krátkodobý test

M a z d a 6  2 , 3 S p o r t (hatchback) 
Mazda6 – chytne a nepustí

Celosvětové uvedení vozu se neslo v duchu nové filosofie značky Zoom-Zoom (radost,hry,zábava,sport). Mazda6 nastoupila na trh jako přímý nástupce typu 626. Tento nový vůz se vyznačuje ladnými tvary karoserie a vyspělou technikou doplněnou širokou škálou pohonných jednotek. Mazda6 je v nabídce od července 2002 a k dostání je ve třech karosářských provedeních sedan, hatchback a wagon s zážehovými motory o objemu 1,8 l , 2,0 l a 2,3 l. V prodeji jsou ještě navíc dva nové vznětové agregáty o objemu 2,0 l s přímým vstřikováním common-rail, které poskytují výkon 88 kW/120 k a 100 kW/136 k . V nabídce je také vůz s pohonem všech čtyř kol, avšak jen v provedení wagon. My jsme testovali variantu hatchback s 2,3l motorem a sportovním paketem. Kromě sportovního naladění a výkonostního potenciálu nás vůz zaujal především vnitřním prostorem a snadným přístupem do zavazadlového prostoru.

Vývoj a design: Již na první pohled je patrné nové pojetí designu, které automobilka realizuje v plné míře právě u tohoto modelu. Jeden by si zpočátku myslel, že má co dělat s nějakým Italem. Zdání však klame, jedná se o čistokrevného Japonce. Dominantou přední části vozu nadále zůstává charakteristická pětiúhelníková mřížka přední masky a typické otvory v předním spoileru pro sání vzduchu. Design celého vozu se nese v náležitě sportovní náladě, což výrazně potvrzuje např. prudce se svažující čelní okno, vystouplé lemy blatníků, či opravdu stylově zaoblené svítilny s čirou optikou. Právě svítilny jsou zřejmě nejnápadnější částí tohoto vozu. Jejich místy až futuristický výraz ještě více umocňuje jejich vytažení až přes hranu karoserie do blatníků. Povedené jsou také zadní mlhovky, které jsou důmyslně umístěny v zadním nárazníku a nepůsobí tak rušivým dojmem. V námi testovaném modelu byl navíc sportovní charakter ještě více umocněn příplatkovými sníženými nárazníky a vytáhlými prahy. Celkově lze říci, že design vozu Mazda6 je jeho opravdu silnou zbraní vůči konkurenci. Troufnu si tvrdit, že Mazda se v tomto směru jednoznačně trefila do černého, jelikož vozy sportovnějšího střihu, avšak s dispozicemi rodinného vozu, jsou ve střední třídě stále žádanějším artiklem. Důkazem toho, že tento úspěšný trend si chce Mazda podržet i u svých dalších nových modelů, je i nově prodávaná Mazda2, či aktuální novinka Mazda3, která se začala vyrábět 25. června a brzy by měla přijít na evropský trh.

Interiér: Interiér vozu je na patřičné výši a jeho zpracování snese ta nejpřísnější měřítka. Je třeba si ujasnit, že úroveň vnitřního komfortu a volba pohonné jednotky je do jisté míry závislá na zvoleném provedení a typu výbavy. V nabídce jsou celkem tři a to “Base“, “Touring“ a “Sport”. Velice pozitivní záležitostí je ta skutečnost, že již v základní výbavě “Base” Mazda6 disponuje: 6 airbagy, el. ovládáním oken a zpětných zrcátek, koženým potahem volantu, manuální klimatizací, rádiem, palubním počítačem a tempomatem. To jsou položky, které konkurence v této třídě nabízí často pouze za příplatek. Nutno také podotknout, že koncepce vzhledově pěkného vnitřního interiéru vypadá ve všech stupních výbavy velice podobně, aby nebyl narušen jednotný styl. V zorném poli řidiče upoutají především dva velké kruhové přístroje s chromovým rámečkem. Velice pěkné je také jejich červené podsvícení. Mě osobně zaujal především obrovský vnitřní prostor, který u vozů této třídy podle mého názoru nemá konkurenci. Všichni cestující si jednoznačně nemohou stěžovat na nedostatek místa. Sedadla jsou velice pohodlná a mají dostatečné boční vedení. Navíc přední sedačky lze jednoduše sklopit téměř do vodorovné polohy, čímž získáte pohodlnou možnost k odpočinku. Ostatní ovládací prvky jsou více méně standardní záležitostí, na kterou jsme zvyklí z ostatních vozů na trhu. Za zmínku snad stojí ještě integrovaná audio soustava značky BOSE se 7 reproduktory a changerem na 6 CD , která je ve výbavě Sport a je myslím zárukou opravdu kvalitní zábavy. Jedinou osobní výtku bych měl v interiéru ke schránce nad středovou konzolí s rádiem. Ta je určena volitelně jako úložný prostor pro display navigačního systému. Jejím nedostatkem je její nepříliš zdařilý systém otevírání, který vyžaduje dost velké soustředění ze strany řidiče. Mazda6 nemá příliš slabých míst, ale jedno bych přeci viděl, a to ve větší hlučnosti vozu při vyšší rychlosti. Ovšem ta se objevuje až u rychlosti přes 160km/h, což je hodnota, kterou většina z nás moc často nejezdí, snad po dálnicích.

