízdě stává pohon všech čtyř kol, avšak nutností k pohodlné jízdě rozhodně není a pokud nejste fanda čtyřkolek nebo nejezdíte denně po rozblácené lesní cestě, chybět Vám jistě nebude. Řízení vozu je velice pohodlné a troufám si tvrdit, že většině řidičů nenadělá příliš problémů a velice rychle si na Outlander zvyknou. Za vcelku přesnou lze rovněž označit převodovku. Brzdy jsou dle očekávání na obou nápravách kotoučové a svoji práci vzhledem k velikosti a váze Outlanderu zvládají více než dobře. Otázkou u tohoto vozu bude jistě spotřeba. Výrobce udává u vozu s pohonem 4WD kombinovanou spotřebu 9,5 l / 100 km. Osobně si však myslím, že v praxi se pod 10 l / 100 km jen málokdo vejde.

Outlander má vcelku standardně zpracovaný interiér, který výrazně nevybočuje, ale ani oproti ostatním značkám nic netratí. Působí elegantně a na vysoké úrovni je především jeho celková kvalita zpracování. Vůz bez větších problémů pojme pět cestujících, kteří zde najdou dostatek místa i na zadních sedadlech. Ta jsou velice pohodlná a mají dobré boční vedení a kvalitní opěrky hlavy. Vzadu uprostřed nechybí klasická vyklápěcí opěrka rukou s držákem nápojů. Za asi jediný, ovšem dosti podstatný nedostatek považuji velikost zavazadlového prostoru., který poskytuje slabších 402 l. Potíž je totiž v tom, že většinu jeho možného prostoru zabírá plnohodnotné rezervní kolo. To je ukryto pod vyšší podlahou, která tak ovlivňuje prostor pro zavazadla. Kladem na druhou stranu je to, že zmiňovaná podlaha je v rovině hrany karoserie, což výrazně usnadňuje jejich manipulaci. Rovněž při srovnání s konkurencí v tomto segmentu je na tom z pohledu zavazadlového prostoru Outlander ještě dobře.

Celkově se dá říci, že se jedná o zajímavý vůz, který má řadu netradičních stylistických prvků, které jinde budete jen stěží hledat. Co se týče techniky a podvozku, není takřka co vytknout a záleží tedy jen na tom, zda Vás Outlander osloví, či ne, ale má k tomu ty nejlepší předpoklady. Cenově začíná na 698 500 Kč za verzi Comfort v provedení 2WD. Mezi největší konkurenty na trhu bude patřit zřejmě Honda HR-V nebo Subaru Forester.


Text: Redakce

Zvětšení <----------------------------------> Zvětšení