Audi TT 3,2 quattro
Automobilka Audi představila zcela novou připravovanou verzi své modelové řady
TT Coupé – jde o model poháněný zážehovým šestiválcem o objemu 3,2 l a výkonu 184 kW/250 k, který se přenáší na
všechna čtyři kola prostřednictvím sportovní šestistupňové převodovky DSG (Direct Shift Gearbox).
Vidlicový šestiválec 3.2 V6 má díky pouze patnáctistupňovému rozevření řad válců
velmi kompaktní rozměry, pod kapotou nového Audi TT Coupé je uložený napříč ke směru jízdy. Vahadla ventilů s
ložiskovými rolnami snižují třecí ztráty motoru. Další technickou specialitou šestiválcového agregátu je
variabilní časování sacích i výfukových ventilů a sací potrubí s proměnlivou délkou. Především díky této
technologii disponuje motor 3.2 V6 nejenom špičkovým výkonem 184 kW/250 k, ale především mohutným maximálním
točivým momentem 320 Nm, který je k dispozici v rozmezí otáček 2800 min-1 až 3200 min-1. Vynikající průběh
točivého momentu a vysoký výkon propůjčují novému modelu řady Audi TT špičkové dynamické parametry: Z 0 na 100
km/h tento vůz zrychlí během pouhých 6,4 s, jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Průměrná
spotřeba přitom činí pouhých 9,8 l/100 km.
Revoluční šestistupňová převodovka DSG dokonale kombinuje výhody konvenčních
šestistupňových manuálních převodovek a moderních automatických převodovek. Sofistikovaná konstrukce převodovky
DSG s dvojicí vícelamelových spojek dovoluje, aby v převodovce byly navoleny dva rychlostní stupně najednou.
Například při zrychlování vůz akceleruje na nižší převodový stupeň a v okamžiku těsně před přeřazením, kdy otáčky
motoru dosáhnou odpovídající výše, se v převodovce zařadí vyšší rychlostní stupeň, jehož lamelová spojka však
zůstává rozepnutá. Teprve v okamžiku vlastního přeřazení se ve stejném okamžiku rozepne spojka nižšího rychlostního
stupně a sepne spojka vyššího. Díky tomuto systému řazení tzv. „pod zatížením“ nedochází k přerušení přenášeného
výkonu.Není tajemstvím, že kořeny unikátní převodovky DSG lze hledat kolem roku 1985, kdy vynikající soutěžní
jezdec Walter Röhrl testoval převodovku se dvěmi spojkami na svém sportovním speciálu Audi Sport quattro S1.Převodovku
DSG může řidič manuálně ovládat buď pákou voliče na středovém tunelu, nebo pomocí tlačítek přímo na volantu.
Může také zvolit samočinný režim práce převodovky, a to buď běžný režim „D“, nebo sportovní režim „S“, při kterém
převodovka odřazuje na vyšší rychlostní stupně později ve vyšších otáčkách, a naopak směrem dolů podřazuje
rychleji. I v automatickém modu však může řidič kdykoli zasáhnout tlačítky na volantu do práce převodovky.
Výkonný motor (technické parametry)
nové verze řady Audi TT Coupé si vynutil změny i na podvozku. Vůz
dostal dvoupístkové třmeny kotoučových brzd odvozené z modelu Audi RS 4. Vpředu má nejvýkonnější Audi TT Coupé
ventilované kotouče o průměru 334 mm, vzadu pak také ventilované kotouče o průměru 265 mm. Do brzdového okruhu
je standardně zařazený elektronický stabilizační systém ESP a brzdový asistent.Na pohled se nejdynamičtější verze
řady Audi TT Coupé odlišuje od svých sourozenců pozměněným zadním spojlerem a předním nárazníkem s většími otvory
pro vstup vzduchu k motoru a brzdám. I přes tyto zásahy se koeficient aerodynamického odporu vzduchu nezměnil a
zůstává na výborné hodnotě Cx=0,32.Do standardní výbavy modelu Audi TT Coupé 3.2 quattro patří také xenonové
světlomety, uvnitř zaujme kulisa řadicí páky z leštěného hliníku nebo rychloměr cejchovaný do 280 km/h.
Nové Audi TT Coupé 3.2 quattro by se na trhu mělo objevit v polovině roku 2003.
Coupé by v Německu mělo stát přibližně €41,200 a Roadster €44,000. U nás není cena stanovena, ale bude se zřejmě pohybovat v obdobných dimenzích.
Zdroj: Audi / foto: Audiworld