Motor a jízdní vlastnosti: Kromě jiného je nezanedbatelná také široká nabídka pohonných jednotek. Ve výrobním programu automobilky je celkem pro tento vůz určeno šest agregátů. Bohužel v Evropě můžete v klidu zapomenout na nejsilnější třílitrový šestiválec s výkonem 163 kW (222k), jelikož se s ním počítá pouze pro vozy určené na americký trh. Náš testovaný vůz disponoval nejsilnějším u nás nabízeným benzínovým agregátem o objemu 2,3 l (2261 cm3) o výkonu 122 kW (166 k) při 6500 ot/min s nejvyšší točivý moment 207 Nm při 4000 ot/min. Tento motor je oproti slabšímu 1,8 l a 2,0 l již výkonově vzdálen a určen pro náročnější zákazníky. Navíc disponuje kromě vysokého výkonu i sekvenčním časovaním ventilů (S-VT), což do značné míry optimalizuje výkon, spotřebu paliva a celkový průběh kroutícího momentu. Dodáván je dle očekávání do vozů s výbavou sport a k dostání je ve všech třech nabízených karosářských provedení. Vzhledem k jeho příznivé hmotnosti dokáže 1430 kg těžký vůz rozhýbat na sto za 8,9 s a dosáhnout maximální rychlost 214 km/h. Osobně si myslím, že se jedná o velice zdařilou pohonnou jednotku. Její nezanedbatelnou předností je velice nízká hmotnost. Té bylo dasaženo použitím velice lehké slitiny a důmyslným použitím menšího počtu protizávaží na klikové hřídeli z litiny. Není tajemstvím, že Mazda v oblasti motorů úzce spolupracuje s automobilkou Ford. V důsledku této spolupráce se zvažuje, že by tento i další nové motory mohly být použity i v nových evropských modelech právě této automobilky. U takto objemného motoru je třeba počítat s větší spotřebou paliva, která se v testu ustálila i přes občasnou svižnější jízdu na velmi příznivých 9,5 l/100km . Dle očekávání se agregát chová velice kultivovaně a dokáže, pokud ho řidič drží na uzdě, poslouchat jako beránek. To je však pouze pozlátko, které vydrží jen do chvíle razantnějšího sešlápnutí plynového pedálu. Od středních a vyšších otáček, kdy se do činnosti zapojuje i proměnné časování ventilů, se motor velice razantně přihlásí k životu, což pocítíte kromě jiného i lehčím zatlačením do sedaček. Co se týče jízdních vlastností, Mazda6 reaguje velice pohotově a přesně na všechny požadavky řidiče. V zatáčkách sedí jistě a nedostavuje se žádný výrazný náklon ani přetáčivost. Podvozek je spíše tužšího charakteru, nicméně tvrdého podvozku typu sportovních vozů se obávat nemusíte, nic takového se nekoná. Celkový pocit je spíše neutrální. O kvalitní brždění se stará dvouokruhový brzdový systém s ABS a EBD. Kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech jsou u těchto objemů motorů samozřejmostí. Výsledkem je podvozek i brzdový systém, který se skvěle vyrovná jak s nerovnostmi nekvalitní vozovky, tak s kritickými situacemi. Na dobrých jízdních vlastnostech se velkou měrou podílí dlouhý rozvor náprav a nízké těžiště vozidla.

Mazda6 2,3 Sport

Motor zážehový řadový čtyřválec 2261 cm3,16V,variabilní časování ventilů S-VT
Největší výkon 122 kW (166 k) při 6500 ot/min
Točivý moment 207 Nm při 4000 ot/min
Pohon přední
Převodovka pětistupňová manuální
Vnější rozměry 4680 x 1780x 1435 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1430/460 kg
Objem zavazadlového prostoru 492 l
Objem palivové nádrže 64 l
Maximální rychlost 214 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 8,9 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
9,5 l/ 9,1 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 814 900 Kč (testovaný vůz 984 370 Kč)


Veškeré údaje jsou platné k 14.září 2003.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: Mazda6 se plnou silou rozjela po evropských trzích a její obliba mezi zákazníky všech věkových kategorií stále roste. Zatím je to jízda spanilá a všude, kde se objeví, sklízí vlnu uznání. Mě nezbývá než souhlasit a dodat, že v České Republice začíná Mazda 6 na ceně 619 000 Kč. Za tuto cenu dostanete vůz v provedení sedan s výbavou “BASE” a 1,8 l motorem. Náš testovaný hatchback s 2,3 l motorem v provedení Sport začíná v základu na ceně 814 900 Kč, avšak vzhledem k poměrně slušné doplňkové výbavě se konečná cenová kalkulace ustálila až na uctihodných 984 370 Kč. Mazda6 je na trhu konkurentem v podstatě všem dobře známým vozům střední třídy, jako je Mondeo, Passat, Vectra, Primera a další. Zákazník se však nemá čeho obávat, je z čeho vybírat a větší konkurence mezi výrobci rozhodně neuškodí.

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch