Novinky Chrysler Jeep® 2003
DaimlerChrysler představil terénní automobily Chrysler Jeep Cherokee a Jeep®
Wrangler pro nový modelový rok 2003. Představení této modelové nabídky proběhlo v okolí Tegernského jezera
nedaleko Mnichova. Mezi největší novinky, určené pro evropský trh, patří Jeep Cherokee se vznětovým motorem 2.8
CRD, což je také první Jeep® Cherokee se vznětovým motorem v kombinaci se samočinnou převodovkou. Druhou novinkou
řady Cherokee je akční model Renegade, tovární úprava s dalšími doplňky určená pro aktivní využívání volného času
. Klasický Jeep® Wrangler dostal jako základní zážehový motor nový čtyřválec 2.4 I4, který nahrazuje objemově
větší, ale méně výkonný starší motor 2.5 I4.
Jeep® Cherokee s novým vznětovým motorem 2.8 CRD:
Nový Jeep Cherokee, uvedený pod interním označením KJ v modelovém roce 2002, zaznamenal po roce výroby další
zlepšení. V roce 2003 doplnil nabídku stávajícího vznětového motoru 2.5 CRD nový čtyřválec 2.8 CRD, rovněž s
přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva systému common rail, ale výhradně montovaný se
samočinnou převodovkou. Nová pohonná jednotka vyniká rychlejší reakcí na sešlápnutí plynového pedálu, Jeep®
Cherokee 2.8 CRD má lepší dynamické jízdní parametry a řazení pětistupňové převodovky je plynulé bez
nepříjemných rázů. Motor 2.8 CRD je naladěn na výkon 109 kW (148 k) při 3800 ot/min a točivý moment 361 N.m
při 1800 až 2600 ot/min, což je asi o 5 % víc, než nabízí motor 2.5 CRD, který zůstává v nabídce s pětistupňovou
mechanickou převodovkou (104 kW, 341 N.m). Pětistupňová samočinná převodovka nového Cherokee 2.8 CRD je typu 545
RFE, známá z Jeep® Grand Cherokee, s pátým převodovým stupněm do rychla (overdrive) a adaptivní funkcí, která
přizpůsobuje řazení způsobu jízdy. Dodává se s pohonem všech kol (možnosti 2WD, 4WD Part Time, 4WD Full Time a
4WD Low – s redukcí). Nový motor 2.8 CRD je řadový čtyřválec s čtyřventilovým rozvodem DOHC (pohon vačkového
hřídele ozubeným řemenem), má zdvihový objem 2755 cm3, vrtání válců 94 mm a zdvih pístů 100 mm. Modelu Jeep®
Cherokee uděluje zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,6 s, největší rychlost 174 km/h a spotřebu motorové nafty EU
13,2/8,1/9,9 l/100 km.
Tato nová pohonná jednotka rozšiřuje nabídku pro Jeep® Cherokee na čtyři motorové
varianty. Jsou to 3.7 V6 PowerTech se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou, 2.4 I4 PowerTech s pětistupňovou
mechanickou převodovkou a vznětové typy 2.5 CRD s pětistupňovou mechanickou, resp. 2.8 CRD s pětistupňovou
samočinnou převodovkou.Novinkou pro rok 2003 jsou sériově montované kotoučové brzdy na všech kolech, které
zkracují brzdnou vzdálenost, snižují nebezpečí ztráty účinnosti při opakovaném brzdění a zvyšují hodnoty
hmotnosti vlečených přívěsů z 2250 kg až na 3500 kg jak u zážehového motoru 3.7 V6, tak vznětového 2.8 CRD.
Kotouče brzd mají samočistící účinek, což je velmi důležité zejména při jízdě v terénu. Také v interiéru jsou
změny, novinkou je displej ve stropě nad čelním sklem (odvozený z Jeep® Grand Cherokee) pro palubní počítač a
programovatelné komfortní funkce. Sériově se montují dva čelní airbagy, velkoplošné okenní jsou za příplatek.
Byla také rozšířena nabídka barev karoserie (např. modrá Atlantic Pearl, hnědá Light Khaki Metallic). Podvozek
si zachovává velký zdvih pérování 200 mm, poprvé u vozu Jeep® bylo použito přesné hřebenové řízení a tuhá
pětidveřová karoserie je samonosná typu Uniframe. Všechny modely Jeep Cherokee (v USA pod jménem Liberty) se
vyrábějí v nové továrně Toledo North Assembly Plant v Toledu v americkém státě Ohio.
Slavné jméno Renegade se vrací na modelu Jeep® Cherokee:
Označení Renegade se poprvé objevilo už v roce 1964 na vnitřní straně dveří typu Wagoneer, ale skutečného věhlasu
dosáhlo u lépe vybavených verzí klasických Jeepů CJ-5/CJ-7 od roku 1971 do poloviny osmdesátých let. Renegade
ve zvyklostech Jeepu značí tovární úpravu pro ještě intenzivnější aktivní využívání volného času.
Nový Jeep® Cherokee Renegade slavil evropskou premiéru na podzim 2002 na
autosalonu v Birminghamu jako model 2003. V duchu slavné tradice je lépe vybavenou verzí Cherokee, nabízenou
s pohonnými jednotkami 2.8 CRD, 2.5 CRD a 3.7 V6 (viz popis výše). Na první pohled jej odlišují rampa s
přídavnými světlomety na střeše nad čelním sklem, které je možno využít nejen k osvětlení terénu, ale například
také pro piknik v přírodě, střešní nosič zavazadel, odnímatelné boční stupačky, rozšířené blatníky připevněné
šrouby z nerezavějící oceli, nový design šestnáctipalcových kol z hliníkové slitiny, dvoubarevné provedení přídě
apod. Poprvé se u typu Jeep® Cherokee Renegade 2.8 CRD sériově montuje systém trvalého pohonu všech kol
Selec-Trac.
Nový zážehový motor pro klasický Jeep® Wrangler:
Jeep® Wrangler 2003 dostal nový čtyřválcový zážehový motor PowerTech 2.4 I4, který nahrazuje původní 2.5 I4 ve
verzích Wrangler Sport. Tato pohonná jednotka, montovaná rovněž do Jeepu Cherokee, nabízí výkon 105 kW (143 k)
při 5200 ot/min a točivý moment 215 N.m při 4000 ot/min, což je nárůst výkonu o 21 % a točivého momentu o 13 % ve
srovnání s původním čtyřválcem. Zvýšení výkonu bylo dosaženo mj. hliníkovou hlavou válců s příčným průtokem a
čtyřventilovým rozvodem DOHC. Nový motor má zdvihový objem 2429 cm3, vrtání válců 87,5 mm a zdvih pístů 101 mm,
je tišší, úspornější a byl navržen pro delší životnost a snadnou údržbu. Uděluje Wrangleru Sport zrychlení z 0
na 100 km/h za 11,9 s, největší rychlost 164 km/h a spotřebu EU 14,0/8,3/10,4 l/100 km.
Druhou novinkou pro modelový rok 2003 je čtyřstupňová samočinná převodovka typu
42 RLE, která nahrazuje původní třístupňovou na obou verzích Jeep® Wrangler Sport a Sahara s šestiválcovým
zážehovým motorem 4.0 I6 (130 kW, 296 N.m), jež jsou určeny rovněž pro evropský trh. DaimlerChrysler zvažuje
také uvedení extrémní verze Wrangler Rubicon 2003 na mezinárodní trhy, ta se zatím prodává pouze v USA. Jeep
Wrangler vzniká v původní továrně Jeep Stickney Avenue Assembly Plant v Toledu (Ohio).
Zdroj: DaimlerChrysler,
Foto: DaimlerChrysler